- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Πώς θα είναι το ψηφιακό σχολείο;

Την περασμένη Παρασκευή, 8.10.2010, έγινε σε ένα Λύκειο της Λήμνου η παρουσίαση του “Ψηφιακού Σχολείου”. Εμείς διαβάσαμε στο REC(on) ένα κείμενο, που μας άρεσε, αλλά μας έβαλε και σε σκέψεις. Σας το παραθέτουμε λοιπόν…

Διάβασα διάφορα και έχω την εντύπωση ότι η εικόνα που δημιουργείται στους περισσότερους όταν λέμε “ψηφιακό σχολείο”, είναι μία τάξη από την οποία λείπει ο δάσκαλος και το μάθημα γίνεται από ρομπότ ή ότι ο μαθητής δεν πηγαίνει στο σχολείο, αλλά κάνει όλα τους τα μαθήματα μέσω internet.

Η αλήθεια είναι διαφορετική βέβαια. Η προσέγγιση του Ψηφιακού Σχολείου βασίζεται στο ότι το σχολείο δεν περιορίζεται στους τοίχους στου σχολικού κτιρίου. Ότι στη διαδικασία της μάθησης συμμετέχουν πολλοί περισσότεροι από τους δασκάλους και τους μαθητές -συμμετέχουν πολλές φορές οι γονείς, οι φίλοι, τα αδέλφια, η τοπική κοινωνία. Και ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε την σύγχρονη τεχνολογία για να δώσουμε σε όλους αυτούς που εμπλέκονται στην διαδικασία μάθησης τα εργαλεία ώστε να την κάνουν πιο ενδιαφέρουσα, πιο ευρεία, πιο πλούσια.

Με αυτή την λογική δημιουργήθηκε το digitalschool.ypaideias.gr, ένα site που συγκεντρώνει (και θα συγκεντρώσει πολύ περισσότερο) υλικό απαραίτητο ή χρήσιμο για το σχολείο.

Η πρώτη φάση ήταν να ψηφιοποιηθούν τα σχολικά βιβλία σε μορφή PDF, χωρισμένα σε ενότητες ώστε να είναι εύχρηστα. Παράλληλα, ξεκινώντας από το Γυμνάσιο, τα βιβλία μετατρέπονται και σε μορφή HTML που θα είναι ακόμη πιο χρήσιμη σε όποιον θέλει να αξιοποιήσει το υλικό αυτό.

Με την ψηφιοποίηση των βιβλίων, δημιουργήθηκε αυτόματα και μία ταξονομία, πάνω στην οποία μπορούν να προστεθεί σχετικό υλικό: διαδραστικές εφαρμογές ή σύνδεσμοι για σχετικό υλικό που βρίσκεται αλλού στο internet ή ακόμη και τα παλιότερα σχολικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή. Όπως αναφέρει και ο Γενικός Γραμματέας του Υπ. Παιδείας στο video που ακολουθεί, αυτό είναι ένα έργο που δεν τελειώνει εύκολα: υπάρχει ατελείωτο υλικό και θα μπορούσε να δημιουργηθεί ακόμη περισσότερο που να συνδεθεί με το site και να είναι εύκολα προσβάσιμο.

Ήμουν πολύ σκεπτικός για τον “ψηφιακό πίνακα” που βλέπετε στην παρουσίαση. Η αλήθεια είναι όμως ότι είναι ένα πολύτιμο εργαλείο ώστε το πλούσιο αυτό υλικό να μπει εύκολα στην τάξη. Επίσης δίνει και επιπλέον δυνατότητες, όπως ότι ο καθηγητής μπορεί να έχει στον υπολογιστή του οτιδήποτε γράφτηκε στον πίνακα (π.χ. για να τα τυπώσει ή να τα στείλει με email στους μαθητές).

Πολλοί θα σταθούν στο ebook που παραδίδεται στον Παπανδρέου στο τέλος της παρουσίασης. Για εμένα αυτό είναι το λιγότερο -περισσότερο συμβολικό. Η ουσία είναι ότι ο δάσκαλος αποκτά πολύ καλύτερα εργαλεία για να κάνει το μάθημά του όπως θα ήθελε. Ότι ο μαθητής που αγαπάει ένα μάθημα μπορεί εύκολα από το σπίτι του να βρει περισσότερα πράγματα για αυτό. Ότι ο γονιός που θέλει να βοηθήσει το παιδί του να διαβάσει στο σπίτι, μπορεί και αυτός να το κάνει έχοντας περισσότερα εφόδια. (Να προσθέσω ότι στους στόχους του προγράμματος είναι μέσα από το παραπάνω site να μπορούν να συνεργάζονται μαθητές και καθηγητές και να ανεβάζουν και το δικό τους υλικό, αλλά αυτές οι λειτουργίες δεν είναι διαθέσιμες ακόμα).

Πιστεύω πραγματικά ότι αυτό το project μπορεί να αλλάξει βαθιά το σχολείο. Μιλώντας με νέους εκπαιδευτικούς είδα πολλούς να ενθουσιάζονται με τις δυνατότητες που θα μπορούσαν να έχουν στην τάξη.

Αλλά δημιουργεί και νέα προβλήματα. Για παράδειγμα, πώς διασφαλίζουμε ότι οι νέες αυτές δυνατότητες είναι προσβάσιμες σε όλους, ανεξάρτητα από την οικονομική τους δυνατότητα ή την περιοχή που μένουν; Τι εξοπλισμό θα πρέπει να έχουν οι μαθητές στο σπίτι τους; Αν είχαν αντί για βιβλία, ηλεκτρονικά βιβλία, πώς θα άλλαζε η σχέση τους με το μάθημα, προς το καλύτερο ή το χειρότερο; Πώς θα προστατέψουμε τον ακριβό εξοπλισμό που θα εγκατασταθεί στα σχολεία, όπως ο ψηφιακός πίνακας; Δεν πειράζει: μάλλον είναι πρόοδος για την Παιδεία μας να μας απασχολούν αυτά τα προβλήματα.

Και δυστυχώς, το project αυτό δεν μπορεί να λύσει άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία μας όπως κακές αίθουσες ή ελλείψεις σε υποδομές. Αλλά δεν συμφωνώ με την λογική ότι πρέπει να λυθούν πρώτα όλα τα άλλα, για να κάνουμε το επόμενο βήμα στην παιδεία. Τα χρόνια αυτά προβλήματα πρέπει να λυθούν έτσι κι αλλιώς -και ελπίζω το Υπ. Παιδείας και όσοι είναι αρμόδιοι να τα αντιμετωπίσουν. Παράλληλα όμως, μπορούμε να πηγαίνουμε και προς τα μπρος.