Αρχική InfoTeens Σχέσεις - Ψυχολογία Η αλληλεπίδραση των παιδιών στο παιχνίδι

Η αλληλεπίδραση των παιδιών στο παιχνίδι

kids-playing

Σε διάφορες έρευνες έχει μελετηθεί το είδος της κοινωνικής αλληλεπίδρασης σε ομάδες παιδιών διάφορων ηλικιών. Η αλληλεπίδραση αυτή ταξινομήθηκε από τους ειδικούς στις παρακάτω κατηγορίες:

1)Το παιδί μένει αμέτοχο: το παιδί σε αυτήν την περίπτωση απλώς μένει στο χώρο του παιχνιδιού. Συνήθως βρίσκεται μόνο του. Εμφανώς δεν ασχολείται με τίποτα.

2) Μοναχικό παιχνίδι: το παιδί παίζει μόνο του, ανεξάρτητα από τα άλλα παιδιά. Παίζει με πράγματα διαφορετικά συνήθως από αυτά που παίζουντα άλλα παιδιά. Ενώ είναι κοντά στα άλλα παιδιά δεν ενδιαφέρεται παρά μόνο για τη δική του δραστηριότητα.

3) Το παιδί μένει παρατηρητής: το παιδί συμμετέχει στο παιχνίδι με τα άλλα παιδιά αλλά μόνο σαν παρατηρητής. Δείχνει ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα της ομάδας αλλά παραμένει έξω από την ομάδα. Συχνά παρεμβαίνει στην ομάδα, μιλώντας στους παίχτες, κάνοντας υποδείξεις, υποβάλλοντας ερωτήσεις,κάνοντας σχόλια. Στέκεται σε τέτοια απόσταση ώστε να παρακολουθεί σε όσα διαδραματίζονται αλλά δεν συμμετέχει ενεργά.

4)Παράλληλο παιχνίδι: Το παιδί πάιζει δίπλα - δίπλα με τα άλλα παιδιά. Παίζει ανεξάρτητα αλλά η δραστηριότητα που επιλέγει το φέρνει αβίαστα κοντά στα άλλα παιδιά. Παίζει με πράγματα που χρησιμοποιούν ακι τα άλλα παιδιά, αλλά όπως αυτό νομίζει χωρίς να παρεμβαίνει στις δραστηριότητες των άλλων παιδιών.

5) Συντροφικό παιχνίδι: Το παιδί παίζει με τα άλλα παιδιά. Ανταλλάζει μαζί τους πράγματα. Συμμετέχει σε κοινές δραστηριότητες, στις οποίες όμως δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός ρόλων και κατανομής εργασιών.

6) Συνεργατικό παιχνίδι: Το παιδί συμμετέχει σε οργανωμένα παιχνίδια, όπου επιδιώκεται η επίτευξη κάποιου ανταγωνιστικού σκοπού ή σε δραματοποιήσεις καταστάσεων. Υπάρχει σαφής κατανομή εργασίας, ανάληψη συγκεκριμένου ρόλου και συντονισμός των ενεργειών των μελών. Εμφανές είναι το συναίσθημα συμμετοχής στην ομάδα.

Τα παραπάνω δεδομένα της κοινωνικής συμμετοχής στο παιχνίδι, δείχνουν μια σαφή αναπτυξιακή αλλαγή: με την πάροδο της ηλικίας παρατηρείται  μείωση του μοναχικού και παράλληλου παιχνιδιού ενώ αντίθετα αυξάνεται το συντροφικό και συνεργατικό παιχνίδι. Η γενική αυτή πορεί που ακολουθεί η ανάπτυξη της κοινωνικής συμμετοχής του παιδιού στις ομάδες συνομηλίκων έχει διαπιστωθεί και από νεότερες έρευνες.

Στο 2ο έτος η συνηθισμένη μορφή είναι το μοναχικό παιχνίδι, στο 3ο έτος το παράλληλο παιχνίδι και στο 4ο το συντροφικό παιχνίδι.

Τέλος, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η κοινωνική συμμετοχή, ο αλτρουϊσμός, η φιλία -ακόμα και στη στοιχειώδη τους μορφή- προϋποθέτουν κάποια ικανότητα για κατανόηση και συμμετοχή στα συναισθήματα του άλλου. Η ενσυναίσθηση όμως αυτή είναι δύσκολη για το εγωκεντρικό νήπιο. Αυτό συμβαίνει μ ετην πάροδο της ηλικίας που ο εγωκεντρισμός υποχωρεί και η κοινωνική συμμετοχή αυξάνει.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.