Αρχική Το Ημερολόγιο μιας μαμάς από τη Ναταλία Δραγούμη Η παιδεία της καθημερινότητας

Η παιδεία της καθημερινότητας

10003264_276024199225076_1742380579_nΌπου και να κοιτάξω, αγαπητό μου ημερολόγιο, κάτω από καθετί, από οποιοδήποτε πρόβλημα ή οποιαδήποτε πράξη, ενέργεια, συμπεριφορά -καλή ή κακή- αισθητική αύρα, καθημερινότητα, κοινωνία, οικογένεια, παντού συναντώ το θέμα "Παιδεία". Είτε ως έλλειψη, είτε ως παρουσία. Ως άνθρωπος, ως πολίτης αλλά κυρίως ως μαμά, με απασχολεί το θέμα της παιδείας. Θέλω να προσφέρω στα παιδιά μου όσο καλύτερη και ολοκληρωμένη παιδεία μπορώ. Νομίζω ότι είναι το όπλο για να αντιμετωπίσουν τα πάντα στη ζωή τους. Είναι δύναμη. Δύναμη διανοητική που μετατρέπεται σε ψυχική. Με την παιδεία ο άνθρωπος ενδέχεται -και λέω ενδέχεται γιατί τίποτα δεν είναι βέβαιο σε αυτή τη ζωή- να ξεπεράσει προβλήματα όπως ναρκωτικά, αλκοόλ, κατάθλιψη, ερωτικές απογοητεύσεις, ανασφάλειες, φοβίες κ.α. Ή αν δεν τα ξεπεράσει, μπορεί να τα αντιμετωπίσει και να τα αποδυναμώσει. Από την παιδεία εξαρτάται η ατομική ευτυχία και η κοινωνική ευημερία. Και επειδή ως γονιός δύο ανήλικων παιδιών, μού δίνεται η ευκαιρία ως ένα βαθμό να επέμβω και να "πλάσω" την προσωπικότητα και τον ψυχισμό των δύο αυτών ανθρώπων, θέλω να βρω όλες τις πηγές από τις οποίες μπορώ να αντλήσω αυτό το άυλο αγαθό.

Τώρα με την κρίση, που όλοι μας μειώνουμε λίγο πολύ τον οικογενειακό και καθημερινό προϋπολογισμό, προσπαθώ να μην κάνω καμία μείωση από την εκπαίδευση των παιδιών μου. Παιδεία όμως δεν είναι μόνο η εκπαίδευση που προσφέρει το σχολείο και το πανεπιστήμιο και τα μαθήματα πιάνου, ξένων γλωσσών κτλ. Δεν είναι απαραίτητο ότι χρειάζονται χρήματα για να δώσει μια μαμά παιδεία στα παιδιά της. Η παιδεία πρέπει να προέρχεται και από το σπίτι. Γι αυτό λοιπόν, θέλω να συγκεντρώσω κάποιες ιδέες που μπορεί κάποια μαμά να κάνει με τα παιδιά, οι οποίες δίνουν κάτι παραπάνω από απλή διασκέδαση. Κι αν εμείς οι γονείς δεν νιώθουμε αρκετά εκπαιδευμένοι, καλό είναι να το συνειδητοποιήσουμε και να ξεκινήσουμε να γυμνάζουμε το νου μας παράλληλα φυσικά με το σώμα μας, έτσι ώστε να περάσει και στα παιδιά μας. Ποτέ δεν είναι αργά και μην ξεχνάμε ότι συνήθως είμαστε το πιο κοντινό παράδειγμα για τα παιδιά μας.

- Όταν τα παιδιά μου ήταν γύρω στα 5, κάποια βράδια αντί για παραμύθι τους έβαζα ένα τραγούδι στο YouTube των Beatles, του Χατζιδάκη, από Μότσαρτ και άλλους κλασικούς συνθέτες, από Γιαννίδη, κάποια ρεμπέτικα και γενικά τραγούδια από δημιουργούς που έχουν περάσει στην ιστορία. Το ακούγαμε και τους έλεγα δύο λόγια για τον τραγουδιστή και τον συνθέτη. Τι πιο ωραίο, ας πούμε, να κοιμούνται τα παιδάκια με το "Χάρτινο το Φεγγαράκι";

- Κάποια μέρα που δεν έχουν σχολείο και θέλουμε να πάμε να φάμε όλοι μαζί, το συνδυάζω με μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας σε κάποιο αρχαιολογικό χώρο ή σε κήπους ή στο Μουσείο της Ακρόπολης και γύρω από το μουσείο και περπατώντας χαλαρά τους λέω δύο λόγια για αυτό που βλέπουν. Είναι σημαντικό όλο αυτό να μην έχει τη μορφή εκπαιδευτικής εκδρομής ή κάποιου καταναγκαστικού έργου. Πρέπει να λέγονται όλα, δήθεν τυχαία, με αφορμή τον περίπατό μας και όχι με κατεβατά!

