Αρχική Infokids Αποδράσεις Ταξίδια Βόλτες στην πόλη: Περιηγηθείτε στην Ιστορία ακολουθώντας τα μονοπάτια της Αρχαίας Αθήνας

Βόλτες στην πόλη: Περιηγηθείτε στην Ιστορία ακολουθώντας τα μονοπάτια της Αρχαίας Αθήνας

Εάν δεν έχετε πολύ χρόνο στη διάθεσή σας, σε αυτή τη διαδρομή (περίπου 3,5 χλμ.) μπορείτε να δείτε και να επισκεφθείτε τα σημαντικότερα μνημεία και αξιοθέατα της Αθήνας. Είναι ένας περίπατος, που ξεκινά από την κλασική αρχαιότητα και «διανύει» όλες ανεξαίρετα τις ιστορικές περιόδους, την αρχιτεκτονική εξέλιξη και τις διαδοχικές φάσεις ανάπτυξης της πόλης ως τον 21ο αιώνα (κλασική περίοδος, ρωμαϊκοί χρόνοι, Βυζάντιο, Τουρκοκρατία, νεοκλασικισμός και 20ος αι.). Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν περίπατο στην ίδια την ιστορία, που μόνο η Αθήνα μπορεί να προσφέρει…

Περιήγηση στην Αρχαία Αθήνα

Με την πεζοδρόμηση κεντρικών οδών (Βασ. Όλγας, Δ. Αρεοπαγίτου, Απ. Παύλου, Αδριανού και τμήμα της Ερμού), δημιουργήθηκε ο μεγαλύτερος πεζόδρομος της Ευρώπης (μήκους 3 χλμ.), ένας ενιαίος περίπατος στους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης (αρχαιολογικό άλσος). Στο τμήμα από την οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου (απέναντι από την Πύλη του Αδριανού) ως τη συμβολή των οδών Ερμού και Πειραιώς (στην περιοχή του Κεραμεικού), ανατάσσεται, σε μεγάλο βαθμό, το αρχαίο τοπίο, καθώς μια ευρύτατη περιοχή απαλλάσσεται από τις δραστηριότητες της σύγχρονης πόλης. Ο αρχαιολογικός περίπατος αποτελεί μια αξέχαστη εμπειρία.

*ΟΛΥΜΠΙΕΙΟΝ
Σύμφωνα με τον περιηγητή Παυσανία, ο ναός του Ολύμπιου Διός ιδρύθηκε από το Δευκαλίωνα, έναν από τους μυθικούς προγόνους των Ελλήνων. Την εποχή της τυραννίας, γύρω στο 515 π.Χ., ο Πεισίστρατος ο νεώτερος, εγγονός του ομώνυμου τυράννου, επιχείρησε να αντικαταστήσει τον παλαιό ναό με έναν νέο, πιο εντυπωσιακό. Η τυραννία, όμως, καταργήθηκε και οι κατασκευαστικές εργασίες σταμάτησαν. Η κατασκευή του νέου ναού ανατέθηκε αργότερα στο Ρωμαίο αρχιτέκτονα Decimus Cossutius από το βασιλιά της Συρίας Αντίοχο το Δ´ τον Επιφανή. Όταν ο Αντίοχος πέθανε (το 163 π.Χ.), ο ναός εγκαταλείφθηκε για άλλη μία φορά, μένοντας χωρίς οροφή και αετώματα. Η κατασκευή του ναού, από τους μεγαλύτερους του αρχαίου κόσμου, ολοκληρώθηκε το 131 μ.Χ. από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Αδριανό.
Κοίτη Ιλισού. Μην παραλείψετε να κάνετε μια βόλτα στο μόνο σωζόμενο τμήμα της κοιλάδας του ποταμού Ιλισού (πίσω από το Ολυμπιείον), του ιερού ποταμού των Μουσών κατά τη αρχαιότητα, με διάσπαρτα απομεινάρια αρχαίων ιερών. Πολύ κοντά, υπάρχει ο βράχος της περίφημης στην αρχαιότητα πηγής Καλλιρρόη, ενώ δίπλα βρίσκεται η Αγία Φωτεινή, που κτίστηκε το 1872 στη θέση παλαιότερου ναού και στα θεμέλια ιερού της Εκάτης. Ακόμα, σε κοντινή απόσταση σώζονται σημαντικά μνημεία από τα κλασικά, ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια (ναός του Δελφινίου Απόλλωνα, ναός του Κρόνου και της Ρέας, βυζαντινή συνοικία με εργαστήρια, η βασιλική του Λεωνίδη κ.α.).

ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥ
Μετά την κατασκευή του ναού του Διός, οι Αθηναίοι τίμησαν τον Αδριανό χτίζοντας το 131 μ.Χ. μία αψιδωτή πύλη στη βορειοδυτική γωνιά της περίφραξης του ναού. Η αψίδα που κατασκευάστηκε από πεντελικό μάρμαρο φέρει, στο επιστύλιο, πάνω από το τόξο, δύο επιγραφές. Η μία, προς το μέροςτης Ακρόπολης και την παλιά πόλη (δυτική όψη) αναφέρει: «Αυτή είναι η Αθήνα, η πόλη του Θησέα», ενώ η δεύτερη που υπάρχει στην πλευρά η οποία αντικρίζει το ιερό και την προέκταση της πόλης από τον Αδριανό (ανατολική όψη), λέει: «Αυτή είναι η πόλη του Αδριανού και όχι του Θησέα».

*ΟΔΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ
Ένας από τους εντυπωσιακότερους δρόμους της Αθήνας, που προσφέρει εκπληκτική οπτική επαφή με το βράχο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα. Προσέξτε ιδιαίτερα τα κτήρια της αριστερής πλευράς, κτισμένα τα περισσότερα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αι., σε νεοκλασικό ή μοντερνιστικό ύφος, που αποδίδουν την αύρα του μεγαλοαστικού κλίματος της οδού.

*ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Περάστε μέσα από την είσοδο που οδηγεί στον αρχαιολογικό χώρο (στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης), στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου και κατευθυνθείτε προς τα πάνω. Ψηλά στα δεξιά θα δείτε το αρχαιότερο από όλα τα γνωστά θέατρα του κόσμου, το θέατρο του Διονύσου. Στο χώρο αυτό οι τέσσερις σημαντικότεροι αρχαίοι Έλληνες ποιητές, ο Αισχύλος, ο Αριστοφάνης, ο Ευριπίδης και ο Σοφοκλής είδαν τα έργα τους να παίζονται για πρώτη φορά τον 5ο αι. π.Χ. Το κοίλον και το προσκήνιο (σκηνή) ήταν αρχικά φτιαγμένα από ξύλο. Στη διάρκεια του 4ου αι. π.Χ. κατασκευάστηκαν, εκ νέου, από μάρμαρο. Σήμερα, σώζονται μόνο τμήματα του λίθινου κοίλου. Σύμφωνα με του ειδικούς, το θέατρο είχε χωρητικότητα 17.000 θεατών. Πάνω από το θέατρο, λαξευμένο στο βράχο της Ακρόπολης, βρίσκεται το χορηγικό Μνημείο του Θρασύλλου (319 π.Χ.), ενώ ψηλότερα ξεχωρίζουν δύο χορηγικοί κορινθιακοί κίονες.

*ΣΤΟΑ ΕΥΜΕΝΟΥΣ
Συνεχίζοντας, θα συναντήσετε τη Στοά Ευμένους που κτίστηκε από το Βασιλιά της Περγάμου Ευμένη το Β´, το 2ο αι. π.Χ. Κύριος σκοπός τής Στοάς ήταν η προστασία των θεατών από κακοκαιρία ή ήλιο. Πάνω από τη Στοά μπορείτε να δείτε τα ερείπια του Ασκληπείου, που κτίστηκε το 429 π.Χ. μετά το λοιμό, ο οποίος είχε αποδεκατίσει τον πληθυσμό της Αθήνας.

*ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
Το Ηρώδειον, όπως ονομάζεται σήμερα, χτίστηκε το 161 μ.Χ. από τον Ηρώδη Τιβέριο Κλαύδιο τον Αττικό, μία σημαντική μορφή της εποχής, δάσκαλο και φιλόσοφο, που είχε κληρονομήσει μία μεγάλη περιουσία από τον πατέρα του. Όταν η σύζυγός του Ρήγιλλα πέθανε, ο Ηρώδης ο Αττικός έχτισε αυτό το σκεπαστό Ωδείο για μουσικές παραστάσεις, που θα δίνονταν στη μνήμη της. Στο χώρο αυτό οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να διοργανώνουν μουσικές εκδηλώσεις. Σήμερα, στο χωρητικότητας 5.000 θέσεων θέατρο, πραγματοποιούνται κάθε καλοκαίρι οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών. Όμως, την ομορφιά και τη μαγεία του μπορεί να την απολαύσει κάποιος στη διάρκεια ενός πρωινού περιπάτου στο δρόμο προς την Ακρόπολη.

ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Το σύμβολο της Αθήνας, ο ιερός βράχος, ο σύνδεσμος ανάμεσα στο θαυμαστό αρχαίο πολιτισμό και το σύγχρονο. Τα μνημεία που υπάρχουν σήμερα στον Ιερό Βράχο χρονολογούνται από την προϊστορική περίοδο μέχρι και τα βάθη της αρχαιότητας. Δεν υπάρχει Έλληνας ή ξένος επισκέπτης που να μην επιθυμεί να πραγματοποιήσει το προσκύνημα στον ιερό αυτό βράχο και να «απορροφήσει» το μεγαλείο και την ομορφιά του. Είναι μια ανεπανάληπτη και αξέχαστη εμπειρία.

ΔΕΙΤΕ:

Προπύλαια. Πρόκειται για την μεγαλοπρεπή είσοδο που οδηγεί στην Ακρόπολη και τα μνημεία της, μέρος του οικοδομικού προγράμματος του Περικλή. Ανεγέρθηκαν την περίοδο 437-432 π.Χ. και ήταν έργο του διάσημου Αθηναίου αρχιτέκτονα Μνησικλή. Πριν φτάσετε στα Προπύλαια διασχίζετε την πύλη Beule, που αποτελούσε μέρος της ρωμαϊκής οχύρωσης της Ακρόπολης, ενώ αμέσως μετά συναντάτε ένα βάθρο ύψους 13 μ., γνωστό ως «μνημείο του Αγρίππα», στο οποίο το 27 π.Χ. οι Αθηναίοι τοποθέτησαν άγαλμα του Ρωμαίου Μάρκου Αγρίππα, ευεργέτη της πόλης.

Ναός της Αθηνάς Νίκης (Απτέρου Νίκης). Ανεγέρθηκε στην νότια πλευρά των Προπυλαίων το 420 π.Χ. περίπου, για τον εορτασμό της νίκης των Ελλήνων κατά των Περσών. Ο αρχιτέκτονας του ναού ήταν ο Καλλικράτης. Ο χώρος αυτός είναι μοναδικός, καθώς από τους προϊστορικούς χρόνους υπήρχε ιερό σε αυτό ακριβώς το σημείο. Αριστερά βρίσκεται το Ερέχθειο, ενώ ευθεία συναντά κανείς τον Παρθενώνα.

Παρθενώνας. Παγκόσμιο αρχιτεκτονικό αριστούργημα, κάτι που γίνεται αντιληπτό από τη στιγμή που θα σταθεί κάποιος μπροστά του και μάθει την ιστορία και τα μυστικά της κατασκευής του. Ο μοναδικός αυτός ναός ήταν αφιερωμένος στη θεά Αθηνά και κατασκευάστηκε από λευκό πεντελικό μάρμαρο. Κάτω από τον Παρθενώνα των κλασικών χρόνων υπάρχουν ερείπια του μνημειώδους πρωιμότερου Παρθενώνα, ενός αρχαϊκού ναού που χρονολογείται από τα τέλη του 6ου αι. π.Χ. Οι αρχιτέκτονες του κλασικού ναού, ο οποίος κατασκευάστηκε και διακοσμήθηκε την περίοδο 447-432 π.Χ. στη διάρκεια του χρυσού αιώνα του Περικλή, ήταν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης. Είναι δωρικού ρυθμού, περίπτερος με 8 κίονες στις στενές πλευρές και 17 στις μακρές. Στο εσωτερικό του υπήρχε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του διάσημου γλύπτη Φειδία, που ήταν και ο επικεφαλής του συνολικού έργου. Το άγαλμα αυτό ήταν ο τελικός προορισμός της μεγάλης πομπής των Παναθηναίων, που απεικονίζεται στη ζωφόρο του ναού.

Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Σύμφωνα με το μύθο, η ονομασία της πόλης συνδέεται με την αντιπαλότητα του Ποσειδώνα και της Αθηνάς για την προστασία της πόλης. Ο Ποσειδώνας πρόσφερε έναν ίππο, ενώ η Αθηνά, χτυπώντας με το δόρυ της το βράχο της Ακρόπολης, τους πρόσφερε την ελιά που φύτρωσε εκεί. Οι Αθηναίοι προτίμησαν την ελιά, που συμβόλιζε την ειρήνη και την ευημερία και η πόλη πήρε το όνομά της. Το εσωτερικό του αγάλματος, ύψους δώδεκα μέτρων, ήταν φτιαγμένο από ξύλο και τα γυμνά μέρη από ελεφαντόδοτο. Ο χιτώνας και το κράνος ήταν επενδυμένα με ελάσματα χρυσού και μπορούσαν να αφαιρεθούν. Το άγαλμα, το οποίο αναπαριστούσε τη θεά Αθηνά οπλισμένη να κρατά στο δεξί της χέρι ένα ελεφάντινο άγαλμα της Νίκης δύο μέτρων, χάθηκε στα πρώτα χρόνια της Βυζαντινής εποχής. Η ύπαρξή του μας είναι γνωστή από αρχαίες πηγές, καθώς και από αναλυτικές περιγραφές του περιηγητή Παυσανία (2ος αι. μ.Χ.). Επίσης, πολύτιμες πληροφορίες για το άγαλμα αυτό έχουμε αντλήσει από διάφορα αντίγραφά του, από τα οποία το γνωστότερο είναι αυτό της Βαρβακείου Αθηνάς.

Ερέχθειο. Το Ερέχθειο κτίστηκε την περίοδο 420-406 π.Χ. στο σημείο της Ακρόπολης που θεωρούταν το πιο ιερό: τον τόπο όπου η θεά Αθηνά έκανε το ιερό της σύμβολο, το ελαιόδενδρο, να βλαστήσει. Το δέντρο αυτό καταστράφηκε αργότερα από τους Πέρσες εισβολείς. Σύμφωνα όμως με το μύθο, όταν οι Πέρσες εκδιώχθηκαν, το δέντρο άνθισε και πάλι.

Καρυάτιδες: Οι μορφές των κορών που βλέπετε να στηρίζουν την οροφή της νότιας πρόστασης του ναού είναι αντίγραφα. Οι πέντε από τις πρωτότυπες έξι Κόρες υπάρχουν στο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ η έκτη στεγάζεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα εξής: Η ανάβαση στον ιερό βράχο απαιτεί υπομονή και συγκέντρωση, το θέαμα στην κορυφή, όμως, σίγουρα θα σας αποζημιώσει. • Τα Προπύλαια που υποδέχονται τον επισκέπτη προτού αντικρίσει τον Παρθενώνα. •Τη θέα από το ναό της Αθηνάς Νίκης • Τους κίονες του Παρθενώνα. Το ελαφρύ κύρτωμα στο κέντρο τους δίνει την εντύπωση ότι λυγίζουν από το βάρος. • Την αρμονία του Παρθενώνα. Το μυστικό του μνημείου αυτού βρίσκεται στο γεγονός ότι καμμία από τις γραμμές του δεν είναι τέλεια ευθεία. Εάν το γνωρίζετε αυτό, δεν θα σας εξαπατήσει η οπτική ψευδαίσθηση των οριζόντιων γραμμών του, που δίνουν την εντύπωση μίας καμπύλης στη μέση. • Το Ερέχθειο, ένας ιδιαίτερος ναός κατασκευασμένος βάσει των αρχαίων αθηναϊκών προτύπων. Στην πραγματικότητα, δεν μοιάζει καθόλου με αθηναϊκό ναό. Είναι κτισμένο σε δύο επίπεδα, είναι ασύμμετρο και έχει δύο εξώστες (προστάσεις) που δεν έχουν καμμία σχέση ο ένας με τον άλλο. Ο μικρότερος εξώστης (πρόσταση) στη νότια πλευρά είναι ο πιο γνωστός, κυρίως λόγω των έξι Καρυάτιδων που στηρίζουν την οροφή του. Οι ανομοιότητες μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του ναού ενδεχομένως να οφείλονται στο γεγονός ότι τα διάφορα μέρη του ήταν αφιερωμένα σε διαφορετικούς θεούς. Το ανατολικό τμήμα ήταν αφιερωμένο στην Αθηνά Πολιάδα και το δυτικό στον Ποσειδώνα Ερεχθέους.

Μουσείο της Ακρόπολης. Στεγάζει ευρήματα ανεκτίμητης αξίας από τα μνημεία της Ακρόπολης, που παρουσιάζουν την ιστορία και τη λειτουργία της, ως το σπουδαιότερο θρησκευτικό κέντρο της πόλης της Αθήνας. Τα σημαντικότερα εκθέματα είναι:

Ο Μοσχοφόρος: Εξαιρετικό άγαλμα γενειοφόρου νεαρού του (6ος αι. π.Χ.), που κουβαλά στους ώμους του ένα μοσχάρι, δώρο στη θεά Αθηνά.

