Αρχική InfoDad Μέτρα για τους ευάλωτους καταναλωτές της ΔΕΗ

Μέτρα για τους ευάλωτους καταναλωτές της ΔΕΗ

xaratsi-dei_photoΕυκολίες πληρωμής ως και απαγόρευση της διακοπής ηλεκτροδότησης προβλέπει υπουργική απόφαση για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία τίθεται σε ισχύ. Προβλέπεται η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών, τμηματικά και άτοκα, με δόσεις που δε θα υπερβαίνουν το 50% της αντίστοιχης μηνιαίας δαπάνης για ηλεκτρική ενέργεια. Επίσης, απαγορεύεται η διακοπή ηλεκτροδότησης στους ευάλωτους οικιακούς καταναλωτές από το Νοέμβριο ως τον Απρίλιο και από τον Ιούλιο ως τον Αύγουστο.

Η ΔΕΗ οφείλει να περνάει την ανεξόφλητη οφειλή σε κάθε επόμενο λογαριασμό, να ειδοποιεί 10 ημέρες πριν διακόψει το ρεύμα του καταναλωτή που δεν έχει πληρώσει ενώ σε καμία περίπτωση δε θα μπορεί να διακόψει την ηλεκτροδότηση λόγω ανεξόφλητης οφειλής πριν περάσει το χρονικό περιθώριο των 90 ημερών. Παράλληλα όσοι οικονομικά ασθενείς έχουν βρεθεί σε ενεργειακή πενία δε θα γίνεται διακοπή ηλεκτροδότησης όπως δε θα γίνεται σε ηλικιωμένους καταναλωτές που έχουν συμπληρώσει το 70ό έτος της ηλικίας τους και σε όσους υποστηρίζονται μηχανικά.
Την απόφαση υπέγραψε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Μάκης Παπαγεωργίου, μετά από εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Αναλυτικά για τους ευάλωτους καταναλωτές προβλέπεται ότι:

  • H προθεσμία εξόφλησης οποιουδήποτε λογαριασμού κατανάλωσης δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι μικρότερη από σαράντα ημέρες.
  • Δεν επιτρέπεται η διακοπή ρεύματος σε Ευάλωτους Οικιακούς Πελάτες, λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών κατανάλωσης, κατά το χρονικό διάστημα από Νοέμβριο έως και Μάρτιο, καθώς και τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
  • Οι προμηθευτές υποχρεούνται να παρέχουν στους Ευάλωτους Οικιακούς Πελάτες τη δυνατότητα τμηματικής και άτοκης εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Κάθε μηνιαία δόση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% της αντίστοιχης μηνιαίας δαπάνης για την ηλεκτρική ενέργεια του Ευάλωτου Οικιακού Πελάτη.
  • Για τους Ευάλωτους Οικιακούς Πελάτες που έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας, ο προμηθευτής μπορεί να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας μόνο στην περίπτωση που ο συγκεκριμένος Πελάτης είναι υπερήμερος ως προς την εξόφληση έξι διαδοχικών λογαριασμών κατανάλωσης. Επίσης, πρέπει όσον προηγουμένως να έχει αποστείλει ειδοποίηση με την οποία ενημερώνει τον πελάτη για τη δυνατότητα διακανονισμού των οφειλών του και για την πρόθεσή του να καταγγείλει τη σύμβαση, δίνοντάς του προθεσμία είκοσι επιπλέον ημερών για εξόφληση. Και σε αυτήν την περίπτωση. πάντως, δεν γίνεται διακοπή της ηλεκτροδότησης, καθώς οι συγκεκριμένοι πελάτες μεταφέρονται αυτόματα στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας.

eidiko_telos

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το νόμο 4001/2011, ευάλωτοι καταναλωτές είναι:

