Αρχική Συνεντεύξεις Η Ιρίνα Μπόικο μιλάει στο infokids.gr για την παράσταση "Jeanne D' Arc" και την μαγεία του κουκλοθεάτρου

Η Ιρίνα Μπόικο μιλάει στο infokids.gr για την παράσταση "Jeanne D' Arc" και την μαγεία του κουκλοθεάτρου

Η Ιρίνα Μπόικο είναι μια καταξιωμένη σκηνοθέτρια που τα τελευταία χρόνια διαπρέπει στον χώρο του παιδικού αλλά και ενήλικου θεάτρου με κοινό παρανομαστή την Sand Art, μια μαγική τεχνική ζωγραφικής με την άμμο πάνω σε μια φωτισμένη γυάλινη επιφάνεια. Τα παιδιά λατρεύουν τις παραστάσεις του Θεάτρου Κούκλας του οποίου ηγείται και εσχάτως έχει κλέψει την καρδιά των ενηλίκων με την κουκλοθεατρική παράσταση "Jeanne D' Arc". Η δημιουργός και ψυχή των παραστάσεων μιλά αποκλειστικά στο infokids για τη νέα της παράσταση και μας αποκαλύπτει την μαγεία του κουκλοθεάτρου και την χαρά να ψυχαγωγείς λιλιπούτειους θεατρόφιλους.

1. Φέτος έχετε αναλάβει τη διασκευή και την σκηνοθεσία της κουκλοθεατρικής παράστασης για το ενήλικο κοινό "Jeanne D' Arc". Μιλήστε μας για το νέο σας εγχείρημα.

Η "Jeanne D' Arc", είναι ένα έργο, που συνδυάζει στη σκηνή ηθοποιούς, κούκλες, ζωντανή μουσική και την τεχνική της Sand Art, ζωγραφικής στην άμμο. Μια ιστορία ενός κοριτσιού, που ήθελε να σώσει τον κόσμο, έτσι το γράφουμε στην αφίσα. Ένα έργο που αποτελείται από πολλούς μύθους για τη ζωή και το θάνατο της Jeanne D'Αrc. Για μένα έχει ιδιαίτερη σημασία. Στο έργο αυτό προσπαθούμε να βρούμε την απάντηση σε πολλά ερωτήματα, που κατά καιρούς όλοι οι άνθρωποι θέτουν στον εαυτό τους: τι είναι η ζωή, ποια είναι η ουσία της, τι είναι η αγάπη, τι είναι το πιο σημαντικό για τον καθένα. Θα μπορούσα να πω ότι το θέμα του έργου αυτού είναι οι άνθρωποι και τα πάθη τους, η ζωή και ο θάνατος. Υπάρχουν και οι μεταφυσικές αναζητήσεις, όπως είναι της ανώτερης δύναμης και της μοίρας.

2. Πώς αποφασίσατε και εν τέλει υλοποιείτε μια παράσταση που έχει ως κεντρικό της θέμα την αμφιλεγόμενη λογοτεχνική μορφή της "Jeanne D' Arc";

To concept του έργου το δούλευα πολύ καιρό. Ήθελα να παρουσιάσω αυτό το έργο όχι μόνο ως ιστορία της ίδιας της Jeanne D’Arc, αλλά ως τη συμβολική πορεία ενός ανθρώπου, μιας προσωπικότητας, που ξεχωρίζει, που ψάχνεται, που βάζει στη ζωή της ανώτερους στόχους. Έτσι και αποφασίστηκε να χρησιμοποιήσουμε στην παράσταση τις κούκλες, τις μάσκες, τα αντικείμενα, την τεχνική Sand Art, δημιουργώντας έναν μη ρεαλιστικό κόσμο, που θέλω να πιστεύω ότι θα αγγίξει το θεατή, θα ταράξει τα συναισθήματα και θα τον ωθήσει να δράσει.

3. "Να είσαι μέσος, αυτό σημαίνει να είσαι σαν τους άλλους,ανάμεσα στους ηλίθιους ηλίθιος, ανάμεσα στους προδότες προδότης,ανάμεσα στους εγκληματίες εγκληματίας, αλλιώς δεν θα μπορείς να επιβιώσεις και τη ζωή σου στην πυρά θα την τελειώσεις!" Αυτά τα λόγια συνοδεύουν το κείμενο της παράστασης θέλοντας να εισάγουν το θεατή στην υπόθεση του έργου. Πιστεύετε ότι τα λόγια αυτά είναι επίκαιρα και εν πολλοίς συνοψίζουν την εικόνα διαφθοράς που χαρακτηρίζει την χώρα μας;

Πιστεύω πως τα λόγια αυτά είναι επίκαιρα, ανεξαρτήτως εποχής, χρόνου και τόπου. Πάντα χρειάζεται εσωτερική δύναμη για να υπερασπιστείς τα πιστεύω σου, πάντα το κάθε ξένο, αλλιώτικο, διαφορετικό και ασυνήθιστο χρειάζεται δύναμη για να κερδίσει μια θέση στον ήλιο, για να επιβιώσει και εν τέλει να γίνει δεκτό.