- Επειδή μου αρέσει πολύ η κλασική μουσική, έχω συνήθως το ραδιόφωνο στο τρίτο πρόγραμμα στο αυτοκίνητο. Το ακούνε πολύ ευχάριστα αλλά ακόμα κι αν δεν του δίνουν καμία σημασία, η μουσική αυτή έρχεται ασυναίσθητα και δένει με αυτά που σκέφτονται και αυτά που βλέπουν. Εννοείται, όμως, ότι αν θέλουν το αλλάζω και ακούμε αυτό που διαλέγουν.

- Είναι καλό να υπάρχουν στο τραπεζάκι του σαλονιού βιβλία coffee table από διάφορους ζωγράφους ή κατάλογοι μουσείων ή προγράμματα από παραστάσεις. Τα ξεφυλλίζουν από μόνα τους και μπορεί να μάθουν κάποια ονόματα ή ακόμα να εμπνευστούν και να ζωγραφίσουν κάτι ή να σου κάνουν κάποια ερώτηση από την οποία να βγει μια ωραία συζήτηση.

- Δεν τα πηγαίνω μόνο σε παιδικές παραστάσεις. Πάμε κάποιες φορές σε παραστάσεις ενηλίκων, αφού έχω βεβαιωθεί πρώτα ότι το θέαμα δεν είναι ακατάλληλο ή βαρετό για παιδιά. Άνετα μπορούν, ας πούμε, να παρακολουθήσουν μια κωμωδία του Σαίξπηρ ή την παράσταση για τη Σμύρνη ή ακόμα και ένα θεατρικό ανέβασμα μιας ελληνικής ταινίας. Το χειμώνα πήγα την Κ στο "Συρανό ντε Μπερζεράκ" και το παρακολούθησε πολύ ευχάριστα. Το ίδιο ισχύει και για τις ταινίες. Είδαμε φέτος, ας πούμε, τη "Θεωρία των Πάντων", εντυπωσιάστηκαν και για μέρες με ρωτούσαν για τον Stephen Hawking. Άνοιξαν, μάλιστα, και τα βιβλία που έχουμε γι αυτόν στη βιβλιοθήκη. Τώρα θέλω να δούμε όλοι μαζί σε dvd το Amadeus. Φυσικά, όλα αυτά τα βλέπουν χωρίς να αποκόβονται από τις ταινίες της ηλικίας τους και της γενιάς τους.

- Συχνά, όταν διαβάζω ένα βιβλίο, τους διαβάζω κάποια αποσπάσματα αν βρω την κατάλληλη ευκαιρία. Όπως από ένα βιβλίο για την Πηνελόπη Δέλτα ή από κάποια διηγήματα του Τσέχωφ. Όλο το μυστήριο είναι στο πώς θα το κάνεις. Ποτέ αναγκαστικά!

- Όταν είμαστε στο αυτοκίνητο ή όταν τρώμε πρόχειρα στην κουζίνα ή την ώρα που ετοιμάζουμε το φαγητό, παίζουμε διάφορα παιχνίδια γνώσεων, όπως να λέμε τη χώρα και να ψάχνουμε την πρωτεύουσα ή ψάχνουμε χώρες από Α ή ζώα από Α κτλ. Αν βέβαια τους ανακοινώσεις ότι τώρα θα παίξουμε ένα παιχνίδι γνώσεων, θα βαρεθούν εκ των προτέρων και θα αρνηθούν.

- Τους εξηγώ από πού προέρχονται διάφορες λέξεις. Η ετυμολογία μπορεί να είναι πολύ διασκεδαστική και ευτυχώς που για όλα υπάρχει το Google γιατί ο γονιός δεν είναι παντογνώστης.

- Μιας που είπα Google, μια αγαπημένη απασχόληση είναι να μπαίνουμε μαζί στο Google Earth και να ονειρευόμαστε τα ταξίδια που θέλουμε να κάνουμε.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.