Αρχική InfoMommy Σχέσεις Αναβλητικότητα: Πώς να δημιουργήσετε μια νέα σχέση με το χρόνο

Αναβλητικότητα: Πώς να δημιουργήσετε μια νέα σχέση με το χρόνο

o-TIME-MANAGEMENT-facebookΓράφει η ψυχολόγος M.Sc. κα. Όλγα Μουλάκη

Όλοι έχουμε αναβάλει κάτι γι’ αργότερα, έχουμε σπαταλήσει χρόνο από δω κι από κει, αφήνοντας γι’ αργότερα όσα θα έπρεπε να κάνουμε άμεσα. Περιστασιακά έχει συμβεί στον καθένα, σε ορισμένους είναι μια χαρακτηριστική συμπεριφορά. Μόνιμη ή παροδική, η αναβλητικότητα είναι μια ταλαιπωρία ζωής. Ας δούμε, λοιπόν, πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα σχέση ανάμεσα στον εαυτό μας και τον χρόνο:

Εντοπίστε ποια ή ποιες είναι οι βαθύτερες αιτίες που σας οδηγούν στην αναβλητικότητα και προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε την ή τις αιτίες στη ρίζα τους π.χ. πώς να θέσετε στον εαυτό σας πιο ισορροπημένες απαιτήσεις (ορισμένες αιτίες είναι βαθιά ριζωμένες μέσα μας, με την κατάλληλη βοήθεια μπορείτε να πετύχετε μεγάλες αλλαγές!).

Δημιουργήστε μια λίστα με όλα όσα θέλετε να κάνετε, αλλά είναι σημαντικό να βάλετε σειρά προτεραιότητας ή σημαντικότητας. Από τη λίστα αυτή κρατήστε μόνο τα πέντε πρώτα που θέλετε να κάνετε. Οι μεγάλες λίστες προκαλούν μεγαλύτερο άγχος. Όταν ολοκληρώσετε τα πέντε πρώτα, προχωρήστε στα επόμενα πέντε.

Τώρα κοιτάξτε τη λίστα σας -με τα πέντε πράγματα που θέλετε να κάνετε- και στη συνέχεια αναλύστε/προσδιορίστε κάθε ένα από αυτά τα μικρά βήματα που χρειάζονται για να ολοκληρωθεί. Π.χ. συγγραφή άρθρου: α) μικρή έρευνα πάνω στο θέμα, β) επιλογή όσων θέλω να αναφέρω στο άρθρο, γ) προσδιορισμός ερωτημάτων/κεντρικών σημείων για το άρθρο, δ) σχεδιασμός σκελετού, ε) συγγραφή.

Προσδιορίστε το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θέλετε και μπορείτε να το πραγματοποιήσετε. Προσοχή: μην υπερβάλλετε, μην είστε υπέρμετρα απαιτητική, συνυπολογίστε τις συνθήκες και τις πιθανές δυσκολίες.

Διαχειριστείτε το άγχος σας: συχνά αυτό προκαλείται από το συνδυασμό των μεγάλων απαιτήσεων ή υψηλών προσδοκιών, των περιορισμένων χρονικών ορίων και του φόβου της αποτυχίας ή των αρνητικών πεποιθήσεων σχετικά με τον εαυτό μας και την έκβαση. Εντοπίστε τους παράγοντες, χρησιμοποιήστε ένα πιο ισορροπημένο βλέμμα για καθένα από αυτούς κι εφαρμόστε τεχνικές χαλάρωσης.

Εστιάστε στη διαδικασία και λιγότερο στο αποτέλεσμα: αυτό θα είναι σίγουρα το καλύτερο δυνατό στις συγκεκριμένες συνθήκες. Ενισχύστε τον εαυτό σας θετικά κάθε φορά που τείνει να αποθαρρυνθεί, π.χ. όταν ξυπνά ο φόβος "δεν θα τα καταφέρω..." απαντήστε ήρεμα στον εαυτό σας "κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ κι έχω πιθανότητες. Σε αυτές κοιτάω".

Επιβραβεύστε τον εαυτό σας για ό,τι έκανε! Αντί να του πετάξετε τη γνωστή φράση: "μπορούσες και καλύτερα", ή "αν ήταν τόσο εύκολο γιατί καθυστέρησες;", "αν είχες ξεκινήσει νωρίτερα..." κ.λπ. Όλες αυτές οι φράσεις είναι ό,τι χειρότερο: κάθε προσπάθεια και κάθε επιτυχία, όσο μικρή και με όποιο τρόπο, χάνει την αξία της, το ίδιο και ο κόπος και η ενέργεια που καταβάλατε. Οδηγείστε σε μια συνθήκη που ό,τι και να κάνετε, θα νιώθετε πάντα «λιγότερη των περιστάσεων» κι αποδυναμωμένη για κάθε νέα προσπάθεια. Αντίθετα, αν προσφέρετε στον εαυτό σας θετική ενίσχυση π.χ. "το έκανα! Ξαλάφρωσα, έγινε όσο καλύτερα γίνεται και τελικά δεν είναι κακό, μάλλον καλό είναι και μου αρέσει!", "Αν έχει κάποιες ατέλειες κάτι μπορώ να μάθω από αυτές. Το σίγουρο είναι πως εξέφρασα ένα κομμάτι του εαυτού μου κι αυτό είναι σίγουρα ανεκτίμητο. Μέσα από αυτό προχωράω...", τότε γεμίζετε δύναμη, χαρά και περισσότερη διάθεση για κάθε τι καινούργιο.

Όλγα Μουλάκη, M.Sc.
Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Συμβουλευτική Οικογένειας - Σχέσεων
www.olgamoulaki.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.