Αρχαϊκές Κόρες: Αγάλματα νέων γυναικών, που είχαν προσφερθεί στην Αθηνά για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Καμμία Κόρη δεν ήταν όμοια με μία άλλη. Ο διαφορετικός τρόπος παρουσίασης της κόμης τους και της πτύχωσης των χιτώνων τους, δίνουν στον επισκέπτη την ευκαιρία να θαυμάσει την εξέλιξη της γλυπτικής στην αρχαία Ελλάδα.

Γλυπτά από το διάκοσμο του Παρθενώνα (444-432 π.Χ.): Αυτά είναι τα λίγα απομεινάρια του αριστουργήματος όλων των εποχών, δημιούργημα του γλύπτη Φειδία. Μεταξύ άλλων, θα δείτε τμήματα από τη ζωφόρο που απεικόνιζε τους Ολύμπιους θεούς και ορισμένες μετώπες που απεικονίζουν σκηνή από Κενταυρομαχία.
Οι Καρυάτιδες: Τα αγάλματα των όμορφων ιερειών χρησιμοποιήθηκαν για τη στήριξη της οροφής της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου (420 π.Χ.). Πήραν προφανώς το όνομά τους από τις γυναίκες των Καρυών (αρχαία πόλη στην Αρκαδία της Πελοποννήσου), που λέγεται ότι αποτέλεσαν τα μοντέλα για τα συγκεκριμένα αγάλματα. Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, οι Καρυάτιδες αναφέρονταν και ως Μαρμαρένιες Πριγκίπισσες ή Κόρες του Κάστρου.

*ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ
Πρόκειται για το αρχαιότερο δικαστήριο του κόσμου, ένα χώρο που ήταν ιδιαίτερα σεβαστός στους αρχαίους χρόνους. Εδώ υπήρχε η έδρα του πρώτου αριστοκρατικού κοινοβουλίου της αρχαίας Αθήνας. Με τον καιρό, ωστόσο, το κοινοβούλιο αυτό άρχισε να χάνει την πολιτική του δύναμη και από το δεύτερο μισό του 5ου αι. π.Χ. είχε αποκλειστικά δικαστική αρμοδιότητα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορούσε στην εκδίκαση ανθρωποκτονιών. Όπως περιγράφεται στην «Ορέστεια», σε αυτό το δικαστήριο ο Ορέστης δικάστηκε για το φόνο της μητέρας του Κλυταιμνήστρας και του εραστή της Αίγισθου. Επίσης, σ’ αυτόν ακριβώς το χώρο, οι Αθηναίοι άκουσαν το πρώτο κύρηγμα του Αποστόλου Πάυλου το 51 μ.Χ., όπως μας πληροφορεί η μπρούτζινη πλακέτα στη βάση του βράχου.

*ΛΟΦΟΣ ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ
Όποια εποχή κι αν επιλέξετε να επισκεφτείτε το λόφο αυτό, θα αποζημιωθείτε. Ο περίπατος αυτός έχει όλα τα συστατικά μίας ενδιαφέρουσας εμπειρίας: έναν υπέροχο χώρο πρασίνου, σημαντικά μνημεία όπως οι θεωρούμενες ως «φυλακές του Σωκράτη», τα «Κιμώνεια Μνήματα», η αρχαία οδός Κοίλης, μια εμπορική λεωφόρος με μαγαζιά και σπίτια, το «Ηρώο Μουσαίου», το μνημείο του Φιλοπάππου και όλα όσα προσφέρει η υπέροχη θέα προς τον Παρθενώνα και την Ακρόπολη.

ΔΕΙΤΕ :
Μνημείο του Φιλοπάππου. Κτίστηκε από τους Αθηναίους τον 2ο αι. μ.Χ. προς τιμήν του ευεργέτη ηγεμόνα της Συρίας Γάιου Ιούλιου Αντιόχου, ο οποίος ήταν επίσης γνωστός με το όνομα Φιλόπαππος, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «ο αγαπημένος εγγονός του παππού του». Ο παππούς του ήταν ο τελευταίος Βασιλιάς της Κομμαγηνής Αντίοχος ο Δ´.
Λιθόστρωτα. Τη δεκαετία του 1950, ο Έλληνας αρχιτέκτονας Δ. Πικιώνης ένωσε σε ενιαίο σύνολο το χώρο από τα Προπύλαια της Ακρόπολης ως το λόφο Φιλοπάππου. Προσέξτε το χειροποίητα λιθόστρωτα, που οδηγούν προς τα μνημεία, την εκκλησία του Αγ. Δημητρίου Λουμπαρδιάρη και το αναψυκτήριο. Το συνολικό έργο έχει κηρυχθεί διατηρητέο και προστατευόμενο Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