4. Στις παραστάσεις σας στηρίζεστε στην τεχνική "People & puppets' svit" που είναι ένας πρωτότυπος συνδυασμός θεάτρου κούκλας με ηθοποιούς και τεχνική sand art.  Ποια στοιχεία θεατρικότητας αξιοποιεί η εν λόγω τεχνική; Τι το ξεχωριστό προσφέρει στην τεχνη του θεάτρου;

Το θέατρο είναι μια τέχνη σύνθετη. Για να πετύχει το στόχο της μια παράσταση χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα είδη τέχνης. Στόχος της ομάδας μας είναι να ψάχνει καινούργιες φόρμες επικοινωνίας με το θεατή, καινούργιες μορφές έκφρασης, καινούργια εικαστικά στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να αγγίξουμε τις ευαίσθητες χορδές των ανθρώπινων ψυχών. Η κούκλα, ως σύμβολο, υπήρχε από την αρχαιότητα σε όλους τους πολιτισμούς. Η σύμπραξη κούκλας και εμψυχωμένου αντικειμένου επί σκηνής με τους ηθοποιούς δημιουργεί, κατά την άποψή μου, ένα παραμυθένιο, μη ρεαλιστικό κόσμο μιας άλλης διάστασης που ανοίγει στον ανθρώπινο νου νέους ορίζοντες.

5. Στην εν λόγω παράστασή σας, η οποία απευθύνεται σε ενήλικο κοινό, βασίζεστε σε αυτή την τεχνική επίσης;

Η "Jeanne D' Arc" είναι ένα έργο συμβολικό και σύνθετο όπου ηθοποιοί, κούκλες, μάσκες, αντικείμενα και ζωγραφική στην άμμο εμπλέκονται σε μια ιστορία που ο κάθε θεατής τη ζει κάθε στιγμή και εισπράττει διαφορετικά τα νοήματα, όπως άλλωστε συμβαίνει αναπόφευκτα με κάθε έργο τέχνης.

6. Στην παράσταση έχετε επιλέξει να υπάρχει ελεύθερη είσοδος με ελεύθερη εισφορά. Το κοινό ανταποκρίνεται στο αίτημά σας;

Πιστεύω πως ναι. Καταρχήν ο στόχος μας είναι η επικοινωνία με τον θεατή, επομένως, βάζοντας εισφορά κατά βούληση, θέλαμε να δώσουμε τη δυνατότητα να δει την παράσταση, όποιος επιθυμεί, ανεξάρτητα από την οικονομική του δυνατότητα. Πιστεύω πως ήταν μια καλή κίνηση. Υπάρχει πολύς κόσμος, που επιθυμεί να δει την παράσταση και το πόσο θα δώσει για αντάλλαγμα στο κουτί, μετά το τέλος αυτής, το αποφασίζει ο ίδιος ο θεατής. Δεν θέλω τα χρήματα να είναι εμπόδιο ανάμεσα στην παράστασή μας και στο θεατή. Και το κοινό μας ανταποκρίνεται αναλόγως των δυνατοτήτων του.

7. Το κουκλοθέατρο είναι μια αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών. Αλήθεια, οι ενήλικες πώς αναταποκρίνονται στο κουκλοθέατρο και την ιδιότυπη τεχνική του;

Επειδή εμείς δουλεύουμε με πολύ μικρούς θεατές, από 2,5 έως 5,5 ετών, σε αυτή την ηλικία τα παιδιά και οι γονείς είναι πολύ κοντά ο ένας στον άλλον. Ο ενθουσιασμός του παιδιού που βλέπει μια παράσταση παρασύρει και τον γονιό, τους φέρνει ακόμα πιο κοντά. Οι γονείς βγάζουν την παιδικότητά τους, αφήνουν τον εαυτό τους ελεύθερο και αυτό είναι υπέροχο! Το θέατρο κούκλας πάντα είναι μια μαγεία. Όταν ένας ηθοποιός ντύνεται Λύκος, το παιδί συνειδητοποιεί ότι είναι ένας άνθρωπος που φοράει κοστούμι Λύκου. Όταν εμφανίζεται Λύκος-Κούκλα, τα μικρούλια πραγματικά πιστεύουν πως είναι ζωντανός, τον πλησιάζουν με προσοχή και πρέπει να τους κερδίσει! Οι γονείς πάλι παρατηρούν άλλα στοιχεία στην παράσταση με κούκλες όπως τις αστείες μορφές ή κινήσεις της κούκλας και το χιούμορ που απευθύνεται σε αυτούς μέσω κούκλας. Η μεγαλύτερή μου ικανοποίηση είναι να βλέπω τα χαρούμενα πρόσωπα των παιδιών μετά το τελος της παράστασης να κρατάνε τους ήρωες της παράστασης στην αγκαλιά, να τους φιλάνε και τα συγκινημένα μάτια των γονιών που παρακολουθούν τα παιδιά τους.

8. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το παιδικό θέατρο; 

Με το παιδικό θέατρο ασχολούμαι εδώ και 9 χρόνια. Επέλεξα να κάνω παραστάσεις για πολύ μικρά παιδιά επειδή με συγκινεί και ταυτόχρονα με ενθουσιάζει αυτή η πίστη τους στο παραμύθι. Πιστεύουν στο παραμύθι, το ζούνε και ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες της εκάστοτε αφήγησης και αυτό για μενα είναι ανεκτίμητο.

9. Κοινό σημείο αναφοράς των παιδικών παραστάσεων που ανεβάζετε είναι η ενεργή συμμετοχή των παιδιών όχι μόνο κατά την διάρκεια αλλά και μετά το τέλος της παράστασης. Πόσο σημαντική πιστεύετε ότι είναι αυτή η επικοινωνία με τα παιδιά;

Επειδή οι παραστάσεις μου απευθύνονται σε πολύ μικρά παιδιά(και κάθε γονιός γνωρίζει ότι σε αυτή την ηλικία το παιδί ανακαλύπτει τον κόσμο), υπάρχει το σχοιχείο της ενεργής συμμετοχής των παιδιών. Οι παραστάσεις μας είναι μελετημένες για αυτή την ηλικία και με ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση του παιδικού ενδιαφέροντος. Το μικρό παιδί είναι δύσκολο να καθήσει ακίνητο για πολλή ώρα, κυρίως αν βλέπει κάτι που το ενθουσιάζει. Θέλει να σηκωθεί, να πλησιάσει, να αγγίξει, να συμμετάσχει. Στις παραστάσεις μας του δίνεται αυτή η δυνατότητα. Η δομή της κάθε παράστασης είναι τέτοια, που κάθε λίγο το παιδί παίρνει μέρος: χορεύει με τα Κατσικάκια, χτίζει αχυρένιο σπιτάκι με τα Γουρουνάκια, φτιάχνει καράβι με το Λύκο, δημιουργεί μια ορχήστρα με τους Μουσικούς της Βρέμης και φυτεύει τη Λουλουδούπολη με την Λούδα-Πεταλούδα! Όλα αυτά κατά τη γνώμη μου, έχουν τεράστια σημασία για την ανάπτυξη του παιδιού, της φαντασίας της δημιουργικότητάς ακόμα και του λόγου. Του ανοίγει ορίζοντες, του μαθαίνει συμπεριφορά, μαθαίνει να εκφράζει τις απόψεις και τις επιθυμίες του.

10.Kατά πόσο η κρίση έχει επηρεάσει το παιδικό θέατρο;

Κοιτάξτε, πιστεύω(και η ιστορία της ανθρωπότητας το αποδεικνύει),πως στις εποχές της οικονομικής κρίσης η τέχνη ανθίζει. Ο άνθρωπος αναζητεί πνευματικά πράγματα και το παιδικό θέατρο δεν είναι εξαίρεση. Γίνονται πολλά πράγματα για παιδιά, τα θέατρα χαμηλώνουν τις τιμές στα εισιτήρια, πολλά θέατρα (και εμείς) έχουν οικονομικά οικογενειακά πακέτα προσφορών.Στο θέατρό μας οι άνεργοι έχουν ελεύθερη είσοδο.

11. Θεωρείτε ότι η θεατρική αγωγή θα πρέπει να ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα;

Θεωρώ πως η τέχνη, το θέατρο και το θεατρικό παιχνίδι διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός ανθρώπου. Σίγουρα, το σχολικό πρόγραμμα το φτιάχνουν ειδικοί παιδαγωγοί που γνωρίζουν καλύτερα το θέμα, αλλά εδώ παίζει μεγάλο ρόλο και ο γονιός, που πέρα από το σχολείο μπορεί να κοιτάξει το ζήτημα, ίσως μέσα από κάποια εργαστήρια, που υπάρχουν αρκετά, π.χ του Εθνικού Θεάτρου.

12. Σε μια εποχή που τα παιδιά δέχονται πολλά εξωτερικά ερεθίσματα πόσο εύκολο είναι να τα κερδίσει το θέατρο;

Πιστεύω πως το θέατρο είναι μια διαφορετική ξεχωριστή, «ζωντανή» τέχνη, που βρίσκει άμεση ανταπόκριση στην ψυχή του παιδιού. Τα παιδιά ανταποκρίνονται αμέσως στην πρόταση να μπουν σε ένα παραμυθένιο κόσμο, στον κόσμο της φαντασίας. Το βλέπω κάθε μέρα στις παραστάσεις μου.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.