Αρχική InfoSchool Λύκειο "Νέο λύκειο – νέες παγίδες": Άρθρο του καθηγητή Β. Ντάλη

"Νέο λύκειο – νέες παγίδες": Άρθρο του καθηγητή Β. Ντάλη

blog_teen_schoolΤο νομοσχέδιο για το «νέο λύκειο» συζητήθηκε αυτή την εβδομάδα στη Βουλή και είναι έτοιμο προς ψήφιση. Επικοινωνιακά παρουσιάστηκε ως η αλλαγή που θα αποσυνδέσει το σχολείο από τις πανελλαδικές εξετάσεις, θα τονώσει το μορφωτικό του χαρακτήρα αφού η Α’ και κατά μεγάλο μέρος η Β’ Λυκείου θα είναι τάξεις γενικής παιδείας κλπ. Το μεγάλο δώρο δε στους υποψηφίους είναι η μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από 6 σε 4. Δώρον άδωρον. Με την εισαγωγή εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του λυκείου, με θέματα κατά 50% από «τράπεζα θεμάτων», συνολικά οι μαθητές θα εξεταστούν «πανελλαδικά» σε 39 μαθήματα (14 στην Α΄ Λυκείου, 17 στη Β΄ και 8 στη Γ΄ Λυκείου). Δηλαδή, το σύνολο των εξεταζόμενων μαθημάτων φθάνει τα 43, εάν συνυπολογισθούν τα 4 των τελικών πανελληνίων.

Επιπλέον, την πρόσβαση των μαθητών από τάξη σε τάξη θα δυσκολέψουν δύο αλλαγές. Η πρώτη είναι ότι ανεβαίνει από το 9,5 στο 10 ο μέσος όρος που απαιτείται για να προαχθεί ο μαθητής στην επόμενη τάξη. Η δεύτερη αλλαγη είναι ότι ο μαθητής, για να προαχθεί, πρέπει να έχει τουλάχιστον 10 στα διακριτά μαθήματα που συναποτελούν τους κλάδους της Γλώσσας (Αρχαία, Νέα και Λογοτεχνία) και των Μαθηματικών (Άλγεβρα και Γεωμετρία). Επιπλέον πρέπει να συμπληρώνει μέσο ορο 8 σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτά τα υψηλότερα εμπόδια σαφώς θα αυξήσουν την αποτυχία των μαθητών στην προσπάθειά τους να προαχθούν από τάξη σε τάξη και να απολυθούν. Έως τώρα σε πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, σταθερά τα τελευταία χρόνια ο ένας στους τρεις υποψηφίους (το 35,35% στις φετινές πανελλαδικές) συγκεντρώνει μέσο όρο κάτω από 10.

136201-18933-lykeioΤο δύσκολο πια δεν θα είναι να περάσεις στις πανελλαδικές αλλά το… να φτάσεις στις πανελλαδικές !

Πρόκειται για ένα μαραθώνιο τριετίας στον οποίο το πρώτο μέλημα καθενός θα είναι να αντέξει. Οι μεν «αδύνατοι» μαθητές δύσκολα θα περνάνε όλα τα μαθήματα κάθε τάξης αφού πλέον θα έχουν μόνο κατά 50% τη «βοήθεια» του καθηγητή τους. Η γραπτή εξέταση θα είναι σε θέματα της «τράπεζας θεμάτων», ενιαία για όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Οι δε «καλοί» μαθητές θα κυνηγάνε κάθε βαθμό σε όλα τα μαθήματα αφού ο μέσος όρος των τάξεων του λυκείου θα είναι ο 5ος βαθμός τους για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.

Στην «μεταρρύθμιση Αρσένη» το 1999 όταν εισήχθηκαν οι πανελλαδικές και στη Β’ Λυκείου, ο αριθμός των μετεξεταστέων αυξήθηκε δραματικά. Γιατί τότε ο γραπτός βαθμός κάθε μαθήματος ήταν ο βαθμός που έπαιρνε στην πανελλαδική εξέταση. Στα χρόνια που υπήρχαν αυτές οι εξετάσεις, τα παιδία αγκομαχούσαν για να τελειώσουν τη Β’ λυκείου. Αυτό πλέον θα γίνεται από την Α’ Λυκείου ! Το 10 γενικά, είναι μάλλον ο αριθμός-φετίχ για το υπουργείο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Αρβανιτόπουλος φέρεται να μελετά την επαναφορά του μέτρου της ελάχιστης βαθμολογικής βάσης 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ από φέτος.

Μετεξεταστέοι προβλέπονται μόνο στο γενικό λύκειο. Στο επαγγελματικό λύκειο το σύστημα είναι νοκ άουτ. Όσοι δεν βγάζουν γενικό μέσο όρο 10 θα επαναλαμβάνουν την τάξη.Οι προϋποθέσεις για τη προαγωγή και την απόλυση από το λύκειο (γενικό και επαγγελματικό) γίνονται αυστηρότερες και ορίζεται όριο ηλικίας για τους μαθητές. Κλείνοντας τα είκοσι απαγορεύεται να συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο νέο λύκειο.

Οι καλοί μαθητές δεν θα έχουν πρόβλημα να περνάνε φυσικά τις τάξεις. Οι τυχόν χαμηλότεροι του αναμενόμενου όμως βαθμοί πιθανά θα εκλαμβάνονται ως προειδοποίηση ότι «δεν μπορείς παραπάνω, ως εδώ είσαι. Εγκατέλειψε το Γενικό Λύκειο η’, έστω, την επιθυμία να δώσεις εισαγωγικές εξετάσεις. Δεν θα τα καταφέρεις … » ! Και δεν υπάρχει κάτι χειρότερο, ψυχολογικά, από το να απογοητεύεις ένα παιδί που μόλις πάει να ανοίξει τα φτερά του …

Οι αποτυχίες και οι απογοητεύσεις σε αυτή την πορεία είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα υπάρξουν. Αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται δεκαετίες τώρα στη Βρετάνια και τη Γερμανία και έχει ως αποτέλεσμα να «φτάνουν» τελικά στις εισαγωγικές εξετάσεις μόνο το 20-30% των παιδιών του Λυκείου. Από ότι φαίνεται αυτός είναι και ο στόχος του υπουργείου. Λιγότεροι μαθητές, λιγότερα σχολεία, λιγότεροι υποψήφιοι, λιγότερα πανεπιστήμια. Οι υπόλοιποι τεχνηέντως στρέφονται στην επαγγελματική εκπαίδευση και την κατάρτιση. Παράλληλα, με το νέο σύστημα θα ενισχυθούν οι ανισότητες των μαθητών με κριτήριο την οικονομική θέση της οικογένειάς τους, καθώς τα παιδιά οικογενειών από τα υψηλότερα οικονομικά στρώματα θα μπορούν να απευθύνονται ευκολότερα στο φροντιστήριο έναντι των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών. Στην κούρσα του ανταγωνισμού νικητές θα είναι αυτοί που θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να στηρίξουν με μαθήματα τα παιδία τους σε αυτό το δρόμο αντοχής.

Καλή δύναμη και καλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά.

Ντάλης Βαγγέλης

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων π ρ ο τ α σ η
«π ρ ο τ α σ η φροντιστήρια», Βείκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι, τηλ. 2102914627,
Ι. Φωκά 102 Λαμπρινή

LOGO-PROTASI-575x163


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.