Αρχική InfoSchool Εκπαιδευτικά Νέα «Φροντιστήριο ή κοινωνικός αποκλεισμός ;» του εκπαιδευτικού Βαγγέλη Ντάλη

«Φροντιστήριο ή κοινωνικός αποκλεισμός ;» του εκπαιδευτικού Βαγγέλη Ντάλη

e3etaseis-thumb-large

ΑΣΠΙΔΑ στον «Κοινωνικό Αποκλεισμό στην Εκπαίδευση» προσπαθούν και βάζουν οι ελληνικές οικογένειες, οι οποίες αντιστέκονται στην κρίση και σε ποσοστό 91% παρέχουν εξωσχολική υποστήριξη στα παιδιά τους, παρά το γεγονός πως το εισόδημά τους κυμαίνεται από 1.501 – 2.000 ευρώ. Το ποσοστό αυτό φτάνει το 94% για εισοδήματα πάνω από 2.000 ευρώ, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως οικογένειες με μηναίο εισόδημα μόλις 500 ευρώ, που κινούνται κάτω από τα όρια της φτώχειας, κάνουν τα «αδύνατα δυνατά» και σε ποσοστό 65% παρέχουν στα παιδιά τους μαθήματα εκτός σχολείου !

 
Οι ελληνικές οικογένειες αντιλαμβάνονται ότι στον 21ο αιώνα αλλά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα της κρίσης, οι προοπτικές ενός παιδιού που δεν έχει λάβει σοβαρή εκπαίδευση, είναι γκρίζες. Οι πιθανότητες να ενταχθεί σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον είναι μηδαμινές. Εάν δεν έχει τις «πλάτες» μίας οικογενειακής επιχείρησης, τότε προορίζεται να είναι ένας/μια ακόμα από τους «Νέους χωρίς εκπαίδευση, δουλειά και μέλλον», όπως γράφαμε σε προηγούμενο άρθρο, δανειζόμενοι τον ευρωπαϊκό όρο (ΝΕΕΤs) για τους νέους που περνάνε στο κοινωνικό περιθώριο, πριν ακόμα προλάβουν να ενταχθούν στην «κοινωνία».
«Σουβλάκι, φτώχεια, φροντιστήριο » τιτλοφορεί το σχετικό της ρεπορτάζ η «Καθημερινή», συμπληρώνοντας :
«Οι οκτώ στους δέκα μαθητές του λυκείου απευθύνονται σε φροντιστήρια για να ανταποκριθούν στον ανταγωνισμό των πανελλαδικών εξετάσεων. Μάλιστα, δύο στις τρεις οικογένειες με χαμηλό εισόδημα στέλνουν τα παιδιά τους στο φροντιστήριο. Η εδραίωση του φροντιστηρίου ως απαραίτητο για την επιτυχία στις εξετάσεις καταδεικνύεται από έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής». Τα αποτελέσματα της έρευνας, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Σ.Ε.Φ.Α. από την εταιρία PALMOS ANALYSIS και παρουσιάστηκαν στην ετήσια εκδήλωση του, είναι εντυπωσιακά.

4 στους 5 μαθητές (80%) έχουν εξωσχολική υποστήριξη κατά τη διάρκεια του Λυκείου. Οι μισοί μαθητές της Α’ Λυκείου, 4 στους 5 μαθητές της Β΄ και σχεδόν όλοι της Γ’. Το Φροντιστήριο αποτελεί την κύρια οδό υποστήριξης των παιδιών στον Λύκειο, είτε αυτόνομα είτε - σε πολύ μικρότερο βαθμό - σε συνδυασμό με ιδιαίτερα μαθήματα.

Βασικός λόγος για την έλλειψη εξωσχολικής υποστήριξης στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου αναφέρεται η οικονομική δυσχέρεια (47%). Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι ακόμα και τα παιδιά άνεργων γονιών έχουν εξωσχολική βοήθεια σε ποσοστό 57% ! Το οικογενειακό εκπαιδευτικό «ιστορικό» επίσης μεταφέρεται κατά ένα μεγάλο μέρος στα παιδιά. Δεν είναι τυχαίο ότι υποστήριξη δέχεται το 64% των παιδιών που οι γονείς τους είναι απόφοιτοι δημοτικού ενώ το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 87% για τα παιδιά που έχουν γονείς αποφοίτους ΑΕΙ ή ΤΕΙ.

Ένα ταξικό δημόσιο σχολείο καταγράφει η έρευνα της Palmos Anlysis, επισημαίνοντας τις ανισότητες που προκύπτουν στο δρόμο των μαθητών από τη δευτεροβάθμια προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μπορεί η συμμετοχή στις Πανελλαδικές εξετάσεις να ανέρχεται στο 90%, δίνοντας την εικόνα μια σχεδόν καθολικής συμμετοχής για είσοδο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ωστόσο οι προοπτικές επιτυχίας σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό από το οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας και την εξωσχολική υποστήριξη.

Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν , ενώ στις Πανελλαδικές εξετάσεις συμμετέχουν 9 στους 10 απόφοιτους Λυκείου, το 33% των μαθητών που δεν έχουν εξωσχολική υποστήριξη κατά τη διάρκεια του Λυκείου δεν συμμετέχουν στις εξετάσεις. Ο κύριος όγκος των μαθητών που δεν συμμετέχουν, προέρχονται από χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Επίσης διπλάσιο ποσοστό μαθητών με βαθμό αποφοίτησης άνω του 17 προέρχεται από οικογένειες με μηνιαίο εισόδημα άνω των 1500 ευρώ σε σχέση με τους μαθητές που προέρχονται από χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα με μηνιαίο εισόδημα κάτω από 1.500 ευρώ (66% έναντι 37%).
Διπλάσιες πιθανότητες πρόσβασης στις υψηλόβαθμες σχολές των ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν οι μαθητές με εξωσχολική υποστήριξη. Το 52% έχουν βαθμό αποφοίτησης πάνω από 17 σε σχέση με τους μαθητές χωρίς εξωσχολική υποστήριξη στο Λύκειο, που βαθμό άνω του 17 έχει το 25%. Το ποσοστό αποτυχίας στους μαθητές με εξωσχολική υποστήριξη στο Λύκειο είναι 12%, ενώ στους μαθητές χωρίς εξωσχολική υποστήριξη στο Λύκειο είναι τριπλάσιο (35%).
Όπως προκύπτει από την έρευνα το ποσοστό επιτυχόντων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ των μαθητών που έκαναν ιδιαίτερα μαθήματα ανέρχεται σε 71%, έναντι 83% των μαθητών που υποστηρίζονταν μόνο από φροντιστήριο και 82% των μαθητών που υποστηρίζονταν με συνδυασμό φροντιστηρίου και ιδιαίτερων μαθημάτων. Περίπου 9 στους 10 γονείς που παρείχαν εξωσχολική υποστήριξη στα παιδιά τους θεωρούν ότι η συμβολή της ήταν πολύ ή αρκετά θετική στο αποτέλεσμα των πανελληνίων εξετάσεων.

Ένας στους 3 μαθητές λοιπόν που δεν έχουν εξωσχολική υποστήριξη κατά τη διάρκεια του λυκείου δεν συμμετέχει στις πανελλήνιες εξετάσεις και προέρχεται από χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Για τους συγκεκριμένους μαθητές, άλλωστε τίθεται και μπαίνει το μεγάλο πρόβλημα του «Κοινωνικού Αποκλεισμού».

Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν ολοκάθαρα την αποτυχία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς φαίνεται ότι ελάχιστοι είναι εκείνοι που εμπιστεύονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του. Αυτό που ήταν κοινός τόπος για γονείς, μαθητές, φροντιστές αλλά και όλους εκείνους τους ευσυνείδητους καθηγητές του δημόσιου σχολείου που μοχθούν πραγματικά κάθε μέρα για να διασώσουν την τιμή και την υπόληψή του, έρχεται τώρα και η έρευνα για να το επιβεβαιώσει.

Και ποιος φταίει που φτάσαμε ως εδώ ; Μα η …παραπαιδεία φυσικά ! Γιατί ; Μα γιατί …υπάρχει ! Και πώς θα λυθεί το πρόβλημα ; Θαυμάστε απάντηση υπουργού : θα αυξήσουμε τις μέρες διδασκαλίας στο σχολείο μειώνοντας τις αργίες ! Δεν το πιστεύετε ότι αυτό είναι λύση ε ; Μάλλον σας λείπει η τετράγωνη λογική : «Περισσεύουν οι αργίες», δήλωσε με συνέντευξή του στην εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ», ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος τονίζοντας πως «οι μαθητές πρέπει να μάθουν περισσότερα και καλύτερα. Γι’ αυτό χρειάζεται πέραν της εμβάθυνσης του μαθήματος η επιμήκυνση του σχολικού έτους. Τα Δημοτικά μας κάνουν μάθημα 170 ημέρες και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια 150. Άλλωστε, ιδιαίτερα στο Λύκειο, περισσότερες ημέρες στο σχολείο σημαίνει λιγότερες ώρες στο φροντιστήριο».

Η πρόταση των φροντιστών είναι ρεαλιστική. Αλλάξτε τις δομές του σχολείου ώστε να μπορεί να παρέχει απλή και στέρεη γνώση, δηλαδή … μόρφωση ! Κι αφήστε τις εισαγωγικές κι όποιες άλλες εξετάσεις σε αυτούς που ξέρουν. Στηρίξτε τους γονείς που δεν μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους φροντιστήριο επιδοτώντας τους. Είναι κάτι που θέλουν και οι ίδιοι. Η επιδότηση του κόστους της εξωσχολικής υποστήριξης με την αξιοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ κρίνεται θετικά από το 83% των γονέων.

Γιατί όπως παραδέχεται κι ο ίδιος ο υπουργός, σε άλλο σημείο της ίδιας συνέντευξης :

«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χωρίς στρατηγική ήταν αντιπαιδαγωγικό και αντιαναπτυξιακό. Και αυτό είναι μία από τις βασικότερες αιτίες της κρίσης που βιώνουμε σήμερα ».

Ντάλης Βαγγέλης

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων « π ρ ο τ α σ η »

Βεΐκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι,

Ι. Φωκά 102 Λαμπρινή

www. protasi-f.gr

LOGO-PROTASI-575x1631


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.