Αρχική Γωνιά του μαθητή Μαθαίνουμε τους κανόνες τονισμού και γινόμαστε "αστέρια" στην ορθογραφία

Μαθαίνουμε τους κανόνες τονισμού και γινόμαστε "αστέρια" στην ορθογραφία

Η ορθογραφία είναι ένας "μπελάς" για τους μικρούς μαθητές καθώς τρέμουν τους τόνους και μπερδεύουν πολλές φορές γράμματα και συλλαβές με αποτέλεσμα το τετράδιο να γεμίζει κόκκινες διορθώσεις της δασκάλας.

Μία από τις συνήθεις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ή χωρίς δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι ο ορθός τονισμός των λέξεων. Το άγχος, η απροσεξία, η δυσκολία συγκέντρωσης, η παρορμητικότητα και η ελλιπής κατανόηση των κανόνων τονισμού μπορεί να είναι μερικές από τις αιτίες στις οποίες οφείλεται το φαινόμενο αυτό. Πολλά παιδιά πιστεύουν πως ο τόνος είναι περιττό όταν η λέξη είναι ορθογραφημένη. Ενώ για τα δυσλεκτικά παιδιά  ο τόνος δεν αποτελεί διαφοροποιητικό στοιχείο της λέξης.

Αυτοί είναι οι βασικοί κανόνες τονισμού

Τόνο παίρνει κάθε λέξη που έχει δύο ή περισσότερες συλλαβές. π.χ. τώρα, έρχομαι

  • Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν παίρνουν τονικό σημάδι:

Θεωρούνται μονοσύλλαβοι και μένουν άτονοι οι συνιζημένοι τύποι, π.χ., μια, για, γεια, πια,ποιος, ποια, ποιο, νιος κτλ. Προσοχή στη διαφορά: δυο - δύο, μια - μία, το βιος - ο βίος κτλ.

Οι μονοσύλλαβες προστακτικές, ακόμα κι όταν ακολουθούνται από δύο εγκλιτικά, δεν παίρνουν τονικό σημάδι, π.χ., πες μου το, φα του τα, δες του τα κτλ.

Εξαιρούνται και παίρνουν τονικό σημάδι:

Ο διαζευκτικό σύνδεσμος ή, π.χ., Ή η μητέρα ή ο πατέρας.

  • Τόνο παίρνουν και οι μονοσύλλαβες λέξεις που έγιναν από έκθλιψη ή αποκοπή π.χ. είν’ ανάγκη ( έκθλιψη ) κόψ’ το ( αποκοπή )

tonismos-1

Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται. π.χ. το, του, και εκτός από τις παρακάτω περιπτώσεις :

• το πού και το πώς, όταν είναι σε ερώτηση. π.χ. Πού πηγαίνεις; Πώς είσαι;

• Το πού και το πώς, όταν είναι σε πλάγια ερώτηση. π.χ. Δεν μας είπες πού πήγες. Μου είπες πώς σε λένε.

• Το πώς, όταν η πρόταση έχει θαυμαστικό. π.χ. Πώς βαριέμαι !

• Το πού και το πώς στις παρακάτω περιπτώσεις : α ) Από πού κι ως πού. β ) Πού να στα λέω. γ ) Πού και πού. δ ) Αραιά και πού.

• Το θα και το να, όταν ακολουθούν τα ρήματα. π.χ. θά μπω, νά μπεις.

• Οι αδύναμοι τύποι των αντωνυμιών. π.χ. Ο δάσκαλος μού το έδωσε. Ο πατέρας της τής το είπε.

• Καμιά λέξη δεν τονίζεται πιο πάνω από την προπαραλήγουσα.

Προσοχή!  Ένας ρηματικός τύπος που έμεινε άτονος από αφαίρεση δεν ανεβάζει το τονικό σημάδι στην προηγούμενη λέξη, π.χ.· μου 'φερε, τα 'δειξε, τα ΄ριξε, θα ΄θελα, που ΄ναι (αλλά, πού 'ναι;), μου 'πε  κτλ.

  • Ο τόνος του εγκλιτικού ο οποίος ακούγεται στη λήγουσα των προπαροξύτονων λέξεων σημειώνεται, π.χ.: ο μέντοράς μας, κράτησέ μου το κτλ.

Το ίδιο γίνεται στο πρώτο από δύο εγκλιτικά, όταν προηγείται παροξύτονη λέξη, π.χ.: δώσε μού το, φέρε μάς τους κτλ.

Ονομασία των λέξεων από τον τόνο

1. Οξύτονη. Τονίζεται στη λήγουσα. π.χ. α – γα – πώ

2. Παροξύτονη. Τονίζεται στην παραλήγουσα. π.χ. παί – ζω.

3. Προπαροξύτονη. Τονίζεται στην προπαραλήγουσα. π.χ. Έλ – λη – νας.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.