*ΠΝΥΚΑ
Η Πνύκα βρίσκεται μεταξύ του Λόφου των Μουσών, πάνω στον οποίο δεσπόζει το Μνημείο του Φιλοπάππου και του Λόφου των Νυμφών με το ομώνυμο ιερό, όπου υπάρχει σήμερα το Εθνικό Αστεροσκοπείο. Η ημικυκλική αυτή πλατεία ήταν ο τόπος όπου συναθροίζονταν από τον 6ο αι. π.Χ. οι πολίτες της Αθήνας για να ακούσουν γνωστούς ρήτορες, που μιλούσαν από το πέτρινο βήμα στο κέντρο της Πνύκας και να ασκήσουν τα δημοκρατικά τους καθήκοντα. Υπολογίζεται ότι είχε χωρητικότητα 10.000 ατόμων.

ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ
Στους πρόποδες της Ακρόπολης, κόντα στο σταθμό μετρό «Θησείο», υπάρχει ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Αγοράς. Στους αρχαίους χρόνους, η Αγορά εκτός από το εμπορικό ήταν και το κύριο πολιτικό, πολιτιστικό και θρησκευτικό κέντρο της πόλης. Στην περιοχή αυτή υπήρχαν τα διοικητικά κτήρια, οι ναοί, οι δημόσιες υπηρεσίες και τα δικαστήρια. Εδώ συγκεντρώνονταν καθημερινά οι Αθηναίοι, όχι μόνο για να αγοράσουν και να πουλήσουν τα αγαθά τους, αλλά και για να ενημερωθούν, να ασκήσουν κριτική στην κυβέρνηση, να ανταλλάξουν ιδέες ή απλώς να συζητήσουν. Η ιστορία του χώρου αυτού ξεκινά από τους νεολιθικούς χρόνους, ενώ τα μνημεία του ανήκουν σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους: από τους κλασικούς χρόνους μέχρι τον 11ο αι. μ.Χ. Παράδειγμα του τελευταίου, η εκκλησία των Αγίων Αποστόλων.

ΔΕΙΤΕ:
Θησείον-Ναός του Ηφαίστου. Παρά το όνομά του, δεν ήταν ναός αφιερωμένος στον Θησέα αλλά στον Ήφαιστο και τη θεά Αθηνά. Βρίσκεται στη δυτική άκρη της Αγοράς και είναι σήμερα ο πιο καλοδιατηρημένος ναός της αρχαιότητας. Οικοδομήθηκε το 460-415 π.Χ. και φιλοξενούσε τα αγάλματα του Ηφαίστου και της Αθηνάς, τα οποία πιστεύεται ότι φιλοτέχνησε ο Αλκαμένης.

Το μνημείο των Επώνυμων Ηρώων. Εδώ τοποθετήθηκαν τα αγάλματα των δέκα ηρώων που έδωσαν τα ονόματά τους στις δέκα φυλές της Αττικής (4ος αι. π.Χ.). Όλες οι δημόσιες ανακοινώσεις αναρτούνταν στο βάθρο των αγαλμάτων αυτών.

Ποικίλη Στοά. Πιστεύεται ότι οφείλει το όνομά της στις τοιχογραφίες που διακοσμούσαν τους τοίχους της. Η λέξη «Ποικίλη» μας οδηγεί στην υπόθεση ότι οι τοιχογραφίες είχαν ποικίλα χρώματα και θέματα. Εδώ, ο Ζήνων δίδαξε τη Στωική φιλοσοφία του που πήρε το όνομά της από την Ποικίλη Στοά (460 π.Χ.).

Στοά του Αττάλου. Το διώροφο αυτό οικοδόμημα, δωρεά του βασιλιά της Περγάμου Αττάλου του Β´ (159-138 π.Χ.) στην πόλη της Αθήνας, θεωρείται ότι υπήρξε ένα είδος αρχαίου εμπορικού κέντρου που στέγαζε 21 μαγαζιά σε κάθε όροφό του. Η συλλογή του Μουσείου περιλαμβάνει κυρίως αντικείμενα καθημερινής χρήσης, που ανακαλύφθηκαν στη διάρκεια ανασκαφών στην αρχαία Αγορά, δίνοντας την ευκαιρία στον επισκέπτη να πάρει μία γεύση της καθημερινής ζωής στην αρχαία Αθήνα.

