- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Γυμνάστε τον εγκέφαλό σας με τη Νευροανάδραση


Νιώθετε κουρασμένοι, απελπισμένοι από το φόρτο των εργασιών κάθε ημέρας; Νιώθετε ότι ο εγκέφαλός σας πιέζεται τόσο από όλα όσα έχετε να κάνετε και να σκεφτείτε που δεν μπορεί να ανταποκριθεί;

Κι αν υπήρχε ένα είδος αερόβιας άσκησης για το μυαλό σας; Αν μπορούσατε να το γυμνάσετε ώστε να αποκτήσετε την ικανότητα να αντιμετωπίζετε τις δυσκολίες με ψυχραιμία και να λύνετε τα καθημερινά προβλήματα με «καθαρό» μυαλό; Οι ειδικοί μας προτείνουν τη νευροανάδραση, τη στρατηγική μάθησης που μας αποκαλύπτει πώς να αξιοποιούμε σωστά της δυνατότητες του εγκεφάλου μας.

Ο εγκέφαλος και η μορφολογία του

Ο εγκέφαλός μας με τα 300 περίπου δις κύτταρά του (νευρώνες) και τα 10 τρις συνάψεων μεταξύ των νευρώνων, θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας υπέροχος υπολογιστής που οργανώνει και ελέγχει από απλές σωματικές λειτουργίες έως σύνθετες νοητικές και συναισθηματικές καταστάσεις.
Σε πολλές καταστάσεις διάφοροι παράγοντες ωθούν τον εγκέφαλό μας σε αποκλίσεις ως προς τον τρόπο οργάνωσης και ελέγχου αυτών των λειτουργιών. Οι παράγοντες αυτοί συνοψίζονται στους εξής:
• Κληρονομικότητα
• Περιγεννητικοί παράγοντες
• Τραυματισμοί
• Συναισθηματικοί παράγοντες
• Περιβαλλοντικοί παράγοντες
• Διατροφικές συνήθειες

Η απόδοσή μας λοιπόν καθορίζεται από το πόσο αρμονικά λειτουργεί ο εγκέφαλός μας.

Κάθε κύτταρο του εγκεφάλου (νευρώνας) έχει στον άξονά του ηλεκτρικό φορτίο που ονομάζεται δυναμικό μεμβράνης. Ο όρος δυναμικό σημαίνει αποθηκευμένη ενέργεια όπως αυτή της μπαταρίας. Το ηλεκτρικό αυτό φορτίο αλλάζει κατά τη διαδικασία της επικοινωνίας μεταξύ των νευρώνων μέσω της απελευθέρωσης νευροχημικών ουσιών και ιόντων. Το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα είναι η καταγραφή της αλλαγής του ηλεκτρικού φορτίου των νευρώνων. Η ηλεκτρική αυτή δραστηριότητα που παράγεται στους νευρώνες ονομάζεται εγκεφαλικά κύματα τα οποία είναι:
• δ: ύπνος
• θ: όνειρο
• α: χαλάρωση
• smr: χαλαρή εστίαση
• β: εστιασμός
• β2: ένταση
Κάθε νοητική, συναισθηματική και φυσιολογική λοιπόν κατάσταση στην οποία μπορεί να περιέλθουμε έχει ένα αντίστοιχο ηλεκτροχημικό υπόβαθρο το οποίο θα καθορίσει τη ποιότητά της.

Τι είναι η νευροανάδραση;


Η νευροανάδραση είναι το πεδίο εκείνο που ασχολείται με την εγκεφαλική λειτουργία, έτσι όπως αυτή επηρεάζει τη λειτουργικότητά μας σε νοητικό, συναισθηματικό και φυσιολογικό επίπεδο και προσφέρει τη δυνατότητα να μάθουμε να διαχειριζόμαστε τη δραστηριότητα αυτή με τρόπο που μας κάνει αποτελεσματικότερους. Μας μαθαίνει να αναγνωρίζουμε και να τροποποιούμε πληροφορίες για την εγκεφαλική μας λειτουργία, η οποία μεταφράζεται σε οπτικά και ακουστικά σήματα από σύστημα υπολογιστών συνδεδεμένους με ένα τύπο ηλεκτροεγκεφαλογράφου.
Η νευροανάδραση ξεκίνησε την εφαρμογή της σε ερευνητικό και πρακτικό επίπεδο στα τέλη της δεκαετίας του ’60 από το νευροψυχολόγο Dr Barry Sterman και μέχρι σήμερα έχει αναπτυχθεί ένα ευρύ πεδίο δυσλειτουργικών καταστάσεων που αντιμετωπίζονται με την εφαρμογή της.

Ενδεικτικά κάποια από τα πεδία αυτά είναι:
Καταστάσεις που σχετίζονται με στρες, κατάθλιψη, σύνδρομο διάσπασης προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, μαθησιακές δυσκολίες, πονοκέφαλοι έντασης, ημικρανίες,διαταραχές ύπνου, διαταραχές στην πρόσληψη τροφής, γνωσιακά συμπτώματα, νευρολογικά και κινητικά συμπτώματα, ενδοκρινολογικές καταστάσεις,προβλήματα του ανοσοποιητικού συστήματος και πολλές άλλες καταστάσεις, ακόμα και σε περιπτώσεις όπου οι απαιτήσεις για αυξημένα επίπεδα απόδοσης είναι αυξημένες χωρίς να υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα. Βοηθά πολύ στο έλεγχο των συναισθηματικών διαταραχών όπως άγχος και κατάθλιψη, ως επίσης και περισσότερο σοβαρές καταστάσεις όπως επιληπτικές κρίσεις, εγκεφαλική παράλυση και μικρές τραυματικές εγκεφαλικές κακώσεις.

