Αρχική InfoSchool Λύκειο Πανελλαδικές Εξετάσεις και Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

Πανελλαδικές Εξετάσεις και Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

Αρθρο του καθηγητή - φροντιστή Βαγγέλη Ντάλη

Show είχαμε πάλι στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Με αφορμή ένα ερώτημα θέματος στη Φυσική, το περιβόητο Γ4. Θέμα επιστημονικά «λάθος», που δεν είχε «λύση» και ανάγκασε την Ένωση Ελλήνων Φυσικών να «ζητήσει συγγνώμη» από τους υποψηφίους, παρ’ όλο που η ίδια δεν έχει ευθύνη – δεν συμμετέχει στην επιλογή των θεμάτων.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, αναφέρει στην ανακοίνωσή της «ως ύστατη προσπάθεια να σώσει την τιμή και το κύρος της επιστήμης, ζητά συγνώμη για αυτά τα θέματα από τις μαθήτριες και τους μαθητές που διαγωνίστηκαν σήμερα».

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) έσπευσε με μια 1η οδηγία της να ακυρώσει το ερώτημα και να μοιράσει τα μόρια τα οποία του αναλογούσαν σε άλλα υποερωτήματα. Ξεσηκώθηκαν μαθητές και γονείς αφού όπως αποδεδείχθηκε από δειγματοληπτική βαθμολόγηση γραπτών το 10% των υποψηφίων είχαν απαντήσει κανονικά στο θέμα!

Στη συνέχεια με άλλη, 2η οδηγία της και αφού επί ένα τριήμερο έγινε σάλος, «διόρθωσε» και αποφάσισε να θεωρήσει το θέμα «κανονικό», ανεξάρτητα από το αν είναι επιστημονικά σωστό ή λάθος!

Είναι προφανές το τι έκανε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Στην αρχή πήρε μια τελείως ανεύθυνη στάση από το φόβο μήπως «χρεωθεί» τα παιχνίδια που παίζονται κάθε χρόνο στην ΚΕΕ και τα οποία είναι το ΜΕΓΑΛΟ ΘΕΜΑ. Ήταν όμως μια απόφαση προδήλως άδικη και γι’ αυτό αναγκάστηκε να την πάρει πίσω. Έληξε λοιπόν το πρόβλημα; Όχι φυσικά, το μόνο που κατάφερε ήταν να αποσπάσει την προσοχή όλων από το κύριο: την ουσία των θεμάτων και την ίδια την εξεταστική επιτροπή που τα επιλέγει.

Συνολικά τα θέματα Φυσικής ήταν ιδιαιτέρως δύσκολα. Χωρίς τη σχετική διαβάθμιση δυσκολίας. Χωρίς να λαμβάνουν υπόψη το προεδρικό διάταγμα που ορίζει ότι τα θέματα επιλέγονται με βάση το σχολικό βιβλίο και την εξεταστέα ύλη. Π.χ. το ερώτημα Δ4 του τελευταίου θέματος είναι αντικείμενο μελέτης της ύλης της Γ’ Λυκείου ή της Α’; Γιατί αν η ΚΕΕ ήθελε να εξετάσει τα παιδιά σε όλη την διδακτέα ύλη του Λυκείου, όπως προβλέπεται με το νέο σχέδιο των εξετάσεων που ετοίμαζε η κ. Διαμαντοπούλου και η ομάδα Μπαμπινιώτη, τουλάχιστον ας προειδοποιούσε. Οι δυο τελευταίοι άλλωστε, επέλεξαν τα μέλη της επιτροπής εξετάσεων… Τυχαίο; Δε νομίζω!

Ποια είναι τα μέλη της ΚΕΕ; Καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πανεπιστημιακοί. Ουδείς γνωρίζει όμως τα ονόματά τους. Τους επιλέγει ο υπουργός με άκρα μυστικότητα ώστε να εξασφαλίσει το αδιάβλητο των εξετάσεων…

Το προηγούμενο βράδυ της κάθε εξέτασης συσκέπτονται όλοι μαζί, προτείνουν θέματα και αποφασίζουν ποια θα επιλέξουν. Αυτά δίνονται σε λύτες, οι οποίοι και ελέγχουν την αρτιότητά τους. Το άλλο πρωί δίνονται για λύση στους εξεταζόμενους.

