Αρχική InfoSchool Εκπαιδευτικά Νέα «Εξάγουμε Πανεπιστήμια !» άρθρο του εκπαιδευτικού Β. Ντάλη

«Εξάγουμε Πανεπιστήμια !» άρθρο του εκπαιδευτικού Β. Ντάλη

panteio-570

Παράρτημα του Παντείου Πανεπιστημίου στην Κύπρο και στο Μαρόκο ; Παράρτημα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας στο Ντουμπάι ; Nαι. Δεν είναι “success story”, είναι …true story ! Ένα και ένα κάνουν δύο. Η χώρα έχει δυσβάσταχτο χρέος. Για να αποπληρώσει χρειάζεται εξαγωγές. Η βιομηχανική παραγωγή είναι ελάχιστη. Η αγροτική παραγωγή συρρικνώνεται. Η παροχή και ανάπτυξη υπηρεσιών περνάει κρίση. Οι περισσότερες κερδοφόρες δημόσιες επιχειρήσεις έχουν πωληθεί. Η δημόσια περιουσία βγαίνει στο σφυρί. Οι ενεργειακές πηγές δίνονται στους τοκογλύφους. Από πού θα βρεθούν χρήματα ; Τι μπορούμε πλέον να εξάγουμε ; Μα φυσικά … μυαλά. Είναι η μοναδική παραγωγή που δεν μειώθηκε ποτέ σε αυτή τη χώρα. Αρχίζοντας από τα πανεπιστήμια !

Το Πάντειο Πανεπιστήμιο είναι σε προχωρημένες επαφές με σκοπό την ίδρυση παραρτήματος στην Κύπρο το οποίο θα προσφέρει κατ’ αρχήν μεταπτυχιακά προγράμματα. Το Πάντειο ήδη συνεργάζεται με δύο ιδιωτικά ΑΕΙ της Κύπρου αλλά και το κρατικό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη Λευκωσία. Ο στόχος είναι η πλήρης ανάπτυξη παραρτήματός του το οποίο θα προσφέρει και προπτυχιακές , εκτός από τις μεταπτυχιακές σπουδές. Εννοείται ότι οι σπουδές αυτές θα έχουν δίδακτρα και ότι με αυτά θα χρηματοδοτούνται όλες οι δραστηριότητες του ιδρύματος. Το ύψος των διδάκτρων είναι νωρίς για να προσδιοριστεί ακόμα αλλά θα είναι τέτοιο ώστε να καθιστά κερδοφόρο το παράρτημα. Άλλωστε δεν απευθύνεται, κυρίως, σε έλληνες φοιτητές. Και δεν θα είναι το μοναδικό. Η ηγεσία του ιδρύματος εξετάζει , επίσης, προτάσεις για τη δημιουργία γαλλόφωνων μεταπτυχιακών προγραμμάτων στο Μαρόκο σε συνεργασία με τοπικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Και όχι μόνο.

Εξετάζει επίσης προτάσεις για την υλοποίηση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων με τα πανεπιστήμια της Νίκαιας
(Γαλλία) αλλά και του Μιλάνου (Ιταλία).

Εάν τα πανεπιστήμιά μας περιμένουν από το ελληνικό κράτος να τα βοηθήσει, μάλλον θα κλείσουν. Η πρόθεση του υπουργείου είναι δεδηλωμένη. Να κλείσουν τα περισσότερα περιφερειακά πανεπιστήμια και όσα μείνουν να συγχωνευτούν σε λίγα συγκροτήματα στις μεγάλες πόλεις μόνο. Όσο για τη χρηματοδότησή τους, αυτή περιορίζεται κάθε χρόνο και αυτή τη στιγμή πολλές σχολές βιώνουν μια οικονομική ασφυξία που δεν τους επιτρέπει να ικανοποιήσουν ούτε στοιχειώδεις ανάγκες τους. Θυμόμαστε επίσης τη φθινοπωρινή θύελλα που είχε ξεσπάσει στα Ανώτατα Ιδρύματα με τις μαζικές απολύσεις διοικητικού, τεχνικού και υποστηρικτικού προσωπικού. Μην συζητήσουμε για την έρευνα, την υποστήριξη που της παρέχει το κράτος και τα ελάχιστα κονδύλια που διατίθενται. Όλοι οι πανεπιστημιακοί ερευνητές αισθάνονται την πλήρη εγκατάλειψη και όσοι παρακολουθούμε την πρόοδό της αντιλαμβανόμαστε ότι δεν υπάρχει σε καμία κυβερνητική ατζέντα, χρόνια τώρα, η στήριξη της έρευνας.