Βασίλειος Στοά. Βρίσκεται στους πρόποδες του Θησείου και κτίστηκε περίπου το 500 π.Χ. Ήταν η έδρα του Άρχοντα Βασιλέα και του συμβουλίου του Αρείου Πάγου.
Ωδείο Αγρίππα. Κτίστηκε από τον Αγρίππα το 15 π.Χ. Είχε χωριτηκότητα 1.000 θεατών και διώροφη στοά. Καταστράφηκε το 267 μ.Χ. από τους Ερούλους και το 400 μ.Χ. οικοδομήθηκε εκεί το Γυμνάσιο. Στη βόρεια πλευρά τοποθετήθηκαν σε βάθρο τέσσερα, μεγάλων διαστάσεων, αγάλματα Γιγάντων και Τριτώνων από το Ωδείο, τρία από τα οποία διασώζοντια έως σήμερα.

ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ
Ενιαίο αρχιτεκτονικό συγκρότημα, που κατασκευάστηκε μεταξύ 19-11 π.Χ. και αποτελούταν από μεγάλη ορθογώνια αυλή περιτριγυρισμένη από κιονοστοιχίες, ενώ οι στοές της στέγαζαν διάφορα μαγαζιά. Βόρεια του οικοδομήματος υπήρχε η βιβλιοθήκη (ορθογώνιο κτίσμα διαστάσεων 122 x 82 μ.) που χτίστηκε από τον Αδριανό το 132 μ.Χ.

ΔΕΙΤΕ:

Ωρολόγιο Κυρρήστου-Πύργος Ανέμων. Έξω από την ανατολική πλευρά της Ρωμαϊκής Αγοράς θα συναντήσετε ένα οκταγωνικό μνημείο. Πρόκειται για το Ωρολόγιο του Ανδρόνικου Κυρρήστου που κατασκευάστηκε τον 1ο αι. π.Χ. και στο οποίο στεγαζόταν ένα υδραυλικό ρολόι. Σε κάθε μία από τις οκτώ πλευρές του υπήρχε ανάγλυφη παράσταση των οχτώ ανέμων. Για το λόγο αυτό, το μνημείο φέρει το ψευδώνυμο «Αέρηδες».

Πύλη Αρχηγέτιδος Αθηνάς. Βρίσκεται στη δυτική πλευρά του χώρου. Μνημειώδης είσοδος με τέσσερις δωρικούς κίονες και αέτωμα από πεντελικό μάρμαρο, διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση.
Βεσπασιανές (δημόσια αποχωρητήρια). Ορθογώνιο κτήριο με προθάλαμο και τετράγωνη αίθουσα με πάγκους με οπές στις τέσσερις πλευρές και αποχετευτικό αγωγό από κάτω (1ος αι. μ.Χ.)

ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ
Ο αρχαίος Κεραμεικός βρισκόταν στις βορειοδυτικές παρυφές της Αθήνας και επεκτεινόταν τόσο μέσα όσο και έξω από τα τείχη, που σήμερα διασχίζουν το χώρο των ανασκαφών. Στο κέντρο του αρχαιολογικού χώρου βρίσκονται οι δύο γνωστότερες πύλες της αρχαίας Αθήνας, το Δίπυλον και η Ιερά Πύλη. Η περιοχή γύρω από τις πύλες αυτές αποτελούσε το αρχαιότερο και μεγαλύτερο νεκροταφείο της Αττικής. Ήταν επίσης ο τόπος ταφής των πολιτών που είχαν τιμηθεί από την πόλη της Αθήνας. Σύμφωνα με τον περιηγητή Παυσανία, η τοποθεσία πήρε το όνομά της από τον Κέραμο. Κατά πάσα πιθανότητα, όμως, το όνομά της το χρωστάει στον συνοικισμό των κεραμέων (Κεραμεικός: αυτός που έχει να κάνει με την κεραμική τέχνη ή τους κεραμουργούς), που είχε δημιουργηθεί στις όχθες του Ηριδανού ποταμού, η κοίτη του οποίου διακρίνεται στον αρχαιολογικό χώρο. Ο αρχαίος δήμος του Κεραμεικού περιλάμβανε περιοχή πολύ μεγαλύτερη από αυτή που έφεραν στο φως οι ανασκαφές. Πιστεύεται ότι εκτεινόταν από τα βορειοδυτικά όρια της Αγοράς μέχρι το αλσύλλιο που πήρε το όνομά του από τον ήρωα Ακάδημο.

