Αρχική InfoSchool Λύκειο "Νέο Λύκειο, νέα κόλπα. Τι να περιμένουμε..."

"Νέο Λύκειο, νέα κόλπα. Τι να περιμένουμε..."

Λιγότερα μαθήματα, ερευνητικές εργασίες, περισσότερος ελεύθερος χρόνος.
Το μεγάλο διαφημιστικό project του υπουργείου παιδείας ξεκίνησε. Εφημερίδες, κανάλια, ραδιόφωνα, sites, αναπαράγουν τα διαφημιστικά πυροτεχνήματα με τη μορφή ειδήσεων ή αναλύσεων.

Αρθρο από τον καθηγητή Βαγγέλη Ντάλη

Όλα ξεκίνησαν από αυτό το άτιμο το μνημόνιο. Τα σχέδια βέβαια υπήρχαν από τη συνθήκη της Μπολόνια το 1999 αλλά η κρίση έδωσε το κατάλληλο πρόσχημα. Ο Γ. Αρσένης, απόφοιτος αμερικανικού πανεπιστήμιου και πρώην στέλεχος του ΟΟΣΑ, ήταν ο πρώτος που το επιχείρησε αλλά έφαγε τα μούτρα του και τα απέσυρε. Η Α. Διαμαντοπούλου, πρώην ευρωπαϊκή επίτροπος, υπέρμαχος του αγγλοσαξονικού συστήματος και εισηγήτρια της καθιέρωσης της αγγλικής ως δεύτερης επίσημης γλώσσας της Ελλάδας, δεν δίστασε. Με τη στήριξη του αμερικανοτραφούς μεν αλλά γνώστη της κατάστασης πρωθυπουργού μας, αφού διατέλεσε υπουργός παιδείας, σήκωσε τη σημαία των αλλαγών.

Λιγότερα μαθήματα. Η αλήθεια είναι ότι όντως στο Λύκειο υπάρχουν πολλά μαθήματα, κάποια με δύσκολη ύλη, κάποια παρωχημένα και άλλα που διδάσκονται περισσότερο για να καλύψουν ανάγκες καθηγητικών συντεχνιών παρά εκπαιδευτικές ανάγκες. Η μέθοδος όμως που ακολουθήθηκε φέτος στην Α’ λυκείου θυμίζει το καλογερίστικο «βαφτίζουμε το κρέας, ψάρι». 3 φιλολογικά μαθήματα (Αρχαία, Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία) βαφτίζονται Ελληνική γλώσσα. 9 συνολικά ώρες διδάσκονταν, 9 θα διδάσκονται όμως. Η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία είναι πλέον ένα μάθημα (Φυσικές επιστήμες).

Κατευθύνσεις.
Οι 3 υπάρχουσες στην Β’ λυκείου γίνονται 2. Κάτι όπως το παλιό «Κλασικό» και «Πρακτικό». Λιγότερα υποχρεωτικά, περισσότερα μαθήματα επιλογής. Τα βασικά μαθήματα με αυξημένες ώρες. Τα επιλεγόμενα μαθήματα θα είναι και μαθήματα κατευθύνσεων, ασυνάρτητα όμως, όπως στα αμερικανικά σχολεία και πανεπιστήμια. Με αποτέλεσμα, τα παιδιά του ίδιου σχολείου να μαθαίνουν διαφορετικά πράγματα και σχολείο από σχολείο να διδάσκει διαφορετικά μαθήματα. Ανάλογα με τις δυνατότητές του…, ανάλογα με την τσέπη των γονιών και αν είναι «καλό» σχολείο ανάλογα με το χορηγό που θα μπορέσει να βρει. Στην Αγγλία και την Αμερική υπάρχουν λίγα «καλά» σχολεία στις πλούσιες συνοικίες, πολλά υποβαθμισμένα, σχολεία για μετανάστες κ.λπ. Οι κοινωνικές ανισότητες υπάρχουν θεσμοθετημένες δηλαδή στα σχολεία. Γι’ αυτό αυτές οι χώρες έχουν λίγους δικούς τους φοιτητές και βγάζουν ακόμα λιγότερους επιστήμονες. Στα πανεπιστήμιά τους σπουδάζουν κυρίως φοιτητές από άλλες χώρες, πληρώνοντας φυσικά. 9.000 ευρώ πήγαν τα ετήσια δίδακτρα στην Αγγλία, γι’ αυτό και έγινε... της πλατείας Συντάγματος!

