Αρχική InfoMommy Διατροφή & Fitness Τυρί: διατροφική αξία, μύθοι & αλήθειες!

Τυρί: διατροφική αξία, μύθοι & αλήθειες!

Πολλοί είναι εκείνοι που δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς να γευτούν τη γεύση της αγαπημένης τους ποικιλίας τυριού. Κι άλλοι, πάλι, δεν μπορούν καν να το γευτούν. Όπως και να έχει, οι παρεξηγήσεις γύρω από την αξία του στη διατροφή μας είναι πολλές και καλά κρατούν. Ας βάλουμε όμως τα πράγματα στη θέση τους.

Η παρασκευή του
Το τυρί παρασκευάζεται από το γάλα έπειτα από βιοχημικές ζυμώσεις, που προκαλούνται από ζυμομύκητες και βακτήρια. Το γάλα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυριού είναι αγελαδινό, πρόβειο και κατσικίσιο. Τα τυριά, ανάλογα με το βαθμό ωρίμανσής τους, ταξινομούνται σε τρείς κατηγορίες, τα μαλακά ,τα ημίσκληρα και τα σκληρά. Για την παρασκευή σκληρών τυριών απαιτούνται υψηλές θερμοκρασίες (33 βαθμοί) και περισσότερη μαγιά, από τα μαλακά τυριά που η παρασκευάζονται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες συνήθως από 25 μέχρι και 35 βαθμούς Κελσίου. Η διάρκεια αποθήκευσης είναι καθοριστικός παράγοντας για την παρασκευή τους αφού τότε ολοκληρώνονται οι απαραίτητες βιοχημικές ζυμώσεις.

Μύθοι και αλήθειες

* Πολλοί πιστεύουν ότι καταναλώνοντας light τυριά, προσλαμβάνουν λιγότερες θερμίδες. Άρα τα ligth προϊόντα είναι υπέρμαχοι της δίαιτάς μας.
Αυτό που θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι ότι ένα τυρί με χαμηλότερα λιπαρά από τα συνηθισμένα δεν είναι απαραίτητα και ένα χαμηλοθερμιδικό προϊόν, που μπορούμε να καταναλώνουμε ελεύθερα. Έτσι για τα τυριά πρέπει να επισημάνουμε ότι αν εξαιρέσουμε το τυρί τύπου ”κότατζ” που έχει μόνο 4% λιπαρά και είναι όντως διαιτητικό προϊόν, όλα τα άλλα τυριά, λάϊτ και μη, απαιτούν προσοχή στην κατανάλωση τους, ειδικά από άτομα με υψηλό σωματικό βάρος ή πρόβλημα λιπιδίων, αφού μας δίνουν αρκετές θερμίδες και χοληστερίνη.

* Συχνά ακούγεται ότι ο συνδυασμός τυριού με κρέας μειώνει την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό.
Κι όμως είναι αλήθεια. Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε άλατα ασβεστίου και φωσφόρου, όπως είναι το γάλα και το τυρί, επηρεάζουν αρνητικά την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό, και συνεπώς δεν θα πρέπει να καταναλώνονται ταυτόχρονα με τα γεύματα που αποτελούν τις κύριες πηγές σιδήρου (πχ κρέας, πουλερικά).

* Το τυρί έχει συμπυκνωμένα τα ίδια σχεδόν θρεπτικά συστατικά με το γάλα.

Ένα σπιρτόκουτο τυριού (30 γραμμ.) περιέχει σχεδόν τα ίδια θρεπτικά συστατικά με ένα ποτήρι γάλα. Το τυρί επίσης πλεονεκτεί του γάλακτος αφού έχει μεγαλύτερο χρόνο ζωής, με λιγότερο απαιτητική συντήρηση, ενώ περιέχει πολύ μικρότερες ποσότητες λακτόζης συγκριτικά με το γάλα και για το λόγο αυτό αποτελεί πολύ πιο εύπεπτο τρόφιμο για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού που πάσχει από έλλειψη λακτάσης (του ενζύμου που πέπτει τη λακτόζη). Η έλλειψη της λακτάσης οδηγεί σε έντονη δυσπεψία και φούσκωμα μετά την κατανάλωση γαλακτοκομικών που περιέχουν λακτόζη. Τα μαλακά τυριά έχουν κατά κανόνα 50% λιγότερη λακτόζη από το γάλα, ενώ στα σκληρά τυριά η περιεκτικότητα σε λακτόζη μειώνεται ακόμα περισσότερο.

Διατροφική αξία τυριού

Πρωτεϊνες

Το τυρί περιέχει πλήθος βιταμινών απαραίτητων για την σωστή λειτουργία του οργανισμού αλλά και πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας αντίστοιχες με εκείνες του κρέατος. Η αναλογία του σε πρωτεΐνες εξαρτάται κυρίως από την ποσότητα ξηρής ύλης που περιέχει. Οι πρωτεΐνες του βοηθούν στην επιδιόρθωση των κατεστραμμένων ιστών του σώματος και στην ανάπτυξη αντισωμάτων για την καταπολέμηση των λοιμώξεων.

Ασβέστιο

Το τυρί είναι μια πολύ καλή πηγή ασβεστίου το οποίο είναι απαραίτητο για τη δημιουργία και τη διατήρηση της οστικής μάζας. Σε γυναίκες με υψηλές ανάγκες ασβεστίου (έγκυες και εμμηνοπαυσιακές) που αποφεύγουν την κατανάλωση γάλακτος, το τυρί είναι μία εξαιρετικά καλή εναλλακτική πηγή .

Επιπλέον, τα σκληρά κίτρινα τυριά έχουν ιδιαίτερα αυξημένη περιεκτικότητα αυτού του τόσο σημαντικού μετάλλου.
Οι απαιτήσεις για γυναίκες 50 ετών και άνω ορίζονται στα 1.500 mg την ημέρα. Ενώ αυξημένες είναι και οι απαιτήσεις και σε έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες.

Λιπίδια
Το λίπος είναι ένα σημαντικό στοιχείο για την υφή, τη γεύση και το χαρακτήρα ενός τυριού και βοηθά στην παράταση του χρόνου διατήρησης του. Η περιεκτικότητα του τυριού σε λίπος ποικίλλει ανάλογα με το είδος του. Το προσλαμβανόμενο ποσοστό λιπών δεν πρέπει να ξεπερνά το 30% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων. Το πλήρες τυρί περιέχει σημαντική ποσότητα λίπους που κυμαίνεται στο 30-35% . Υψηλή όμως είναι και η περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη τα οποία είναι επιβλαβή για την υγεία. Είναι εμφανές λοιπόν ότι το τυρί θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο και ιδιαίτερα από τα άτομα που εμφανίζουν υψηλές τιμές χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων αίματος. Σημαντικό είναι επίσης, να προσπαθούμε κατά το δυνατόν να αντικαθιστούμετα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα στη μαγειρική μας με τα light, που δεν επιβαρύνουν την υγεία μας.

Παρ' όλα αυτά τα λίπη είναι απαραίτητα, αφού δρουν ως καύσιμο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του σώματος και περιέχουν τις λιποδιαλυτές βιταμίνες (Α, D, E και K) που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη και την καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού, αναπαραγωγικού, ανοσοποιητικού και νευρικού σύστημα.


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.