Αρχική InfoSchool Λύκειο «Εισακτέοι σε ΑΕΙ-ΤΕΙ , έτσι, χωρίς σχέδιο.» άρθρο του εκπαιδευτικού Βαγγέλη Ντάλη

«Εισακτέοι σε ΑΕΙ-ΤΕΙ , έτσι, χωρίς σχέδιο.» άρθρο του εκπαιδευτικού Βαγγέλη Ντάλη

αει

Όπως χαρακτηριστικά έλεγε στα «ΝΕΑ» παράγοντας του υπουργείου παιδείας, «η Ελλάδα χρειάζεται τεχνίτες και ηλεκτρολόγους, αλλά παράγει φιλόλογους και διεθνολόγους...». Και κάπως έτσι, με τέτοιες απλοϊκές αναλύσεις, ανακοινώθηκε ο φετινός αριθμός εισακτέων ανά σχολή.

Σε πραγματικούς αριθμούς ο φετινός αριθμός εισακτέων είναι σχεδόν ίσος με τον περυσινό. Για το 2014 το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι θέσεις σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα είναι 70.305, ενώ πέρυσι είχαν δοθεί 69.398. Έτσι εφέτος δίνονται 46.735 θέσεις στα πανεπιστήμια (πέρυσι ήταν 46.394, άρα 241 περισσότερες) και 23.570 στα ΤΕΙ (πέρυσι 22.904, επομένως προστίθενται 666).

Αυτό που χαρακτηρίζει όμως τις επιλογές του υπουργείου κυρίως, είναι η στροφή στις θετικές επιστήμες και τις «παραγωγικές» σχολές.

Αυξάνονται φέτος οι φοιτητές που θα εισαχθούν σε σχολές θετικών επιστημών (ειδικοτήτων που απορροφώνται ευκολότερα από την αγορά εργασίας), ενώ με βάση τα φετινά στοιχεία το 20% φτάνει η μείωση των εισακτέων σε σχολές ανθρωπιστικών επιστημών, όπου και συσσωρεύονταν τα τελευταία χρόνια στρατιές ανέργων. Έτσι, αυξάνονται οι εισακτέοι στις πολυτεχνικές, οικονομικές, τεχνολογικές και θετικές σχολές, ενώ μικρή μείωση εμφανίζεται στις θεωρητικές και σταθερότητα στις ιατρικές. Αυτή η αυξομείωση που επιχειρεί για δεύτερη χρονιά (αλλά φέτος σε πολύ μικρότερο βαθμό από πέρυσι) το υπουργείο Παιδείας εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια προσανατολισμού των νέων σε τεχνικά και τεχνολογικά επαγγέλματα και λιγότερο σε θεωρητικά, ενώ δεν αφορά μόνο τα ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά και την επαγγελματική εκπαίδευση.

Πέρυσι είχε σημειωθεί το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς οι εισακτέοι στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικών Επιστημών) είχαν αυξηθεί κατά 33% σε σύγκριση με το 2012, ενώ το μεγάλο άλμα είχε γίνει στο 4ο Πεδίο των Τεχνολογικών Επιστημών, όπου ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ εκτινάχθηκε σε ποσοστό 44% πλέον εκείνων του 2012 ! Όχι όμως και στα ΤΕΙ, όπου σε όλα τα πεδία, πλην των Θετικών Επιστημών όπου υπήρξε διατήρηση, είχε σημειωθεί μείωση εισακτέων. Έτσι το περυσινό μοντέλο (αύξηση 11% εισακτέων στα ΑΕΙ ιδίως στα θετικά - τεχνολογικά και μείωση συνολικά 29% στα ΤΕΙ) παγιώθηκε φέτος, με μικρές αυξομειώσεις της τάξης του 3% - 4% ανά σχολή. Πάντως οι εισακτέοι των σχολών αιχμής του 3ου Πεδίου (επιστήμες Υγείας, Ιατρική, Οδοντιατρική, Φαρμακευτική κ.λπ.) αναμένεται να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, οπότε και η δυσκολία εισαγωγής, τουλάχιστον στον βαθμό που συναρτάται με τον αριθμό εισακτέων και όχι με τη δυσκολία των θεμάτων στις εξετάσεις, θα είναι ανάλογη με πέρυσι.

«Σχεδιάζοντας την Ελλάδα του 2020 ενισχύουμε τις θετικές επιστήμες, τις “παραγωγικές” σχολές» δήλωσε σχετικά ο υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος. «Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εξασφαλίζει ανταγωνιστικό ανθρώπινο δυναμικό σε Ελλάδα και Ευρώπη. Για να μπορέσει αυτή η χώρα σταματήσει να “παράγει” ανέργους πτυχιούχους ή πτυχιούχους χωρίς δεξιότητες και επάρκεια.»

Η λογική είναι αφοπλιστικά απλοϊκή. Δικηγόρους έχουμε πολλούς, φιλολόγους, δασκάλους κλπ δεν διορίζουμε πλέον, άρα δεν χρειάζονται τόσοι πολλοί απόφοιτοι θεωρητικών σχολών. Τι ζητάει η «αγορά εργασίας»; Απόφοιτους εφαρμοσμένων επιστημών, οικονομολόγους κλπ. Ε, τέτοιους θα βγάζουμε !