Είναι το «σχολείο της αγοράς». Δεν παρέχει ολοκληρωμένη γνώση, μόρφωση αλλά χρηστικές δεξιότητες. ‘Ισα-ίσα για να βρει κάποιος μια κακοπληρωμένη δουλειά. Και για να είναι σίγουρος ότι θα βρει κάτι, ας πάει καλύτερα στο Τεχνολογικό λύκειο που παρέχει πρόωρη «κατάρτιση». Γιατί στο Γενικό λύκειο τα πράγματα δυσκολεύουν. Στην Γ’ λυκείου επαναφέρονται οι Δέσμες. Λίγα και πιο δύσκολα μαθήματα για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Με περισσότερες ώρες διδασκαλίας.

Ερευνητικές εργασίες (projects). Το επιχείρησε πρώτος ο Αρσένης με τις «συνθετικές δημιουργικές εργασίες». Απέτυχε. Γιατί η ερευνητική εργασία απαιτεί γνώσεις, ομαδικό πνεύμα αλλά και μαθητές ιδίου επιπέδου. Απαιτεί κίνητρο και διάθεση για μελέτη. Στο σχολείο της κατακερματισμένης γνώσης, των διαφορετικών ταχυτήτων και της εκπαιδευτικής ανεπάρκειας, πώς να ευδοκιμήσει αυτό το φρούτο; Tο έχουμε δει το έργο. Ένας (ή μία) καλός μαθητής που δουλεύει και οι άλλοι που αντιγράφουν. Δουλεύει όμως στον Google και κυρίως δουλεύει στο copy paste… Ίσως γι’ αυτό και δύνεται η δυνατότητα να είναι η εργασία στα Αγγλικά (η δεύτερη επίσημη γλώσσα μας που λέγαμε…)!

Ελεύθερος χρόνος. Με την αύξηση της ύλης από την Α’ λυκείου (προστέθηκε στην υπάρχουσα ύλη από τη Β’), με τα πολύωρα μαθήματα εμβάθυνσης στη Β’ λυκείου και την πρόωρη εξειδίκευση, με το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια που δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα, αλλά παίρνουμε μια γεύση του από τις δύο πρώτες τάξεις, είναι κανένας που τρέφει αυταπάτες; Η παρακολούθηση φροντιστηρίου και στις τρεις τάξεις του λυκείου, μάλλον θα γίνει καθεστώς, όπως είχε γίνει και επί Αρσένη. Ειδικά αν, όπως συζητείται, μετράει για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και ο βαθμός αυτών των τάξεων. Μαθητικό μαραθώνιο θα ζήσουμε. Τα φροντιστήρια καλό είναι να ψάχνουν για νέες, επιπλέον αίθουσες από τώρα.

Δεν θα αντέξουν οικονομικά όλες οι οικογένειες των παιδιών. Πολλά θα εγκαταλείψουν το Ενιαίο Λύκειο απεμπολώντας το δικαίωμα στη μόρφωση και την δυνατότητα μιας καλύτερης προοπτικής. Τα εκπαιδευτικά συστήματα που προσπαθούμε να αντιγράψουμε έχουν ήδη αποτύχει στις χώρες τους. Εμείς εδώ ελπίζουμε να αποτύχουν αυτοί που τα αντιγράφουν.

Ντάλης Βαγγέλης, φροντιστής

π ρ ο τ α σ η φροντιστήρια, Βεΐκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι, τηλ. 2102914627

e-mail : protasif@otenet.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.