  • Οι οικονομικά ασθενείς Οικιακοί Πελάτες που πλήττονται από την Ενεργειακή Πενία (δηλαδή λόγω οικονομικής, οικογενειακής κατάστασης ή κατάστασης υγείας δυσκολεύονται να καλύψουν τις δαπάνες για ρεύμα ή φυσικό αέριο).
  • Οι πελάτες που εξαρτώνται από την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας είτε οι ίδιοι ή οι σύζυγοι αυτών ή πρόσωπα των οποίων έχουν την επιμέλεια και συνοικούν με μαζί τους. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης και ιδίως άτομα που χρειάζονται ρεύμα για τη λειτουργία συσκευών υποστήριξης ή παρακολούθησης ζωτικών λειτουργιών (συσκευές μηχανικής υποστήριξης αναπνευστικής ή καρδιακής λειτουργίας, συσκευές αιμοκάθαρσης κλπ.)
  • Ηλικιωμένοι πελάτες που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν συνοικούν με άλλο πρόσωπο το οποίο δεν έχει συμπληρώσει το συγκεκριμένο όριο ηλικίας.
  • Πελάτες με σοβαρά προβλήματα υγείας, ιδίως άτομα με σοβαρή σωματική ή ψυχική αναπηρία, με νοητική αναπηρία, σοβαρά οπτικοακουστικά ή κινησιακά προβλήματα, ή με πολλαπλές αναπηρίες ή με χρόνια πάθηση και οι οποίοι εκ του λόγου τούτου δεν δύνανται να διαχειριστούν και διαπραγματευτούν τη συμβατική τους σχέση με τον προμηθευτή.

Τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία ένταξης ενός πελάτη σε κατηγορία Ευάλωτων Πελατών και η διαδικασία απένταξης από αυτήν καθώς και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.

Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών ο Κώδικας Προμήθειας προβλέπει ότι αν ο λογαριασμός δεν εξοφληθεί εμπρόθεσμα τότε ο προμηθευτής:

  • Αναγράφει το ποσό της ληξιπρόθεσμης οφειλής στον αμέσως επόμενο λογαριασμό και προσθέτει το ποσό αυτό βεβαρημένο με το νόμιμο τόκο υπερημερίας στο συνολικό οφειλόμενο ποσό του νέου λογαριασμού.
  • Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη προθεσμία εξόφλησης, ο Προμηθευτής μπορεί να υποβάλει στον αρμόδιο διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου (δηλαδή εντολή διακοπής) λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η εντολή αυτή κοινοποιείται υποχρεωτικώς προς τον Πελάτη.
  • Αν η ληξιπρόθεσμη οφειλή δεν εξοφληθεί εντός δέκα ημερών από την κοινοποίηση στον πελάτη της εντολής διακοπής, ο Προμηθευτής μπορεί να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας.

Ακόμα, ο Κώδικας προβλέπει ότι τα τιμολόγια θα πρέπει:

  • Να αντανακλούν το πραγματικό κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας συν ένα εύλογο κέρδος.
  • Να μη δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ καταναλωτών της ίδιας κατηγορίας και να αποφεύγονται οι άμεσες ή έμμεσες σταυροειδείς επιδοτήσεις μεταξύ καταναλωτών.
  • Να μη στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και να μη δρουν αποτρεπτικά στην είσοδο νέων παικτών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Να εμφανίζουν με τρόπο διαφανή και διακριτό τις πρόσθετες χρεώσεις όπως οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και το Ειδικό Τέλος για τη Μείωση των Εκπομπών Αερίων Ρύπων.
  • Να επιτρέπουν στους καταναλωτές να αναγνωρίζουν το κόστος που τους προκαλεί κάθε παρεχόμενη υπηρεσία και να επιτρέπουν τον υπολογισμό των επιμέρους χρεώσεων με ευχέρεια και διαφάνεια. Η απλότητα και η διαφάνεια των χρεώσεων αποσκοπούν στο να μπορούν οι καταναλωτές να επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών τιμολογίων με διαφορετικά χαρακτηριστικά, έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους με τον πιο οικονομικό τρόπο.

Επίσης, οποιοσδήποτε μηχανισμός αναπροσαρμογής των τιμολογίων πρέπει να είναι διαφανής, με σαφώς ορισμένο τρόπο ενεργοποίησης και υπολογισμού, και γνωστός στον πελάτη εκ των προτέρων.

Τέλος, ο Κώδικας προβλέπει δυνατότητα εφαρμογής διαφορετικών τιμολογίων στη διάρκεια του 24ώρου (κάτι που όμως προϋποθέτει την αντικατάσταση των μετρητών) όπως επίσης και εκπτώσεις για τους πελάτες που εξοφλούν τους λογαριασμούς τους με πάγια εντολή.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.