Ναι, στον 21ο αιώνα,στον αιώνα της τεχνολογίας, υπάρχει ευρωπαϊκό κράτος που  πιστεύει ότι μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς να υπάρξει ανάπτυξη της έρευνας !

Ευτυχώς δεν το πιστεύουν οι Πρυτάνεις μας. Γι’ αυτό στην τελευταία Σύνοδό τους ζήτησαν από το υπουργείο να δημιουργήσει άμεσα το θεσμικό πλαίσιο που να τους επιτρέπει την ίδρυση παραρτημάτων των πανεπιστημίων μας στο εξωτερικό. Ο νόμος υπάρχει και ορίζει ότι «παραρτήματα των ΑΕΙ μπορούν να ιδρύονται σε άλλες χώρες, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις κατά τους οποίους ιδρύεται μία σχολή σε ίδρυμα της ημεδαπής και τη διαδικασία που ισχύει για την ίδρυση αντίστοιχης ακαδημαϊκής δομής στην άλλη χώρα». Αλλά έτερα νομικά ζητήματα υπάρχουν ακόμα και ελπίζουν ότι το υπουργείο θα πράξει το ελάχιστο που μπορεί. Στα παραρτήματα του εξωτερικού η πρόθεση είναι να εργαστούν και καθηγητές από την Αθήνα αλλά και νέοι επιστημονικοί συνεργάτες που θα προσληφθούν. Δεν θα ήθελαν οι άνθρωποι αυτοί να βρεθούν εγκλωβισμένοι από το τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας.

Αλλά δεν είναι μόνο το Πάντειο. Είναι και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας που φιλοδοξεί να ιδρύσει παράρτημά του στο Ντουμπάϊ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Η προσπάθεια είχε ξεκινήσει το 2011, και ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι ότι το παράρτημα είχε σχεδιαστεί να φιλοξενηθεί στις εγκαταστάσεις του Dubai Knowledge Village, όπου έχουν ήδη παραρτήματα και ερευνητικά κέντρα αριστείας, φημισμένα πανεπιστήμια, όπως το Γέιλ και η Σορβόνη. Η αραβική πλευρά όμως αυστηροποίησε τα κριτήριά της και έκανε δεκτά για συνεργασία μόνο πανεπιστήμια που βρίσκονται στα 200 που κατατάσσονται πρώτα στην περίφημη λίστα της Σαγκάης, οπότε και η συνεργασία, προς το παρόν αδρανοποιήθηκε. Το Γεωπονικό όμως δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια και προσπαθεί να πείσει την αραβική πλευρά ότι είναι θεματικό ΑΕΙ που έχει πολύ καλές επιδόσεις στις αξιολογήσεις ΑΕΙ ανά θεματική κατηγορία, αν και δεν εμφανίζεται υψηλά στις λίστες αξιολόγησης των πολυθεματικών πανεπιστημίων. Το προσπαθεί πάντως.