Να υποθέσουμε τι έγινε το προηγούμενο βράδυ της Φυσικής; Εύκολο. Κάποιος πανεπιστημιακός (;) πέταξε στο τραπέζι ένα θέμα με την ανευθυνότητα που εξασφαλίζει η ανωνυμία και προφανώς κανένας λύτης δεν το έλυσε. Γιατί αν το έκανε θα διαπίστωνε το λάθος. Για «ελλιπή διατύπωση» μιλούσε κομψά το δελτίο τύπου της ΚΕΕ. Και μόλις το διαπίστωσε αποφάσισε να το μηδενίσει. Μηδενίζοντας την ψυχολογία όλων των παιδιών, την προσπάθεια όσων το είχαν λύσει ή είχαν χάσει πολύτιμο χρόνο στην προσπάθειά τους να το λύσουν! ΤΟΥΣ ΑΝΕΥΘΥΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΠΕΛΕΞΑΝ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΟΥΣ ΜΗΔΕΝΙΣΕΙ;

Είναι δυνατόν οι καθηγητές αυτοί να διδάσκουν ακόμα; Δεν θα έπρεπε να έχουν παραιτηθεί; Η ευθύνη της επιλογής θεμάτων από τα οποία κρίνεται το μέλλον χιλιάδων παιδιών δεν χωρά δικαιολογίες για παραλείψεις ή αβλεψίες. Τα παιδιά αξιολογηθήκαν και μεταχειριστήκαν με τον πιο αυστηρό τρόπο. Οι εξεταστές τους δεν θα αξιολογηθούν ποτέ; Τι εξυπηρετεί πλέον η ανωνυμία τους; Να δοθούν τα ονόματά τους στη δημοσιότητα και να κληθούν αυτοί να δώσουν εξετάσεις ικανότητας! Διαμαντόπουλου και Μπαμπινιώτης λύσσαξαν να αξιολογήσουν τους δασκάλους και καθηγητές των σχολείων. Τις επιτροπές που διόρισαν οι ίδιοι γιατί δεν τις αξιολόγησαν ποτέ;

ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ότι κάθε χρόνο παίζονται πολλά παιχνίδια για το ποιοι πανεπιστημιακοί θα έχουν τον έλεγχο των εξετάσεων. Γίνονται διαμάχες για το χαρακτήρα και το πνεύμα των θεμάτων. Τα ίδια τα ΑΕΙ πλέον το ζητάνε επίσημα. Μετά και τα φετινά, φανταζόμαστε όλοι τι θα συμβεί αν τον έλεγχο των πανελλαδικών εξετάσεων τον αποκτήσουν επιτροπές πανεπιστημιακών.

Δεν υποστηρίζουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι «σωστές» και «δίκαιες». Έχουν όμως το αδιάβλητο και μια αξιοπιστία από τις τελευταίες που συναντά κανείς, πλέον, στο ελληνικό κράτος. Ας ξέρουμε, έστω και εκ των υστέρων, ποιοι συμμετείχαν στις επιτροπές, γιατί επέλεξαν αυτά τα θέματα και τι ακριβώς ήθελαν να εξετάσουν. Και ας κρίνονται κι αυτοί μετά. Είναι στοιχειώδες.

Γιατί αν μείνουμε στην 1η οδηγία της ΚΕΕ, ότι το θέμα «δεν λύνεται», στο εξής οι μαθητές μας για κάθε θέμα που θα αντιμετωπίζουν η πρώτη τους αντίδραση θα είναι «άσ' το αυτό δεν λύνεται»! Σε συνθήκες εξετάσεων κάθε θέμα μπορεί και οφείλει να λύνεται.


Ντάλης Βαγγέλης, φροντιστής

π ρ ο τ α σ η φροντιστήρια, Βεικου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι, τηλ. 2102914627

& Ι. Φωκά 102 Λαμπρινή. e-mail : protasif@otenet.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.