Αρχική Νέα Η Ξένια Καλογεροπούλου μιλά στο infokids.gr για χαρές και για βάσανα!

Η Ξένια Καλογεροπούλου μιλά στο infokids.gr για χαρές και για βάσανα!

Τα παιδιά, αλλά και οι γονείς τους τη λατρεύουν και σπεύδουν κάθε χρόνο να τη "συναντήσουν" στη Μικρή Πόρτα. Γιατί εκεί η Ξένια Καλογεροπούλου, έχει καταθέσει όλη της την αγάπη στα παιδιά αλλά και στο θέατρο. Και καθώς τα παιδιά ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά πού κρύβεται το αληθινό και όμορφο, αυτή η "συνάντηση" κρατάει χρόνια, γεμίζοντας τις καρδιές δύναμη και αισιοδοξία.

Η φετινή παράσταση στη Μικρή Πόρτα φέρνει τα παιδιά σε επαφή με έννοιες και αξίες, που θα προβλημάτιζαν κάθε ενήλικο. Τα παιδιά, χωρίς τη βοήθεια του δασκάλου ή του γονιού, μπορούν να επεξεργαστούν τέτοια θέματα; Σε τις ηλικίες απευθύνεστε;

Τα παιδιά έρχονται αναπόφευκτα αντιμέτωπα στην καθημερινότητά τους με έννοιες και αξίες που τα προβληματίζουν και καμιά φορά τα πληγώνουν. Όταν όμως εκείνο που μπορεί να τα προβληματίζει δεν το συναντάνε στην αληθινή ζωή αλλά στο θέατρο είναι πολύ πιο εύκολα τα πράγματα.
Γιατί ξέρουν ότι όσα βλέπουν συμβαίνουν σε ψεύτικους ανθρώπους που «παίζουν» πάνω στη σκηνή. Γι’ αυτό και όσα συμβαίνουν εκεί δεν τα τραυματίζουν, αντίθετα σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να λειτουργήσουν και θεραπευτικά.
Τα παιδιά είναι απολύτως ικανά να επεξεργαστούν από μόνα τους αυτά που βλέπουν στο θέατρο, όπως και εκείνα που θα συναντήσουν σε ένα βιβλίο, ένα παραμύθι.
Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι όσα παίρνουν μαζί τους φεύγοντας από την παράσταση αποτελούν μια εξαιρετική ευκαιρία για συζήτηση με το δάσκαλο ή το γονιό. Γι’ αυτό εκδίδουμε κάθε χρόνο ένα έντυπο με τον τίτλο «Μετά την παράσταση» που το μοιράζουμε δωρεάν στους δασκάλους που συνοδεύουν τα παιδιά στην Πόρτα. Κάποιες φορές το παίρνουν και το χρησιμοποιούν και οι γονείς.
Στο έντυπο αυτό υπάρχουν προτάσεις για θεατρικά παιχνίδια που ενώ διασκεδάζουν τα παιδιά τα φέρνουν σε μια βαθύτερη επικοινωνία με όσα αποκόμισαν από την παράσταση. Θυμούνται όσα είδαν, τα σκέφτονται, τα κρίνουν και παράλληλα φαντάζονται όσα δεν είδαν. Επινοούν δηλαδή και συμπληρώνουν κάποια επιπλέον «μυστικά» του έργου. Αυτές οι δραστηριότητες προσφέρουν μια ευκαιρία για μια ουσιαστική επικοινωνία των παιδιών με το δάσκαλο ή τους γονείς του.
Όταν γράψαμε το Στρατιώτη είχαμε κυρίως στο νου μας τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, 6-12 ετών. Η μεγάλη έκπληξη ήταν ότι τα παιδιά του Νηπιαγωγείου παρακολουθούν την παράσταση με κατάνυξη, χωρίς αυτό να τα εμποδίζει να διασκεδάζουν και στα κωμικά σημεία.
Από την άλλη είμαι σίγουρη όταν αν το έβλεπαν και παιδιά του Γυμνασίου θα το χαιρόντουσαν πολύ. (Το διαπιστώσαμε άλλωστε παρουσιάζοντας την παράσταση στους εφήβους του Εργαστηρίου μας.)