Η γιορτή των Παναθηναίων. Κάθε χρόνο οι αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν τα Μικρά Παναθήναια, ενώ κάθε τέσσερα χρόνια τα Μεγάλα Παναθήναια, τα οποία ήταν μεγαλοπρεπέστερα και περιλάμβαναν αγώνες ιππασίες, αθλητικούς αγώνες, διαγωνισμό στη μουσική και σε άλλες τέχνες. Την τελευταία μέρα, πομπή ξεκινούσε από τον Κεραμεικό, περνούσε μέσα από την Αγορά και ανέβαινε στην Ακρόπολη, όπου θα προσφερόταν στην Αθηνά, το επονομαζόμενο πέπλο. Εκείνη την εποχή, κατά το έθιμο, τα αγάλματα καλύπτονταν με αληθινά ενδύματα. Έτσι, το πέπλο των θεών ήταν στην ουσία ένας μάλινος χιτώνας, τον οποίο είχε πλέξει μια ιέρεια και οι νεαρές παρθένες που την βοηθούσαν. Τοποθετούταν ως ιστίο στο κατάρτι ενός μεγάλου ξύλινου σκάφους και μεταφερόταν στην Ακρόπολη. Ολόκληρη η πομπή ακολουθούσε το πλοίο. Αυτή είναι η πομπή που απεικονίζεται στη ζωφόρο του Παρθενώνα.

ΔΕΙΤΕ:

Τάφοι και στήλες. Ο Κεραμεικός είναι κυρίως γνωστός για τους τάφους και τις στήλες του. Περπατώντας γύρω τους θα έχετε την ευκαιρία να θαυμάσετε το αντίγραφο του μαρμάρινου ταύρου μέσα στην περίφραξη του τάφου του Διονυσίου από τον Κολλυτό, καθώς και τα αντίγραφα των γνωστών στηλώνς του Δεξίλεω και της Ηγησούς (τέλη του 5ου αι. π.Χ.). Εάν θέλετε να δείτε τα πρωτότυπα γλυπτά, καθώς και άλλα ευρήματα από τις ανασκαφές, επισκεφτείτε το Μουσείο.

Μουσείο Κεραμεικού. Στεγάζει τα ευρήματα από τον Κεραμεικό και περιλαμβάνει κτερίσματα που βρέθηκαν στους τάφους, καθώς και επιτύμβια γλυπτά αρχαϊκών και κλασικών, κυρίως, χρόνων.

Δημόσιο Σήμα. Κοντά στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού (στην οδό Σαλαμίνος 35) ανασκάφηκε πρόσφατα τμήμα αυτού του αρχαίου νεκροταφείου, όπου υπήρχαν τάφοι δημοσίων προσώπων, αλλά κυρίως μεγάλος αριθμός τάφων των πεσόντων στους πολέμους.

*ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
Η περιοχή κατοικήθηκε από τα προϊστορικά χρόνια και οφείλει την ονομασία της στον ήρωα Ακάδημο ή Εκάδημο. Κατά τον 6ο αι. π. Χ. ιδρύθηκε εκεί ένα από τα τρία ονομαστά Γυμνάσια των Αθηνών. Ωστόσο, σήμερα είναι γνωστή από την περίφημη φιλοσοφική σχολή, που ίδρυσε ο Πλάτων (συνοικία Ακαδημίας Πλάτωνος) το 387 π. Χ. και γνώρισε μεγάλη αίγλη από τους Νεοπλατωνικούς.

ΔΕΙΤΕ:

Ιερά Οικία γεωμετρικών χρόνων. Αποτελείται από επτά χώρους, ορθογώνιου σχήματος και παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την ιερά οικία της Ελευσίνας. Από κατάλοιπα θυσιών μέσα στους χώρους της πιστεύεται πως εκεί πραγματοποιούταν εντατική λατρεία.

Γυμνάσιο. Ορθογώνιο οικοδόμημα (1ος αι. π. Χ.–1ος αι. μ. Χ.) με εσωτερικό περιστύλιο και δωμάτια στη βόρεια πλευρά. Στο εσωτερικό του, υπάρχει μικρότερος χώρος προορισμένος για Παλαίστρα.

Περίστυλο κτήριο. Μεγάλο τετράγωνο κτήριο (4ος αι. π. Χ.) με εσωτερικό περιστύλιο. Θεωρείται Παλαίστρα ή παράρτημα του Γυμνασίου.

Πρωτοελλαδική Αψιδωτή Οικία. Αποτελείται από πρόδομο, θάλαμο και βοηθητικό χώρο και θεωρείται ως η προϊστορική κατοικία του Ακάδημου.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.