Αρχική InfoSchool Λύκειο "Σε ελληνικό ή ξένο Πανεπιστήμιο;"

"Σε ελληνικό ή ξένο Πανεπιστήμιο;"

Σε λίγες μέρες ανακοινώνονται οι βάσεις για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Από άλλους θα υπάρξουν χαμογέλα και πανηγυρισμοί, από άλλους απογοητεύσεις και προβληματισμοί. Οι πρώτοι θα αξιολογήσουν το μέγεθος της επιτυχίας τους, οι δεύτεροι θα ζυγίσουν τις επιλογές τους. Nα σπουδάσω σε μια σχολή που δεν με ικανοποιεί, να ξαναδώσω εξετάσεις ή να γραφτώ σε κάποιο πανεπιστήμιο στο εξωτερικό;

Aυτές οι αποφάσεις, στην Ελλάδα, παίρνονται, παραδοσιακά, από οικογενειακά συμβούλια. Στα οποία γίνονται αξιολογήσεις, όχι μόνο των δυνατοτήτων κάθε οικογένειας ή του παιδιού αλλά και ολόκληρων των εκπαιδευτικών συστημάτων παγκοσμίως!

Θα ήταν λοιπόν χρήσιμο να ξέρουμε τι λένε τα στοιχεία. Ειδικά φέτος που αυτός ο προβληματισμός συμπίπτει με την επιχειρούμενη αναδιάρθρωση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω νέου νόμου. Πόσοι από εμάς γνωρίζουμε, για παράδειγμα, ότι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κατατάχθηκε στη 17η θέση μεταξύ των 100 καλύτερων ερευνητικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη και στη 10η μεταξύ των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων; "Το Πολυτεχνείο και η έρευνα στην Ελλάδα είναι εδώ", τονίζει ο πρύτανης του ΕΜΠ, Σίμος Σιμόπουλος αλλά ποιος τον ακούει ;

Ακούμε όλοι στα τηλεπαράθυρα αναλύσεις για τα κακώς κείμενα, δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας για την αναγκαία αλλαγή, διαβάζουμε πάμπολλα άρθρα για τις παθογένειες και τα προβλήματα των πανεπιστημίων μας. Αναξιοκρατία, οικογενειοκρατία, πελατειακές σχέσεις, δημοσιοϋπαλληλικές νοοτροπίες, κομματικοί μηχανισμοί που καταδυναστεύουν, καταλήψεις, βανδαλισμοί και άλλα πολλά που δίνουν μια εικόνα εγκατάλειψης, παραίτησης, φαυλότητας και ανικανότητας.

Δεν προβάλλεται όμως και η άλλη πλευρά:

· Το Πανεπιστήμιο Αθηνών σταθερά κατατάσσεται ανάμεσα στα 200-300 παγκοσμίως καλύτερα ΑΕΙ.

· Πέντε ελληνικά πανεπιστήμια (Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Μετσόβιο, Πάτρας και Κρήτης) κατατάχθηκαν το 2010 στις πρώτες 200 παγκοσμίως θέσεις ορισμένων κλάδων.

· Τα πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης, Κρήτης και το Μετσόβιο κατατάσσονται στις πρώτες 51 παγκοσμίως θέσεις για τους κλάδους των ηλεκτρολόγων μηχανικών, πολιτικών μηχανικών και μηχανολόγων μηχανικών.

· Tο «μερίδιο» των διεθνών επιστημονικών δημοσιεύσεων που παράγονται στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκε στην περίοδο 1993-2008, προσομοιάζοντας αυτό της Δανίας, της Φιλανδίας και της Αυστρίας.

· H Ελλάδα καταγράφει συντελεστή μεταβολής (αύξησης) των επιστημονικών δημοσιεύσεων υπερδιπλάσιο του μέσου όρου των χωρών μελών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ (ΕΚΤ & ΕΙΕ 2010). Ο δείκτης αριθμού δημοσιεύσεων σε σχέση με τον πληθυσμό τοποθετεί τη χώρα μας 17η μεταξύ των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ ξεπερνώντας χώρες όπως η Ιαπωνία και η Ισπανία (2007).

· Σε σύνολο 235 χωρών, η Ελλάδα κατατάχθηκε το 2009 στην 26η παγκοσμίως θέση αναφορικά με την παραγωγή «επιστημονικού έργου», ξεπερνώντας χώρες με πολύ πιο ανεπτυγμένα συστήματα Ανώτατης Εκπαίδευσης όπως η Νορβηγία, η Αυστρία, η Δανία, η Νέα Ζηλανδία, το Μεξικό κ.ά.

· Οι απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων διακρίνονται στην κατάκτηση των πιο ανταγωνιστικών παγκοσμίως υποτροφιών.

Υπάρχουν και άλλες διακρίσεις. Υπάρχουν και οι αξίες που δεν είναι μετρήσιμες ποσοτικά.

o Η συμβολή των πανεπιστημίων στην προαγωγή της επιστήμης.

o η διατήρηση της γνώσης ως δημόσιου αγαθού προσβάσιμου στον καθένα κι όχι ως ιδιωτικής χρήσης εμπορεύσιμου προϊόντος.

o η βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης όσων κατοικούν σε αυτή τη χώρα.

o στην κοινωνικοποίηση κριτικά σκεπτόμενων ενεργών πολιτών.

o στην οικονομική ανάπτυξη και

o στην καλλιέργεια του πολιτισμού.

Σήμερα γίνεται μια πολιτική αντιπαράθεση για την ανώτατη εκπαίδευση πάνω στο δίλημμα: δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια. Όχι, δυστυχώς, με καθαρούς Όρους. Η μια πλευρά βρίσκει στραβά τα πάντα στο δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Με την άλλη πλευρά συντάσσονται και όσοι έχουν ίδιο όφελος από τη διατήρηση άθλιων καταστάσεων που αμαυρώνουν τα επιτεύγματα που ενδεικτικά παρουσιάστηκαν. Δεν είναι στις προθέσεις μας να μπούμε στην αντιπαράθεση.

Υπάρχουν στο εξωτερικό πανεπιστήμια κατά πολύ ανωτέρα από τα ελληνικά. Υπάρχουν όμως και πανεπιστήμια σούπερ-μάρκετ με αποκλειστικούς πελάτες αποτυχημένους μαθητές ή φοιτητές άλλων χωρών και προφανή στόχο το κέρδος. Υπάρχουν και όλες οι ενδιάμεσος καταστάσεις. Μην μπαίνουμε, λοιπόν, σε φαντασιακά διλήμματα. Γιατί ΠΟΙΟΤΗΤΑ υπάρχει παντού. Αρκεί να το ψάξουμε.

Ντάλης Βαγγέλης, φροντιστής

π ρ ο τ α σ η φροντιστήριο, Βεϊκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι, τηλ. 2102914627

e-mail : protasif@otenet.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.