Είναι βέβαιο, ότι αν ενδιαφερθούν, θα γίνουν πιο εύκολα αποδεκτά, ιδρύματά μας που κατατάσσονται ψηλά σε αντίστοιχες διεθνείς λίστες αξιολόγησης όπως το Μετσόβειο, το Αριστοτέλειο, το Καποδιστριακό ή το Πολυτεχνείο της Κρήτης το οποίο απορροφά πολύ μεγάλα κεφάλαια από το εξωτερικό για ερευνητικούς σκοπούς. Αποκομίζουν διεθνή αναγνώριση και σίγουρα είναι πολύ πιο αξιόπιστα από δευτεροκλασάτα και τριτοκλασάτα πανεπιστήμια της Αγγλίας που δίνουν το «όνομά τους» σε τοπικά κολέγια της Αθήνας τα οποία στη συνέχεια πλασάρονται ως ιδιωτικά ΑΕΙ. Κολέγια τα οποία εκμεταλλεύονται την άγνοια γονιών και μαθητών και τους μετατρέπουν σε πελάτες-θύματα μιας διεθνούς εξαπάτησης με ελληνική σφραγίδα.

Θα είναι επίσης μια πολύ καλή επαγγελματική ευκαιρία για όλους εκείνους τους απόφοιτούς μας που αν και έχουν αυξημένα προσόντα, δεν έχουν πολλές προοπτικές στην Ελλάδα της κρίσης και της ανεργίας. Σε παλαιότερο άρθρο με τίτλο «Τα παιδιά μας … μετανάστες ;» κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου για τη μαζική μετανάστευση των νέων παιδιών και ειδικότερα των νέων επιστημόνων μας στο εξωτερικό : «Αίσθηση προκαλεί και το ποσοστό (56%) που καταγράφουν εκείνοι που δηλώνουν πως αν τους δινόταν η ευκαιρία, θα έφευγαν από τη χώρα. Σε αυτό το ποσοστό η συντριπτική πλειοψηφία είναι νέοι άνθρωποι, δηλαδή η ελπίδα μας για το μέλλον. Χωρίς εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό είναι δυνατόν μία χώρα να αντέξει στο διεθνή οικονομικό ανταγωνισμό και να βρεί θέση στο διεθνή καταμερισμό εργασίας ; Πώς ; »

Η ίδρυση παραρτημάτων πανεπιστημίων μας στο εξωτερικό δεν αφορά μόνο τα ίδια τα ιδρύματα. Αφορά όλη τη χώρα. Η εικόνα μας , όπως μεταφέρεται από τα ξένα μέσα ενημέρωσης στο εξωτερικό, είναι καταβαραθρωμένη. Άλλοι πιστεύουν ότι είμαστε οι τεμπέληδες που ζούσαμε με δανεικά. Άλλοι πιστεύουν ότι είμαστε λαμόγια που προσπαθούμε να επιβιώσουμε με απάτες. Άλλοι σε άλλους μύθους που καλλιεργήθηκαν τεχνηέντως με σκοπό να έρθει ως φυσικό επακόλουθο η διεθνής κηδεμονία την οποία υπομένουμε. Υπάρχει καλύτερος τρόπος για να γκρεμίσουμε αυτούς τους μύθους από το να δείξουμε ότι εκτός από διεφθαρμένους πολιτικούς, υπάρχει μία Ελλάδα που παράγει παιδεία, πολιτισμό, επιστήμη ; Και πόσο μεγάλο δεν θα είναι το όφελος για τις επιχειρήσεις μας που δραστηριοποιούνται ή θέλουμε να αναπτυχθούν στο εξωτερικό και που σήμερα αντιμετωπίζονται ως αφερέγγυες ή έστω με καχυποψία ;

Συνέβη και στα αρχαία χρόνια, συνέβη και στη ρωμαϊκή εποχή, συνέβη και στην τουρκοκρατία. Αυτό που μας «κράτησε» από τον αφανισμό ήταν η Παιδεία. Αυτή είναι και σήμερα η ελπίδα μας.

 
Ντάλης Βαγγέλης

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων « π ρ ό τ α σ η »

• Γαλάτσι, Βεΐκου 12 & Ήρας 2

• Λαμπρινή, Ι. Φωκά 102

• Πεύκη- Μαρούσι, Βύρωνος 21-23 & Ψαρρών
e-mail : protasif@otenet.gr
www. protasi-f.gr

LOGO-PROTASI-575x1631


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.