Η λογική αυτή δεν αντέχει σε κριτική. Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς ; Το εμπορικό αισθητήριο «της πιάτσας» που διακατέχει τους ιθύνοντες ; Το σχεδιασμό για τους αποφοίτους του 2020 όταν δεν έχει προηγηθεί καμία μελέτη για τις προοπτικές της αγοράς, για τις ανάγκες της χώρας αλλά και για τις τάσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη τις οποίες ακολουθούμε πάντα με χρονοκαθυστέρηση ; Αλλά και ποια μελέτη να κάνει κανείς για ένα λαό που δεν ξέρει τι του ξημερώνει αύριο και διαβεί με το «ζήσε Μάη μου να φας ανάπτυξη» ; Ας μην προβληματίσουμε περισσότερο σήμερα τους διοικούντες το ΠΑΙΔΕΙΑΣ (τρομάρα τους) με ερωτήματα του τύπου : η εκπαίδευση γενικότερα και τα πανεπιστήμια ειδικότερα υπάρχουν σε μία χώρα για να προσφέρουν στελέχη ή εργαζόμενους στο κράτος και τις επιχειρήσεις ;;; Για τη μόρφωση και το δικαίωμα σε αυτήν, έχουν ακούσει τίποτα ;

Σε μία χώρα κοντά 2 εκατομμυρίων ανέργων πώς προφυλάσσονται οι νέοι άνθρωποι από το πέρασμα τους στη μόνιμη ανεργία και το κοινωνικό περιθώριο, εάν δεν έχουν έστω τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μία θέση εργασίας ; Ή μήπως για την κρίση και την ανεργία ευθύνονται οι πολλοί πτυχιούχοι ;

Σε προηγούμενο άρθρο μας γράφαμε για τις εξαιρετικές προοπτικές εργασίας που έχουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι απόφοιτοι των τμημάτων Νοσηλευτικής. Γιατί τόσο τα τμήματα των ΤΕΙ , όσο και το πανεπιστημιακό τμήμα εκπαιδεύουν τους φοιτητές τους σε επίπεδο υψηλότερο από άλλων ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών. Με τη λογική του «τόσους χρειαζόμαστε, τόσους βγάζουμε» στερούμε από αυτά τα παιδιά τη δυνατότητα να αναζητήσουν αλλού τουλάχιστον ένα καλύτερο μέλλον.

Ας ρωτήσουμε ένα τελευταίο : Όταν σχεδίαζαν τον αριθμό των εισακτέων ανά σχολή, τους πανεπιστημιακούς τους ρώτησαν ; Όχι αν θέλουν, εάν μπορούν να εκπαιδεύσουν τόσους φοιτητές, με τις υποδομές και τα μέσα που διαθέτουν. Γιατί τότε θα άκουγαν ότι : «Για άλλη μια φορά ο Υπουργός Παιδείας καθορίζει τα βασικά θέματα της πολιτικής του για την Ανώτατη Παιδεία χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν του τα ίδια τα Πανεπιστήμια, αλλά και χωρίς συνολικό σχέδιο:

Α. Ο αριθμός εισακτέων που κάθε χρόνο ανακοινώνει ο Υπουργός, είναι πολύ μεγαλύτερος από εκείνον που δηλώνουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια ότι μπορούν να εκπαιδεύσουν.

Β. Ειδικά στα μεγάλα Πανεπιστήμια, ο τελικός αριθμός των φοιτητών που προκύπτει μετά την ολοκλήρωση των μεταγραφών και την είσοδο επιπλέον φοιτητών ειδικών κατηγοριών, φτάνει σε υπερδιπλάσιο νούμερο από αυτό που ανακοινώνει αρχικά το Υπουργείο.

Γ. Με τις πενιχρές υποδομές και την απαξιωτική χρηματοδότηση που το Υπουργείο διαθέτει για τα Πανεπιστήμια, δε μπορούν να κρατήσουν ψηλά το επίπεδο της εκπαίδευσης για τους αριθμούς που επιβάλλει ο Υπουργός.

Δ. Το όποιο καλό αποτέλεσμα προκύπτει (καθώς ακόμη το επίπεδο κρατιέται ψηλά σε σχέση με τους μικρούς διατιθέμενους πόρους), οφείλεται «στον πατριωτισμό των Ελλήνων».

 
Για τα παιδιά και μόνο, με τα οποία μοιραζόμαστε καθημερινά τις αγωνίες τους, να ενημερώσουμε , κλείνοντας, ότι :

1. Μπορούν να διεκδικήσουν το 10% των θέσεων χωρίς νέα εξέταση οι απόφοιτοι του 2012 και του 2013.

2. Το 10% ισχύει για πρώτη φορά και τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ ομάδα Α (εξέταση με 4 μαθήματα)

3. Καταργούνται οι ειδικές κατηγορίες και πλέον όσοι εντάσσονταν σε αυτές θα έχουν το δικαίωμα των ελεύθερων μετεγγραφών.

4. Οι σχολές Αστυφυλάκων και Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας θα είναι στο μηχανογραφικό δελτίο και θα δηλωθούν κανονικά από τους φετινούς υποψηφίους. Η εισαγωγή των επιτυχόντων στις σχολές θα γίνει το 2015-2016.

5. Όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για τις στρατιωτικές σχολές, τις σχολές της Αστυνομίας και του Εμπορικού Ναυτικού θα πρέπει να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα αναφέρονται στις προκηρύξεις των εν λόγω σχολών.

 
Ντάλης Βαγγέλης

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων « π ρ ό τ α σ η »

Βεΐκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι,

Ι. Φωκά 102 Λαμπρινή,

e-mail : protasif@otenet.gr
www. protasi-f.gr

LOGO-PROTASI-575x1631


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.