- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Πώς θα φτιάξετε το δικό σας παραμύθι

Αυτή τη φορά ξεχάστε τη Σταχτοπούτα, τη Ραπουνζέλ, τον Γουίνι και άλλους, «οικείους» πια στο παιδάκι σας ήρωες παραμυθιών και διασκεδάστε μαζί του με έναν διαφορετικό τρόπο – φτιάχνοντας δικά σας, μοναδικά και ανεπανάληπτα παραμύθια. Αφεθείτε στη φαντασία και την έμπνευσή σας: οι συμβουλές της Μάρως  Σφακιανοπούλου –παιδικής συγγραφέα και παιδαγωγού- θα σας βοηθήσουν να πάρετε το «σωστό δρόμο» στο δημιουργικό αυτό ταξίδι.  Έχουμε και λέμε, λοιπόν: μια φορά κι έναν καιρό…

Τρώγοντας, έρχεται η όρεξη για παραμύθια…

Ένα όμορφο πρωινό με μέλι, γιαούρτι, ψωμί, μαρμελάδα, μερέντα μπορούν να …φέρουν στο πιάτο σας το πιο απολαυστικό παραμύθι. «Ζωγραφίζετε και κτίζετε» με «χρώματα και υλικά» γευστικά, που γαργαλάνε την όσφρηση, γεμίζουν ευχάριστα την όραση και γίνονται παραμύθι στις άκρες των δαχτύλων σας. Φυσικά, αφού παίξετε, μπορείτε και να το φάτε (μη διστάσετε να λερώσετε και να λερωθείτε, αν χρειαστεί, το κάνει πιο διασκεδαστικό).
Παράδειγμα: Με λίγη μερέντα  θα μπορούσαμε να φτιάχναμε το περίγραμμα μιας πόρτας, μ’ ένα μπισκότο την πόρτα και με μαρμελάδα την κλειδαριά της. Με την ψίχα του ψωμιού θα φτιάχναμε ένα παχύ άνθρωπο και να… ένα παραμύθι στο πιάτο μας:

Μια φορά κι ένα καιρό ήταν… μια πόρτα. Μια στενή και χαμηλή πόρτα που ήταν κλειστή και κλειδωμένη. Μια μέρα έφτασε εκεί ένας άνθρωπος παχύς και ψηλός που ήθελε να περάσει την πόρτα. Χτύπησε τρεις φορές και περίμενε να του ανοίξουν. Τότε παρουσιάστηκε ένας πολύ κοντός και λεπτός άνθρωπος, τον κοίταξε καλά και του είπε: «Λυπάμαι αλλά δεν μπορείς να περάσεις. Είσαι πολύ ψηλός και χοντρός. Δε χωράς». Τότε ο άνθρωπός μας άρχισε να στενοχωριέται τόσο πολύ, που τον πιάσανε τα κλάματα κι έγειρε το κεφάλι του στην πόρτα. Καθώς ακουμπούσε πάνω της μια μυρωδιά από μπισκότο και σοκολάτα τού έδιωξαν σιγά, σιγά τη στενοχώρια και τότε του άνοιξε η όρεξη κι άρχισε να τρώει την πόρτα μέχρι που έφαγε και την κλειδαριά της και τότε κατάφερε και χώρεσε, πέρασε στην άλλη μεριά της πόρτας. Εκεί συνάντησε τον κοντό, λεπτό άνθρωπο, έγιναν φίλοι και μαζί ταξίδεψαν παντού.

Φτιάχνουμε μια ιστορία… ξεφυλλίζοντας περιοδικά
Κόβουμε 7-8 εικόνες (πρόσωπα, ζώα, αντικείμενα, τοπία) από περιοδικά. Στη συνέχεια σ’ ένα μεγάλο χαρτόνι απλώνουμε τις εικόνες μας και αρχίζουμε παραδοσιακά το παραμύθι μας…
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν….
Τι ήταν; (ρωτάμε το παιδί και διαλέγει τον ήρωα από τις εικόνες που κόψαμε).
Μια, μια εικόνα που βάζει σε σειρά την ιστορία, της δίνει νόημα και βοηθάει στην εξέλιξή της (την κολλάμε και συνεχίζουμε). Είναι καλό να βοηθάμε ένα παιδί με ερωτήσεις : π.χ. τι κάνει ο ήρωας; Πώς αισθάνεται; Τι του συμβαίνει; Τι έγινε πριν; Συναντά κάποιο εμπόδιο και ποιο είναι αυτό; Τι σχέση έχει με τα άλλα πρόσωπα ή πράγματα; Τι σκοπό έχει;

