Αρχική Infokids Υγεία Παιδί & Δυσλεξία

Παιδί & Δυσλεξία

dyslexiaΟ Albert Einstein, ο Charles Darwin, ο Leonardo da Vinci, ο John Lennon, ο Napoleon Bonaparte είναι προσωπικότητες που ξεχώρισαν ο καθένας στον τομέα του, όμως είχαν ένα κοινό, υπήρξαν όλοι τους παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, κοινώς ήταν δυσλεκτικοί. Ένα άτομο με Δυσλεξία μπορεί παρά τις δυσκολίες του να έχει εξαιρετικές επιδόσεις σε κάποιους τομείς, οι οποίες δεν επηρεάζονται αρνητικά από τις δυσκολίες του. Έτσι πολλά παιδιά έχουν ιδιαίτερο «ταλέντο»  σε τεχνολογικά θέματα ή παρουσιάζουν εξαιρετική επίδοση σε εργασίες που αφορούν τη χρήση υπολογιστών ή και τον προγραμματισμό.

Όμως, τι είναι η δυσλεξία;

Η ψυχολόγος Carola Folle-Αλέπη μάς αναλύει το σύνδρομο της Δυσλεξίας

«Η Δυσλεξία είναι η εξαιρετική δυσκολία στην επεξεργασία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση, δυσανάλογα επίμονη προς την ηλικία και το νοητικό δυναμικό του μαθητή, και επίσης επίμονη αδυναμία στην εκμάθηση της ορθογραφίας των λέξεων και στην αυτοματοποίηση της Ορθογραφικής Ικανότητας.

Η Δυσορθογραφία είναι η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία που εκδηλώνεται με ασυνήθιστα επίμονη δυσκολία στην απόκτηση μόνο της ικανότητας για ορθογραφημένη γραφή, ενώ η ικανότητα για ανάγνωση καλλιεργείται απρόσκοπτα , αποτελεσματικά και φτάνει στο αναμενόμενο επίπεδο βάσει της ηλικίας και της νοητικής ικανότητας του κάθε μαθητή».

Προϋπόθεση για τη διάγνωση αποτελεί το γεγονός να μην οφείλονται οι δυσκολίες του μαθητή στο χαμηλό νοητικό δυναμικό του, σε μια νευρολογική βλάβη, σε συναισθηματικές διαταραχές, σε άγχος, σε ψυχολογικά προβλήματα ή συνθήκες του περιβάλλοντος.

Αντιθέτως, τα παιδιά με Δυσλεξία έχουν καλές έως και υψηλές επιδόσεις σε  τεστ νοημοσύνης  και η  δυσλεξία  περιγράφεται γι’  αυτό το λόγο πολλές φορές και ως «απόκλιση μεταξύ ενός υψηλού αποτελέσματος στα τεστ νοημοσύνης και των χαμηλών αποτελεσμάτων στα τεστ ανάγνωσης και ορθογραφίας. Τα παιδιά αυτά ξεκινούν το σχολείο με «προδιαγραφές» καλών ή άριστων επιδόσεων και όμως βιώνουν έντονη σχολική αποτυχία. Οι Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζονται πιο συχνά στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια (4:1) και παρατηρούνται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα.

Οι Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες

ΔΕΝ εμφανίζονται «ξαφνικά» μετά από κάποιο γεγονός αλλά χαρακτηρίζουν ένα άτομο από τη γέννησή του.

ΔΕΝ παρουσιάζονται με μια ενιαία μορφή. Ο εκάστοτε μαθητής με Δυσλεξία ή Δυσορθογραφία  έχει τη δική του, διαφορετική συμπτωματολογία.

Ποια είναι τα αίτια της Δυσλεξίας;

Τα ακριβή αίτια της εμφάνισης της Δυσλεξίας είναι ακόμα άγνωστα, φαίνεται όμως ότι στα δυσλεκτικά παιδιά υφίστανται μια δυσλειτουργία συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου ο οποίος λειτουργεί κατά τα άλλα φυσιολογικά.

Χαρακτηριστικά και μορφές της Δυσλεξίας

Αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης φθόγγων

Αδυναμία οπτικής αντίληψης και μνήμης καθώς και αδυναμία παρατηρητικότητας των μορφών

Αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου

Δυσκολίες και αστάθεια στον προσανατολισμό στο χώρο και χρόνο καθώς και αδυναμία στη θέση, στη μορφή και στις «αυθαίρετες» σειροθετήσεις

Δυσκολίες στη γραφή

Πότε γίνεται διάγνωση της δυσλεξίας;

Όλα τα παιδιά παρουσιάζουν κάποια συμπτώματα Δυσλεξίας στην απόκτηση της γραφής και της ανάγνωσης, όπως π.χ. να συγχέουν γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν όπως το 3 με το ε,  να  «μαντεύουν» λέξεις, να μην τονίζουν ή να παρατονίζουν. Στα παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες όμως αυτά τα φαινόμενα σταδιακά υποχωρούν ενώ στα παιδιά με Δυσλεξία τα συμπτώματα αυτά επιμένουν και εμποδίζουν την  κατάκτηση της ορθογραφημένης γραφής και της ανάγνωσης.

Ένας έμπειρος εκπαιδευτικός με μετεκπαίδευση στις μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να εντοπίσει συμπτώματα Δυσλεξίας σε μαθητές από το τέλος της Α’ τάξης του δημοτικού σχολείου, η «επίσημη» διάγνωση της Δυσλεξίας ωστόσο γίνεται στην Β’ τάξη από ομάδα  έμπειρων ειδικών με ειδικές σταθμισμένες δοκιμασίες.

Θεραπεύεται η Δυσλεξία;

Οι Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες δε «θεραπεύονται» με την έννοια ότι κάποια στιγμή,  με κάποια συγκεκριμένη μέθοδο  θα «πάψουν» να υπάρχουν. Ένα δυσλεκτικό παιδί θα εξελιχθεί σε δυσλεκτικό ενήλικα. Οι ικανότητες όμως των δυσλεκτικών μαθητών βελτιώνονται αρκετά με την εφαρμογή ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η εξέλιξη του μαθητή έχει άμεση σχέση με την έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση. Με τις κατάλληλες μεθόδους, ο μαθητής μαθαίνει να χειρίζεται τις δυσκολίες του όσο γίνεται πιο καλά και με μια «συμπτωματική θεραπεία» στη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων πετυχαίνουμε την καλύτερη δυνατή ανταπόκριση του μαθητή στην επεξεργασία του γραπτού λόγου.

Για να μάθετε περισσότερα επισκεφτείτε τη σελίδα της ψυχολόγου Καρόλα Folle-Αλέπη www.carola-alepi.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.