Αρχική InfoBaby 0-12 μηνών Φρούτα και λαχανικά στην παιδική ηλικία - πρακτικές λύσεις

Φρούτα και λαχανικά στην παιδική ηλικία - πρακτικές λύσεις

Γράφει η Φοντόρ Χριστίνα, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Η χρονική περίοδος από τη βρεφική ηλικία μέχρι την εφηβεία, δηλαδή μέχρι την στιγμή που αρχίζουν να διαφοροποιούνται τα δύο φύλα, ονομάζεται παιδική ηλικία, και μπορεί να χωρισθεί σε τρείς υποπεριόδους:

  • τη νηπιακή ηλικία(1-3 ετών)
  • την προσχολική (4-6 ετών)
  • τη σχολική περίοδο (7-10 ετών)

Ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά

Η ανάπτυξη και οι λειτουργικές  αλλαγές που συμβαίνουν κατά την παιδική ηλικία απαιτούν και αντίστοιχη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών. Το παιδί χρειάζεται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά προκειμένου να:

  • διατηρήσει τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού
  • αναπληρώσει τις φυσιολογικές «φθορές» με παραγωγή νέων κυττάρων
  • αντεπεξέλθει στις καθημερινές σωματικές δραστηριότητες αναπτυχθεί
  • δημιουργήσει αποθέματα στον οργανισμό για διάφορα θρεπτικά συστατικά

Μία ισορροπημένη διατροφή, που περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων από όλες τις κατηγορίες μπορεί να προσφέρει στο παιδί τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που είναι απαραίτητα για την ομαλή ανάπτυξη και τη διατήρηση τις υγείας του.

Τα φρούτα και τα λαχανικά, είναι μία απαραίτητη κατηγορία στη καθημερινή διατροφή του παιδιού και οι συστάσεις προτείνουν:

  • μια μικρή μερίδα σαλάτα σε κάθε κυρίως γεύμα, μαγειρεμένα λαχανικά ή χορτόσουπα
  • 2-4 φρούτα την ημέρα (ωμά, πολτοποιημένα ή ως χυμό ή κομπόστα)

Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μικρογεύματα για μικρά παιδιά που μπορούν να πιάσουν με το χέρι

  • φέτες μπανάνα
  • τεμαχισμένα μαλακά φρούτα
  • ψιλοκομμένο μήλο/ αχλάδι
  • κονσερβοποιημένα ή βρασμένα λαχανικά ( πράσινα φασόλια, μπρόκολο, καρότο)

Να αποφεύγονται: τα ξηρά φρούτα, μικρά φρούτα με φλοιό ή φλούδα (π.χ. σταφύλια), ωμά λαχανικά

Άρνηση λαχανικών

Όταν το παιδί αρνείται τα λαχανικά, οι γονείς πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην αντιμετώπισή του και να μην αρχίζουν διαμάχες κατά τη διάρκεια των γευμάτων. 1-2 κουταλιές του γλυκού λαχανικά πρέπει να βρίσκονται πάντα στο πιάτο ως μέρος κάθε κύριου γεύματος και να απομακρύνονται αν δεν καταναλωθούν. Επιπλέον οι σούπες με λαχανικά είναι μία συχνά αποδεκτή λύση.

Πρακτικές οδηγίες:

  • Στα παιδιά συνήθως αρέσουν τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονα χρώματα
  • Τα παιδιά προτιμούν τα τραγανά και όχι τα μαλακά λαχανικά.

Για το λόγο αυτό τα λαχανικά πρέπει να παρασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε όχι μόνο να είναι τραγανά, αλλά να διατηρούν μεγάλο μέρος της υγρασίας, του χρώματος, του αρώματος και της γεύσης, καθώς και των θρεπτικών συστατικών τους. Δεν πρέπει να βράζουν για πολλή ώρα σε μεγάλες ποσότητες νερού, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα σε λίγο νερό.

  • Προσοχή πρέπει να δίνεται σε φρούτα και λαχανικά που μπορεί να προκαλέσουν πνιγμό στα μικρά παιδιά ( ξηροί καρποί, ελιές, αρακάς, σταφύλια, καρότα, κ.λπ.).
  • Σε πολλά παιδιά αρέσει να «βουτάνε» κομμάτια ωμών λαχανικών σε τριμμένο τυρί ή διάφορες σάλτσες, κυρίως όταν τις έχουν παρασκευάσει μόνα τους.
  • Όταν κανείς ψωνίζει μαζί με τα παιδιά καλό είναι να τα παρακινεί να διαλέξουν φρούτα και λαχανικά, και ίσως κάποια από τα είδη που δεν έχουν δοκιμάσει ποτέ στο παρελθόν.

Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.