Πόσο έχουν αλλάξει οι απαιτήσεις των παιδιών σήμερα; Η έννοια διαδραστικό μόλις πριν από 2-3 χρόνια μπήκε στη θεατρική κουλτούρα των παιδιών. Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι αυτό;

Η διαδραστική χρήση του θεάτρου στην εκπαίδευση ήταν ένα όνειρο της Μελίνας. Η ιδέα είναι πολύ ερεθιστική και έχουν γίνει ενδιαφέρουσες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.
Αυτό όμως δεν έχει σχέση με το αν έχουν αλλάξει οι απαιτήσεις των παιδιών. Είναι γεγονός ότι τώρα που προσφέρεται τόσο θέαμα στα παιδιά- και μάλιστα εξαιρετικά εντυπωσιακό- η καρδούλα τους δεν χτυπάει μπροστά σε μια κλειστή αυλαία. (Άσε που έχουμε καταργήσει και τις αυλαίες). Χωρίς λοιπόν το χτυποκάρδι της αναμονής, χωρίς τα εφέ του κινηματογράφου ή των videogames, εμείς στο θέατρο πρέπει να προφέρουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Κάτι που να συγκινεί και να διασκεδάζει με άλλα μέσα. Με τη χρήση μιας παύσης, μιας λέξης μιας ματιάς. Με κάτι πιο απλό αλλά και πιο πολύπλοκο. Κάτι που να κρύβει μυστικά.

Νομίζουμε ότι είστε η πλέον κατάλληλη να ζητήσουμε τη γνώμη σας για τις παιδικές θεατρικές παραγωγές στην Ελλάδα. Έχουν υψηλό επίπεδο εν γένει; «Κοιτούν» με σεβασμό το μικρό θεατή; Πού θα κατατάσσατε το παιδικό θέατρο στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη;

Είναι γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια οι παραστάσεις για παιδιά στην Ελλάδα έχουν πια ένα επαγγελματικό επίπεδο. Έχουν κανονικούς ηθοποιούς, σκηνοθέτη, φωτιστή κ.λπ.
Είναι όμως στην πλειοψηφία τους αρκετά συμβατικές και με μια τάση προς την ευκολία και την εμπορικότητα. Αν ανοίξετε μια εφημερίδα και διαβάσετε τους τίτλους των θεαμάτων για που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή η εντύπωση που θα έχετε είναι μάλλον αποκαρδιωτική. Μόνο από τους τίτλους καταλαβαίνουμε ποιο είναι τσε γενικές γραμμές το είδος των παραστάσεων. Πιστεύω πως είναι κρίμα που οι θίασοι δεν προβληματίζονται περισσότερο και δεν δοκιμάζουν κάτι αλλιώτικο, κάτι πραγματικά δικό τους.
Τα τελευταία χρόνια είχα την τύχη να παρακολουθήσω αρκετά διεθνή φεστιβάλ παιδικού θεάτρου στην Ιταλία, το Βέλγιο, τη Σκωτία, την Ολλανδία. Είδα μικρά αριστουργήματα, είδα και παραστάσεις λιγότερο επιτυχημένες αλλά πολύ «ψαγμένες». Κάθε φεστιβάλ ήταν μια πηγή έμπνευσης και μια αφορμή προβληματισμού. Χρειαζόμαστε τέτοια παραδείγματα.

Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, τι έχει «χάσει» το παιδικό θέατρο, οι παιδικές παραστάσεις σε εφέ, σκηνικά, ηθοποιούς;

Στους ηθοποιούς μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα. Όπως είπε ο Αργύρης ο Ξάφης όταν ζήτησε να δουλέψει φέτος μαζί μας «Σε δύσκολες ώρες πρέπει να είσαι με την οικογένειά σου.» Τα σκηνικά μπορεί να είναι απλούστερα αλλά και τα απλούστερα στοιχίζουν. Η λειτουργία ενός θεάτρου έχει αναπόφευκτα ένα μεγάλο κόστος. Προσπαθώντας να προγραμματίσεις ένα ρεπερτόριο για τα επόμενα χρόνια το άγχος είναι τεράστιο. Φέτος απ’ ό,τι φαίνεται δεν θα έχουμε καμιά επιχορήγηση. Του χρόνου… άγνωστο.
Δεν ξέρω τι χάνει το παιδικό θέατρο. Εμείς πάντως χάνουμε τον ύπνο μας.

