Ο Μανούσος Μανουσάκης για το Φεστιβάλ Ελαιολάδου

Σε λίγες μέρες ανοίγει τις πύλες του το 5ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς, ο καταξιωμένος πλέον θεσμός για δύο από τα πιο σημαντικά και ευρέως γνωστά ελληνικά προϊόντα, με ανεκτίμητη διατροφική αξία .

Με αφορμή, λοιπόν, τη μεγάλη αυτή γιορτή που στήνεται στο Στάδιο Ειρήνης & Φιλίας, στον Πειραιά, στις 6, 7 & 8 Απριλίου, μιλάμε με τον σκηνοθέτη Μανούσο Μανουσάκη και πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής του φεστιβάλ.

Ελαιοπαραγωγός και ο ίδιος, ασχολείται με το θεσμό ήδη από την πρώτη διοργάνωση ενώ εδώ και εννιά χρόνια συμμετέχει και δραστηριοποιείται με τη γιορτή ελιάς και λαδιού στη Σελλασία Σπάρτης, μια γιορτή που όπως αναφέρει, ταξιδεύει ανά τη χώρα προωθώντας το λακωνικό προϊόν. Το Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς ήταν το επόμενο βήμα.

Πόσο σημαντική είναι η μεσογειακή διατροφή;

Θα σας μιλήσω για την ελληνική διατροφή, η οποία είναι ανά τους αιώνες αποδεδειγμένο πως είναι ιδιαίτερα ευεργετική. Είναι σημαντικό να την διαχωρίσουμε από την μεσογειακή, καθώς είναι κάτι ξεχωριστό. Δεν είναι καλή αυτή η ταύτιση που συχνά γίνεται και κάποιες χώρες θα έλεγα καπηλεύονται τον όρο ελληνική διατροφή για τη μεσογειακή. Δεν είναι το ίδιο πράγμα, υπάρχουν αρκετές διαφορές. Η Ελληνική διατροφή είναι μοναδική!

Πώς μπορούμε να περάσουμε αυτό τον τρόπο διατροφής στα παιδιά;

Αυτό είναι καθαρά θέμα παιδείας και οικογένειας. Εάν ο γονιός δεν είναι ενημερωμένος ή δίνει στο παιδί του για παράδειγμα διάφορα σνακ με λιπαρά ή φαγητό από ταχυφαγεία, τότε είναι λογικό πως το παιδί θα τρέφεται ανθυγιεινά.

Θα μπορούσαν εδώ να υπάρχουν πρωτοβουλίες και δράση από την πολιτεία;

Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από την Πολιτεία. Η πολιτεία δεν είναι ο μπαμπάς μας. Για τα σχολεία το υπουργείο Παιδείας προβλέπει συγκεκριμένα προϊόντα στις καντίνες. Τώρα κατά πόσο γίνονται έλεγχοι ή το εάν ένα παιδί τρώει υγιεινά σνακ από την καντίνα δεν αλλάζει και πολύ το αποτέλεσμα εάν ο γονιός μετά του δίνει πέντε παγωτά ή το πηγαίνει σε ταχυφαγεία.

Φέτος, λέτε ότι “το 5ο φεστιβάλ αποκτά συμβολική σημασία”. Τι εννοείτε;

Εννοώ ότι μέσα σε αυτή την κρίση πολιτισμού και αξιών που περνάμε αυτό το φεστιβάλ έρχεται να αναδείξει αξίες που κινδυνεύουν να χαθούν ή έχουν χαθεί. Αξίες όπως η ευθύνη ως προς το προϊόν που παράγουμε, την ευθύνη απέναντι στον καταναλωτή, η αγάπη του παραγωγού για το προϊόν και τη δουλειά του. Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται απ’ την έκπτωση αξιών αυτή η γιορτή μας θυμίζει αυτές τις αξίες αλλά και μας παροτρύνει στο να μάθουμε να καταναλώνουμε ελληνικά αγαθά.

Πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει μια στροφή των καταναλωτών κυρίως προς ελληνικά προϊόντα και πώς μπορούμε να τα κάνουμε ανταγωνιστικά απέναντι σε φθηνά είδη ξένων αλυσίδων;

Αυτό μπορεί να γίνει. Πρέπει όμως να προβάλλουμε τα προϊόντα μας. Χθες βράδυ για παράδειγμα αρκετός κόσμος πήγε στο Γκάζι στην εκδήλωση της οργάνωσης του «Συνδέσμου Προώθησης Ελληνικών Προϊόντων-Επιμένων Ελληνικά». Όσο για την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων, αυτή εξαρτάται από την ποιότητά τους. Το μόνο που έχουμε σε αυτό τον ευλογημένο τόπο και πρέπει να εκτιμήσουμε είναι η ποιότητα των αγαθών. Και βέβαια πρέπει να τα υποστηρίξουμε. Δεν μπορούμε για παράδειγμα να πηγαίνουμε σε ένα ελληνικό ξενοδοχείο και να μην περιλαμβάνει το πρόγευμα ελληνικά προϊόντα και αντ’ αυτού να σερβίρουμε π.χ πορτοκαλάδα εισαγωγής την ώρα που πετάμε ελληνικά πορτοκάλια. Αν λοιπόν ο ξένος επισκέπτης ερχόμενος εδώ δεν δοκιμάσει για παράδειγμα ελληνικό λάδι πως θα το αναζητήσει στη χώρα του;

Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό που γίνεται με τις τιμές που πουλάει ένας παραγωγός και αγοράζει τελικά ο καταναλωτής; Όταν βλέπουμε δηλαδή παραγωγούς να πουλάνε για 2 ευρώ ένα λίτρο λάδι και από την άλλη να το αγοράζουμε από τα ράφια των σούπερ μάρκετ έως και 5 ευρώ;

Σκοπός αυτής της γιορτής είναι να φέρει σε επαφή τον καταναλωτή -είτε είναι μια νοικοκυρά είτε είναι ένα μαγαζί της γειτονιάς κτλ- με τον παραγωγό. Η ομαδοποίηση των παραγωγών και οι συνεταιρισμοί θα μπορούσαν να βοηθήσουν ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα μεγάλων κερδών σε μεσάζοντες και εμπόρους την ώρα που οι παραγωγοί πουλάνε σε πολύ χαμηλές τιμές. Η ομαδοποίηση είναι απαραίτητη ώστε οι ποσότητες του προϊόντος να αυξηθούν και να μπορέσουν να διεισδύσουν στη διεθνή αγορά.