Παράδειγμα
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια τσάντα που χάθηκε στο δάσος.
Η κοπέλα που την έχασε σκαρφάλωσε σ’ ένα δένδρο κι έψαξε να τη βρει.
Φύσηξε όμως δυνατός αέρας και πήρε μαζί του την τσάντα.
Η κοπέλα κουράστηκε να ψάχνει και μπήκε στο αυτοκίνητό της για να πάει σπίτι της.
Στο δρόμο περνάει από μια λίμνη και βλέπει μερικές πάπιες. Μετά συναντάει έναν άνθρωπο που έκανε ποδήλατο και τον ρώτησε «Μήπως είδες την τσάντα μου;»
«Όχι δεν την είδα, αλλά δώσε μου το τηλέφωνό σου κι αν τη βρω στο δάσος τώρα που θα περάσω, να σε πάρω να σ’ το πω.»
Η κοπέλα είπε εντάξει κι έφυγε. Όταν έφτασε σπίτι της, στα σκαλάκια είδε ένα κοριτσάκι που διάβαζε και το ρώτησε «μήπως είδες την τσάντα μου;» «Όχι διάβαζα, αλλά μπορεί να μπήκε από την καμινάδα σπίτι σου». Τότε η κοπέλα πάει να φύγει και, μπαμ!, κάτι τη χτυπάει στο κεφάλι. Ήταν η τσάντα της που την έριξε ο αέρας στο κεφάλι της και της είπε: «Καλά, πού άφησες την τσάντα σου; Δεν τη λυπάσαι; Να την προσέχεις».
«Ευχαριστώ, καλέ μου αέρα, θα την προσέχω».

Η τεχνική των Λίμερικ
Τα Λίμερικ είναι ένα πεντάστιχα ποιήματα που παίζουν με το παράλογο μ’ ένα συγκεκριμένο τρόπο. Έχουν μια δομή εύκολη και έτσι τα παιδιά, μ’ ελάχιστη βοήθεια και ερωτήσεις,  μαθαίνουν εύκολα αυτή την τεχνική.

Παράδειγμα
1ος στίχος
Διαλέγουμε τον ήρωά μας: ποιος θα είναι (ένας μάγειρας, ένας πυροσβέστης, ένα γουρουνάκι); Από πού είναι;

Ήταν ένας πυροσβέστης από τη Νερουλία
(Η χώρα απ’ όπου κατάγεται έχει σχέση με το επάγγελμά του, την ιδιότητά του)

2ος στίχος
Παρουσιάζει μια βασική συνήθειά του, τι κάνει; (πετάει; κοροϊδεύει;)

Καιγόταν η καρδιά του για την Ιουλία
(Το παράδοξο βρίσκεται στο ότι καιγόταν ο πυροσβέστης)

3ος και ο 4ος στίχος
Περιέχουν την αντίδραση των γύρω ή αυτό που ξαφνικά παθαίνει

Προσπαθούσε να τη σβήσει πίνοντας νερό απ’ τη βρύση
(Να το παράλογο… εύκολο είναι;)

5ος στίχος
Επαναλαμβάνεται ο πρώτος και συνήθως περιέχει έναν εντυπωσιακό χαρακτηρισμό του ήρωα ή μιλά για την κατάληξη του.

Τέλος την παντρεύτηκε και τη φωτιά του έσβησε
ή Ο καβουρνιασμένος πυροσβέστης από τη Νερουλία

*Πολλές ιδέες για το πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους και να μάθουν να επινοούν ιστορίες θα βρείτε στο βιβλίο του Τ. ΡΟΝΤΑΡΙ «Η Γραμματική της φαντασίας».