Αρχική Νέα Διαταραχές στη μάθηση: Η στάση των γονιών

Διαταραχές στη μάθηση: Η στάση των γονιών

Όπως μάς λέει η κ. Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, "ο ρόλος των γονιών είναι σημαντικός, αν και πολλές φορές, βέβαια, αρνούνται να δεχθούν ότι το παιδί τους παρουσιάζει ειδικές μαθησιακές διαταραχές." Με μεγάλη δυσκολία θα πειστούν ότι τα παιδί τους έχει προβλήματα με το σχολείο, ότι υστερεί έναντι των συμμαθητών του, και δεν είναι λίγες οι φορές που επιρρίπτουν τις ευθύνες στο δάσκαλο προσπαθώντας να δικαιολογήσουν την κατάσταση. Εξάλλου, είναι γνωστό το σύνδρομο του Έλληνα γονιού να βιώνει τη φοίτηση του παιδιού και να εναποθέτει στην επίδοσή του όλες τις ελπίδες και τις προσδοκίες του για ένα μέλλον ελπιδοφόρο και δημιουργικό.
Φορτίζονται, λοιπόν, συναισθηματικά και οι ίδιοι οι γονείς, ίσως περισσότερο απ’ ότι η πραγματικότητα δικαιολογεί, γιατί βιώνουν ως δική τους αποτυχία αυτή την αδυναμία του παιδιού να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους. Για το λόγο αυτόν, σε κάποιες περιπτώσεις δεν δέχονται το πρόβλημα του παιδιού τους και πηγαίνουν από ειδικό σε ειδικό, ελπίζοντας να έχει γίνει λάθος στη διάγνωση, ή το αποκρύπτουν με εξαιρετικά δυσμενείς επιπτώσεις στην ψυχική ισορροπία του ίδιου του παιδιού τους. Κανένα, όμως, πρόβλημα δεν επιλύεται, αν αποκρύπτεται.
Οι γονείς συχνά χάνουν πολύτιμο χρόνο, γεγονός που δεν ωφελεί καθόλου το παιδί, γιατί το πρόβλημα επιδεινώνεται και γίνεται πιο σύνθετο. Από τη στιγμή που ενημερώνονται, καλό είναι να εξηγήσουν στο παιδί τους ότι έχει κάποια δυσκολία κι να το διαβεβαιώσουν ότι σιγά –σιγά θα την ξεπεράσει. Πρέπει άμεσα το παιδί να ακολουθήσει κάποιο κατάλληλο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Η κατανόηση, το ήρεμο οικογενειακό κλίμα, η υπομονή και η επιμονή στην εφαρμογή του θεραπευτικού προγράμματος είναι βασικά όπλα, ώστε το παιδί να μην νιώθει εγκαταλειμμένο. Η συμπαράσταση απ’ όλα τα μέλη της οικογένειας ενισχύει τη θέλησή του να προσπαθήσει. Γι’ αυτό δεν πρέπει να το φορτώνουν με άγχος και να του ασκούν πίεση.
Αντίθετα, θα πρέπει να του προσφέρουν ασφάλεια, να το ενθαρρύνουν και να επικοινωνούν μαζί του, όχι μόνο μέσω του διαβάσματος. Επίσης να το προτρέπουν να ασχοληθεί και με άλλες δραστηριότητες, στις οποίες ίσως τα καταφέρνει καλύτερα, όπως π.χ. αθλητισμός κ.λπ. Επιπλέον, να μην το αφήνουν να βλέπει πολλές ώρες τηλεόραση, να υπάρχει τακτικό ωράριο στον ύπνο και να το προτρέπουν να κάνει παρέα με παιδιά της ηλικίας του.
Οι διαταραχές στη μάθηση δεν μπορούν να διαγνωστούν από τη γέννηση ενός παιδιού, όπως άλλα προβλήματα, διότι εμφανίζονται με την πάροδο του χρόνου. Βέβαια, υπάρχουν παιδιά που ήδη από την προσχολική ηλικία δείχνουν πολύ μειωμένη ικανότητα στην ανάπτυξη ορισμένων δεξιοτήτων ή παρουσιάζουν μεγάλη δυσκολία στη συγκέντρωση, υπερκινητικότητα κ.α.
Αν λοιπόν το παιδί σας, που είναι ήδη 5 ετών, παρουσιάζει στην καθημερινή του συμπεριφορά κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες, τότε πρέπει να ζητήσετε τη βοήθεια ειδικού:

-Περνά συνεχώς από τη μια δραστηριότητα στην άλλη χωρίς να την ολοκληρώνει.
-Είναι εξαιρετικά κινητικό.
-Έχει πρόβλημα στο λόγο ή στην ομιλία, π.χ., δεν προφέρει ακόμη κάποιο σύμφωνο ή δε μιλά καθαρά, ή δεν μιλά καθαρά ή δε διαχωρίζει ήχους, όπως τα φ, δ, β, π, μπ κ.λπ.
-Δεν έχει κατασταλάξει ποιο χέρι θα χρησιμοποιεί όταν γράφει τρώει ή παίζει.
-Δεν μπορεί να δέσει τα κορδόνια του ή να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι ή χρωματίζει ένα πλαίσιο και δεν περιορίζεται μέσα σε αυτό κ.α.
-Δεν έχει αίσθηση του ρυθμού, είναι αργό όταν σκέφτεται μια εργασία, αδέξιο, κάνει συχνά ζημιές, παραπατά, σκοντάφτει.
-Χάνει τα πράγματα του, δε γνωρίζει την ηλικία του ή τη διεύθυνσή του.
-Αφαιρείται, ξεχνά μια εντολή, συγχέει τα χρώματα.
-Δεν μπορεί να γράψει το όνομά του από μνήμης κ.λπ.

Η γνώμη του νηπιαγωγού καθώς και οι παρατηρήσεις του είναι εξαιρετικά χρήσιμες. Απ’ αυτή την ηλικία, μπορεί να υπάρξει παρέμβαση με ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο και στον χρόνο, ασκήσεις ρυθμού, αναπαράσταση σωματικών ασκήσεων, ασκήσεις αναγνώρισης όλων των γραμμάτων, ασκήσεις διάκρισης φωνηέντων από σύμφωνα κ.λπ.

Αλεξάνδρα Καππάτου
Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος
www.akappatou.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.