Μπορεί μια καλή παράσταση να ισοσταθμίσει τυχόν άλλες απώλειες στην καθημερινή ζωή ενός παιδιού ή ενήλικα (μιλάμε για υλικά αγαθά κυρίως), μεταδίδοντας υψηλά μηνύματα, δίνοντας κουράγιο, μεταφέροντας ελπίδα, αλλά και αλλάζοντας νοοτροπίες κάποιες φορές;

Ξέρουμε περιπτώσεις όπου έχει συμβεί ακριβώς αυτό. Αλλά δεν είναι βέβαια ο κανόνας.

Όταν έρχεστε σε επαφή με τα παιδιά στα εργαστήρια, τι συναισθήματα σας γεννιούνται; Αισθάνεστε πως πρέπει να τους μεταδώσετε μηνύματα κι αν ναι ποια;

Δεν προσπαθούμε να τους μεταδώσουμε μηνύματα. Το ζητούμενο είναι να τα κάνουμε να σκέφτονται, να επικοινωνούν, να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Και πάνω απ’ όλα να τα κάνουμε να περνάνε καλά.

Κάθε χρόνο προσφέρετε μερικά από τα πιο σημαντικά εργαστήρια στα παιδιά, κάτι που έχουμε ακούσει να ομολογούν πολλές μητέρες. Συχνά μάλιστα φέρνετε «δασκάλους» από το εξωτερικό για σεμινάρια. Πόσο σημαντική είναι αυτή η εκπαίδευση; Τι προσφέρει στα παιδιά;

Οι δάσκαλοι από το εξωτερικό, παίζοντας οι ίδιοι με τα παιδιά του Εργαστηρίου μας, δίνουν σε εμάς μαθήματα για το πώς να κάνουμε καλύτερα αυτή τη δουλειά.Κι εγώ στην ηλικία μου παρακολουθώ όλα τα μαθήματα του Κρις Κούπερ – που είναι τώρα εδώ. Από κει και πέρα ο Κρις διδάσκει τους δασκάλους που φοιτούν στο Εργαστήρι. Είτε εκείνους που φοιτούν στα οκτάμηνα σεμινάριο είτε σε ειδική Master Class. Δηλαδή μας προσφέρει για να προφέρουμε εμείς στα παιδιά.
Επί τη ευκαιρία θυμήθηκα το εξής.
Στην περσινή συνάντηση γονέων ρώτησα μια μητέρα-
-Γιατί φέρατε το παιδί σας εδώ;
Κι εκείνη μας είπε:
-Το παιδί μου είναι εσωστρεφές και ντροπαλό και ήθελα να «ανοίξει» περισσότερο.
Μετά έκανα την ίδια ερώτηση σε μια άλλη μητέρα. Κι εκείνη μου είπε:
-Το παιδί μου είναι υπερβολικά εξωστρεφές και δεν πειθαρχεί σε τίποτα. Το έφερα εδώ να το συμμαζέψετε.
Νομίζω ότι αυτές οι απαντήσεις είναι πολύ χαρακτηριστικές.

Τι θα θέλατε να πείτε στους μικρούς σας φίλους (οι οποίοι είναι πάμπολλοι), αλλά και στους γονείς;

Στους μικρούς φίλους ότι μου δώσανε ένα σκοπό στη ζωή μου.
Μια χαρά και ένα βάσανο.
Στους γονείς ότι η μεγάλη μου χαρά είναι όταν βλέπω γονείς που μας φέρνουν τα παιδιά τους γιατί θυμούνται τις παραστάσεις μας που είδαν όταν ήταν οι ίδιοι παιδιά.

Θέατρο Πόρτα: Μεσογείων 59, Αθήνα, Τηλ: +302107780518 και http://www.portatheatre.gr/


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.