Αρχική InfoSchool Γυμνάσιο Η Φυσική, η χημεία και οι γονείς

Η Φυσική, η χημεία και οι γονείς

Οι φυσικές επιστήμες (Φυσική, Χημεία) πρωτοδιδάσκονται στη Β’ γυμνασίου. Πολλοί γονείς αναρωτιούνται: πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου σε δύο μαθήματα που ναι μεν τώρα ξεκινάνε (άρα μάλλον εύκολα θα είναι…), θα τα έχουνε δε και όλα τα επόμενα χρόνια; Άσε που πιθανόν θα τα εξεταστούν και στις Πανελλαδικές!
Για τα παιδιά, βεβαια, δεν είναι η πρώτη φορά. Από το δημοτικό έχουν εισαχθεί σε κάποιες έννοιες των φυσικών επιστημών. Έχουν πάρει μια «γεύση» από κάποια «πειράματα». Η δασκάλα της κόρης μου (Β’ δημοτικού) τα εξοικείωσε με την πυξίδα και το μαγνητικό πεδίο, το δίπολο Βορράς-Νότος. Ήρθε στο σπίτι όλο χαρά, μαγνήτισε καρφίτσα και βάζοντάς την σε χαρτί που επέπλεε σε νερό την είδε να προσανατολίζεται στον άξονα των μαγνητικών πόλων της γης !
Στο γυμνάσιο όμως όλα αυτά διδάσκονται όχι ως παιχνίδι αλλα ως «επιστήμη». Με θεωρία, παρατήρηση, πείραμα αλλά και... ασκήσεις!
Τα σχολικά βιβλία είναι γραμμένα με έναν ορισμένο τρόπο και υπηρετούν συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους. Οι διδάσκοντες στα σχολεία έχουν τη δικιά τους οπτική γωνία και «παραδίδουν» το μάθημα όπως αυτοί αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να το κατανοήσουν τα παιδιά. Ενίοτε συνοδεύοντάς το από πειράματα που ένας γονιός όμως, από το σπίτι δεν μπορεί να κατανοήσει, όντας απών από το εργαστήριο. Στα φροντιστήρια δε, στόχος είναι η μεθοδευμένη προσέγγιση κάθε μαθήματος, η εμβάθυνση στη θεωρία, η οργάνωση των γνώσεων και, κυρίως, η αποκρυστάλλωσή τους στη λύση ασκήσεων.
Κι εδώ αρχίζουν τα προβλήματα… Τι πρέπει να μάθει το παιδί; Να «παπαγαλίσει» τη θεωρία που με έντονα γράμματα έχει το σχολικό βιβλίο; Να ξέρει να λέει το μάθημα, «όπως κάνουμε και στην Ιστορία»; Να διαβάσει, κυρίως, όσα έγραψε ο καθηγητής στον πίνακα και μετέφεραν τα παιδιά στο τετράδιο; Αρκεί η λύση των ερωτήσεων- ασκήσεων του σχολικού βιβλίου ή μήπως να πάρουμε και κάποιο βοήθημα;
Σκοπός και των δύο επιστημών είναι να κατανοήσουν τον υλικό κόσμο που μας περιβάλλει. Να τον «ανακαλύψουν», να τον εξερευνήσουν, να εξηγήσουν το πώς και το γιατί και να μετατρέψουν αυτή τη γνώση σε χρήσιμο εργαλείο της καθημερινότητας. Να δώσουν λύσεις σε πρακτικά προβλήματα. Στη χημεία τα παιδιά μαθαίνουν ότι το νερό παρασκευάζεται στο εργαστήριο από τη σύνθεση δυο αερίων: του υδρογόνου και του οξυγόνου. Πώς όμως είναι δυνατόν, όταν ενωθούν δύο αέρια να μην πάρουμε ένα νέο αέριο αλλά το γνωστό υγρό; Αυτό που όλοι πίνουμε, μας δροσίζει κ.λπ.;
Ανέκαθεν η κατανόηση και η παπαγαλία ήταν έννοιες αντιμαχόμενες η μία την άλλη. Το πρωταρχικό συνεπώς είναι να «καταλάβει» το παιδί. Όχι, λοιπόν στην παπαγαλία. Ναι αλλά, δεν πρέπει να μαθαίνει τους ορισμούς κατά λέξη; Σίγουρα ναι, αλλά γιατί και κυρίως πώς; Γιατί η επιστήμη προσπαθεί να δώσει συμπυκνωμένα και με ακρίβεια, σε λίγες σειρές, το νόημα όσων εννοιών θα χρειάζονταν ολόκληρες σελίδες για να τις περιγράψουν! Πώς το μαθαίνουμε; Ως συμπέρασμα όλων όσων έχουν προγηθεί και έχουμε μελετήσει.
Και οι ασκήσεις; Να το πούμε ξεκάθαρα: οι περισσότερες δεν λύνονται αν κάποιος δεν έχει μελετήσει… Στη Β’ και πολύ περισσότερο στη Γ’ γυμνασίου οι ασκήσεις απαιτούν και στοιχειώδεις μαθηματικές γνώσεις. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται στη λύση τους γιατί δεν έχουν την απαιτούμενη μαθηματική ικανότητα. Η συνηθισμένη τους αντίδραση είναι: «δεν καταλαβαίνω τη φυσική ή τη χημεία». Εκεί είναι που πρέπει να σταθούμε δίπλα τους. Να διαχωρίσουμε τις δεξιότητες, να βοηθήσουμε να ξεπεράσουν αυτούς τους σκόπελους και να τους δείξουμε ότι η κατανόηση του φυσικού κόσμου είναι κάτι πολύ περισσότερο από απλές αριθμητικές πράξεις !
Τα παιδιά που ξεκινάνε με στέρεες βάσεις σε αυτά τα μαθήματα από το γυμνάσιο, δεν δυσκολεύονται να συνεχίσουν στο λύκειο. Αντίθετα, όσα προσπάθησαν να αποστηθίσουν με σκοπό να πάρουν έναν καλό βαθμό στην εξέταση, το βρήκαν μπροστά τους. Στα φροντιστήρια έχουμε μαζικές περιπτώσεις εγγραφών στην Α’ λυκείου που μας δηλώνουν εξαρχής ότι δεν καταλαβαίνουν… Εάν αυτό συμβεί, όπως είναι πλέον αναπόφευκτο, στη Β’, τότε είναι σχεδόν αργά!
Συμπέρασμα: προσέχουμε για να έχουμε !

Από τον Ντάλη Βαγγέλη, χημικός
Φροντιστηρια π ρό τ α σ η, Βεϊκου 12 & Ηρας 2, Γαλάτσι, Τηλ. 2102914627
e-mail: protasif@otenet.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.