Αρχική InfoBaby 12-36 μηνών Μήπως το παιδί σας έχει διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας; Αυτά είναι τα σημάδια που πρέπει να προσέξετε

Μήπως το παιδί σας έχει διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας; Αυτά είναι τα σημάδια που πρέπει να προσέξετε

"Το παιδί μου δεν αντέχει να κάθεται στο τραπέζι για φαγητό", "Δεν θέλει να το αγκαλιάζω", "Το ενοχλούν οι δυνατοί ήχοι και αποφεύγει τα έντονα φώτα". Αυτές είναι ορισμένες εκ των διαπιστώσεων που κάνουν οι γονείς που βλέπουν ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει κάποιου είδους διαταραχή στην συμπεριφορά του.

Η αισθητηριακή επεξεργασία αναφέρεται στον τρόπο του νευρικού συστήματος που λαμβάνει μηνύματα από τις αισθήσεις και τα μετατρέπει σε κατάλληλες κινητικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις. Η κατάσταση στην οποία τα αισθητηριακά σήματα δεν οργανώνονται σε κατάλληλες αντιδράσεις, αναφέρεται ως Διαταραχή της Αισθητηριακής Επεξεργασίας. Λόγω της δυσκολίας του παιδιού να επεξεργαστεί τα αισθητηριακά δεδομένα, αποκομίζει μια τρομαχτική αίσθηση του περιβάλλοντός του. Ένα παιδί με διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας προσπαθεί συνεχώς να ελέγξει το περιβάλλον του. Κάποιες φορές, ενδέχεται να γίνει πολύ απαιτητικό και απόλυτο ως προς αυτά που του αρέσουν ή δεν του αρέσουν. Αυτό που πρέπει να καταλάβουν όσοι ανήκουν στο περιβάλλον του παιδιού είναι ότι το παιδί δεν είναι «κακό» στη συμπεριφορά του, απλά αισθάνεται άβολα και ζητά τη βοήθειά τους.

Αναρωτιέστε αν το παιδί σας θα μπορούσε να έχει διαταραχή Αισθητηριακής ολοκλήρωσης ή μήπως αναρωτιέστε τι ακριβώς σημαίνει αυτό;

To Infokids.gr συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής καθώς και τα πιθανά συμπτώματα σε παιδιά διαφόρων ηλικιών. Αν τυχόν παρατηρήσετε κάποιο από τα ακόλουθα συμπτώματα αναφέρετε το στον παιδίατρό σας και εκείνος θα σας κατευθύνει αρμοδίως για το πώς πρέπει να διαχειριστείτε την κατάσταση.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα σημάδια ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των παιδιών. Το πιο συνήθη σύμφωνα με το Ίδρυμα Διαταραχής αισθητηριακής επεξεργασίας των ΗΠΑ είναι τα κάτωθι:

Σε βρέφη και νήπια:

  • Έχουν προβλήματα με το φαγητό.
  • Αρνούνται να πάνε σε οποιονδήποτε, παρά μόνο σε εκείνον που βλέπουν συνέχεια (συνήθως η μαμά.)
  • Έχουν προβλήματα ύπνου ή υπνηλίας.
  • Είναι εξαιρετικά ευερέθιστοι όταν είναι ντυμένοι/ Αισθάνονται άβολα με τα ρούχα
  • Σπάνια παίζουν με τα παιχνίδια, ειδικά εκείνα που απαιτούν δεξιότητες.
  • Έχουν δυσκολία να μετατοπίσουν το κέντρου βάρους από ένα αντικείμενο ή δραστηριότητα στο άλλο.
  • Δεν παρατηρούν τον πόνο.
  • Αντιστέκονται στις αγκαλιές.
  • Δεν μπορούν να αντισταθούν στο πιπίλισμα μιας πιπίλας ή κοιτάζουν επίμονα τα παιχνίδια ή ακούνε τη φωνή του γονέα.
  • Έχουν κακή ισορροπία, πέφτουν πάνω σε πράγματα κλπ.
  • Μιλάνε λίγο ή καθόλου.
  • Εύκολα ξαφνιάζονται.
  • Είναι εξαιρετικά ζωηρά, κινούν συνεχώς το σώμα τους ή τρέχουν ασταμάτητα.
  • Καθυστερούν να μπουσουλήσουν και να κάνουν τα πρώτα τους βήματα.

Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας:

  • Δυσκολία στην εκπαίδευση της τουαλέτας.
  • Υπερβολική ευαισθησία στο ερέθισμα ή αντιδρούν υπερβολικά στην υφή, τον θόρυβο και τις μυρωδιές.
  • Δεν αναγνωρίζουν το άγγιγμα εκτός κι αν γίνεται με εξαιρετική δύναμη.
  • Έχουν μαθησιακές δυσκολίες.
  • Είναι αδέξιοι.
  • Βρίσκονται σε συνεχή κίνηση.
  • Παίρνουν τον χώρο των άλλων και θέλουν να ακουμπήσουν τα πάντα γύρω τους.
  • Δυσκολεύονται να κάνουν φίλους  (υπερβολική επιθετικότητα ή παθητικότητα.)
  • Έχουν ξαφνικές αλλαγές της διάθεσης και ξεσπάσματα που είναι απροσδόκητα.
  • Φαίνονται αδύναμα.
  • Είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς την ομιλία τους.
  • Δεν φαίνεται να κατανοούν τις προφορικές οδηγίες.

Παιδιά σχολικής ηλικίας

  • Υπερβολική ευαισθησία στο ερέθισμα ή αντιδρούν υπερβολικά στην υφή, τον θόρυβο και τις μυρωδιές.
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή τους στην τάξη και είναι πολύ νευρικοί.
  • Ενθουσιάζονται εύκολα στην παιδική χαρά, στο διάλειμμα και στην τάξη.
  • Αργούν να κάνουν τα μαθήματά τους για το σχολείο.
  • Αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους όπως π.χ το διάβασμα.
  • Είναι αδέξιοι, σκοντάφτουν συχνά κ.α.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν νέες δραστηριότητες.
  • Βρίσκονται σε συνεχή κίνηση.
  • Προτιμούν τις καθιστικές δραστηριότητες.
  • Δυσκολεύονται να κάνουν νέους φίλους.
  • «Κολλάνε» με δραστηριότητες και προτιμούν να κάνουν τα ίδια και τα ίδια.
  • Δυσκολεύονται στην ανάγνωση.
  • Δυσκολεύονται στη ομιλία/δεν έχουν ευχέρεια λόγου και είναι κάπως διστακτικοί.

Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.