Αρχική InfoSchool Λύκειο Ωφελεί η απαλλαγή των παιδιών από το μάθημα των θρησκευτικών;

Ωφελεί η απαλλαγή των παιδιών από το μάθημα των θρησκευτικών;

Είμαι μητέρα δύο παιδιών που φοιτούν στο Λύκειο. Στην οικογένειά μας ασπαζόμαστε απόλυτα αυτό που ορίζει και το Σύνταγμά μας, ότι δηλαδή «η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης είναι απαραβίαστη. Η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις καθενός». Έτσι, μαζί με το σύζυγό μου σκεφτόμαστε να ζητήσουμε την απαλλαγή των παιδιών μας από το μάθημα των θρησκευτικών χωρίς όμως να είμαστε βέβαιοι για την απόφασή μας….
Με εκτίμηση Δέσποινα Κ.

Ευχαριστούμε θερμά για τις πολύτιμες πληροφορίες τον Dr. Διονύσιο Κακαλέτρη, Καθηγητή Θεολογίας Μέσης Εκπαίδευσης.

Είναι αλήθεια ότι όταν ακούει κανείς για «θρησκευτικά» το μυαλό του πηγαίνει στα μαθητικά του χρόνια όπου ο θεολόγος πρόβαλε μπροστά ως ένας καλοκάγαθος ασπρομάλλης γέρος ή ως ένας «αλύγιστος» φανατικός υπερασπιστής του Θεού, έτοιμος να εξοντώσει με τη «ρομφαία» της βαθμολογίας του ανυπεράσπιστους μαθητάκους και μαθητριούλες. Αν τολμούσε κανείς να ρωτήσει κάτι πέρα από τα επιτρεπόμενα, τότε η Θεία αυθεντία (…έτσι λέει η Εκκλησία) έσβηνε κάθε φωνή διαμαρτυρίας και αναζήτησης.
Φυσικό είναι λοιπόν οι σημερινοί ενήλικες να νιώθουν την ίδια ανασφάλεια ακούγοντας για το μάθημα και τα βιβλία των θρησκευτικών. Πολλοί μάλιστα πιστεύουν ότι δεν ταιριάζει στο σύγχρονο προοδευτικό σχολείο η ύπαρξη συντηρητικών κηρυγμάτων για το πόσο «αμαρτωλοί» είμαστε και πόσο μας ανέχεται ο Θεός μέχρι να έρθει η ώρα να μας «πετάξει» στην κόλαση. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Σε μια εποχή που η κρίση αγγίζει όχι μόνο την οικονομία αλλά και τις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους τι έχει να πει ο λόγος του Θεού στον άνθρωπο; (και δεν μιλάω για τα βιβλία των θρησκευτικών). Οι σημερινοί θεολόγοι δεν έχουν σχέση με το χαρακτήρα και την εικόνα που έδιναν οι συνάδελφοι τους άλλες εποχές. Σήμερα στις θεολογικές σχολές εισηγούνται νέοι, οι οποίοι και μυαλά ανοιχτά έχουν και γόνιμο προβληματισμό, χωρίς παρωπίδες και προκαταλήψεις. Αυτό φαίνεται αργότερα στο σχολείο, όπου αβίαστα και απλά καθίστανται ως ψυχολόγοι, ή συμβουλάτορες, ή καθοδηγητές των παιδιών σε θέματα όχι μόνο γνώσης αλλά και ζωής.
Απέναντι στην «υποταγή» των περισσοτέρων καθηγητών στη διδακτέα ύλη, οι θεολόγοι ανοίγουν νέους ορίζοντες στην ολοκληρωμένη παιδεία, διότι και μια απλή συζήτηση για κάποιο κοινωνικό ή προσωπικό πρόβλημα «είναι θρησκευτικά», και ένα αστείο ή ένα προσωπικό πρόβλημα «είναι θρησκευτικά», ή μια εργασία ή ένας έρανος ή μια επίσκεψη σε ένα μουσείο ή μια εκκλησία «και αυτό θρησκευτικά είναι». Σε μια πολυπολιτισμική Ευρώπη η γνώση της ιδεολογίας και των πεποιθήσεων ενός λαού, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγεται η θρησκεία ή το δόγμα, σημαίνει γνώση του πολιτισμού και της κουλτούρας του. Αν δεν ξέρει κάποιος τι σημαίνει Καθολική ή Προτεσταντική εκκλησία δεν μπορεί να κατανοήσει τη νοοτροπία ενός λαού, τους ναούς και τα άλλα μνημεία, την ιστορία και τη σκέψη του.
Αλλά και στην προσωπική του κατάρτιση, δεν υπάρχει κλάδος ή επιστήμη που να μην έχει σχέση με τη θρησκεία: φιλοσοφία, κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, ψυχολογία, βιολογία, ιατρική και πολλές άλλες. Στη σημερινή απαιτητική κοινωνία ο αγνωστικισμός (δηλ. δεν με απασχολεί το θέμα) παύει σιγά σιγά να αποτελεί αποδεκτή απάντηση, τη στιγμή μάλιστα που η Ευρώπη φαίνεται να ανακαλύπτει ξανά και πιο θετικά το ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η θρησκεία τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην ιστορική αυτοσυνειδησία κάθε λαού.
Η απαλλαγή επομένως κάποιων μαθητών από τα θρησκευτικά υπό την καθοδήγηση ή τη συναίνεση των γονέων τους συνιστά παραίτηση από τη διαδικασία της προσωπικής και εθνικής αυτοσυνείδησης κάτι που αποφεύγεται σταδιακά με την ανάπτυξη της κρίσης και της αντιληπτικής ικανότητας του μαθητή , τις οποίες προωθεί ο θεολόγος.
‘Έχοντας καταργήσει στην πράξη τη θεωρία του βιβλίου των θρησκευτικών ο σημερινός θεολόγος ευέλικτος, προσαρμοστικός, και φιλικός δημιουργεί διαρκώς διαύλους βαθύτερης επικοινωνίας με τους μαθητές και όλη την σχολική κοινότητα, έτσι ώστε να φέρει πιο κοντά τους ανθρώπους μεταξύ τους και να τους δώσει ξανά την ελπίδα, η οποία έχει ανάγκη να κτισθεί και να κτίσει την κοινωνία από την αρχή.


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.