Ποιος είναι ο τρόπος που γίνεται;


Η νευροανάδραση είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία, ένα είδος εκπαίδευσης δεξιοτήτων. Ο υπολογιστής λειτουργεί ως προπονητής προκειμένου να μας βοηθήσει να φέρουμε τον εγκέφαλό μας σε μια συγκεκριμένη κατάσταση «χαλαρής εστίασης». Η διαδικασία μάθησης για την εκπαίδευση των εγκεφαλικών κυμάτων είναι η ίδια με τη διαδικασία εκμάθησης οδήγησης ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης που απαιτεί το σωστό συνδυασμό νοητικών, συναισθηματικών και φυσιολογικών δεξιοτήτων.
Στον υπολογιστή του εκπαιδευόμενου υπάρχουν κάποιου τύπου βιντεοπαιγνίδια τα οποία ζητείται απο το άτομο να παίξει. Οι μεταβλητές των παιγνιδιών τροποποιούνται στιγμιαία από την εγκεφαλική δραστηριότητα που καταγράφεται από τα ηλεκτρόδια, η οποία με τη σειρά της εξαρτάται από τη ροή πληροφοριών που έρχεται από συγκεκριμένα εγκεφαλικά συστήματα που αποτελούνται από πολλά δίκτυα νευρώνων. Είναι δηλαδή το συνδυαστικό αποτέλεσμα κυματοειδούς ηλεκτροχημικής δραστηριότητας των νευρώνων η οποία μετριέται, φιλτράρεται και απεικονίζεται από τα πολύ ευαίσθητα όργανα του υπολογιστή. Το επίπεδο δυσκολίας των παιγνιδιών αυξάνεται προοδευτικά ώστε να επιτυγχάνεται ο στόχος που τίθεται από τα πρωτόκολλα εκπάιδευσης. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης παίρνουμε πληροφόρηση για τη δραστηριότητα του εγκεφάλου μας με οπτικό ή ακουστικό τρόπο έτσι ώστε επιβραβευόμαστε όταν επιτυγχάνουμε το στόχο ή ωθούμαστε να τροποποιήσουμε την δραστηριότητα αυτή στην αντίθετη περίπτωση.
Είναι δηλαδή μια ενεργητική μάθηση όπου προκαλούμε τον εγκέφαλο να αντιδράσει με συγκεκριμένο τρόπο.
Μέσω της εξάσκησης αποκτάμε την αυτόματη δεξιότητα να μπορούμε να διαχειριζόμαστε και να τροποποιούμε αποτελεσματικά την εγκεφαλική μας δραστηριότητα στην καθημερινή μας ζωή χωρίς πλέον την βοήθεια του υπολογιστή.

Ποια μπορεί να είναι τα αποτελέσματα;


Με τη νευροανάδραση επιτυγχάνουμε:
• Αύξηση χαλάρωσης και μείωση της πίεσης και της ανησυχίας
• Ενισχυμένη δημιουργικότητα
• Αντοχή σε υψηλό φόρτο εργασίας για παρατεταμένες χρονικές περιόδους
• Δυνατότητα συγκέντρωσης και μείωση ποσοστού σφάλματος
• Συγχρονισμός και ισορροπία μεταξύ των δύο ημισφαιρίων
• Ευελιξία της σκέψης και καλύτερη ανταπόκριση στα ερεθίσματα
• Δυνατότητα να ξεπεραστούν οι παλινδρομήσεις και γρηγορότερη ανάταξη
• Αυτό-ρύθμιση
• Συναισθηματικός έλεγχος και αποτελεσματική προσαρμογή
• Συνειδητοποίηση που ενσωματώνεται αντιληπτικά στην πραγματικότητα
• Αυξημένο ανοσοποιητικό σύστημα

Τι αποτελέσματα μπορούν να παρατηρηθούν σε συγκεκριμένα προβλήματα;

• Στην περίπτωση της διάσπασης προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, υπάρχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση στην εκπαίδευση.
• Αυτό οδηγεί σε μια πετυχημένη σχολική απόδοση και σε ένα ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον. Θα πρέπει να σημειωθεί επιπλέον ότι σε αρκετές ελεγχόμενες μελέτες σε αντιπροσωπευτικές ομάδες πληθυσμού παιδιών με ADHD παρατηρήθηκε αύξηση του score σε test του δείκτη νοημοσύνης κατά 10 μονάδες IQ.
• Στην περίπτωση της κατάθλιψης, μπορούμε να έχουμε μια βαθμιαία ανάκαμψη της συναισθηματικής ανταπόκρισης και την μείωση του βιώματος της κούρασης. Στις περιπτώσεις των κρίσεων πανικού ή άγχους υπάρχει επίσης μια βαθμιαία βελτίωση στην ομαλοποίηση, μέσω μιας μείωσης στην συχνότητα και της έντασης των κρίσεων άγχους και πανικού. Στην περίπτωση της επιληψίας παρατηρούμε μια μείωση στην ένταση και την συχνότητα των κρίσεων. Η δοσολογία των φαρμάκων μπορεί, με την καθοδήγηση του νευρολόγου, να μειωθεί.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα στο http://www.eegbiofeedback.gr [2]

Info

Νευροανάδραση

Δρακοντοπούλου 49, Ηράκλειο Κρήτης

Τηλ.: 2810 224540, 2810 245621

Κέντρο Ψυχοφυσιολογικής Εκπαίδευσης

Καλλιρρόης 23, Περιοχή Fix, Αθήνα

Τηλ.: 210 9230202