Αρχική InfoSchool Εκπαιδευτικά Νέα Νullo labore «τα παιδιά του τελευταίου θρανίου» - Μέρος IΙ, απ’ τον εκπαιδευτικό Βαγγέλη Ντάλη

Νullo labore «τα παιδιά του τελευταίου θρανίου» - Μέρος IΙ, απ’ τον εκπαιδευτικό Βαγγέλη Ντάλη

mathites
Για «τα παιδιά του τελευταίου θρανίου» γράφαμε την προηγούμενη εβδομάδα. Τους nullo labore μαθητές, αυτούς δηλαδή που, κατά τον υπουργό Παιδείας θέλουν να φοιτήσουν «χωρίς κόπο» και πρέπει να αποβληθούν από την εκπαίδευση. Η διάλυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης έχει ήδη ξεκινήσει. Ακολουθεί το Γενικό Λύκειο.

 
Το επικοινωνιακό έδαφος για την εκδίωξη ως «τεμπέληδων» ενός μεγάλου μέρους μαθητών έστρωσε έρευνα του ΟΟΣΑ, παγκόσμιου γκουρού της οικονομίας και των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έκθεσης του ΟΟΣΑ σχετικά με τις ικανότητες των 15χρονων μαθητών στους τομείς των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών και της ανάγνωσης, η Ελλάδα κατατάσσεται 42η το 2012 από ένα σύνολο από 65 χώρες , καταλαμβάνοντας την τέταρτη ... στις λιγότερο επιτυχημένες ευρωπαϊκές χώρες. Ειδικότερα για τους Έλληνες μαθητές, το επίπεδο των επιδόσεων τους μειώθηκε κατά 17 θέσεις φέτος, πέφτοντας από την 25η θέση, στην 42η . Το ποσοστό των Ελλήνων μαθητές με χαμηλή επίδοση στην κατανόηση ανάγνωση, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, έχει αυξηθεί κατά πολύ κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών. Το ποσοστό των Ελλήνων με χαμηλές επιδόσεις είναι υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ και στις τρεις δεξιότητες και ιδιαίτερα στην ανάγνωση.

Παρακάμπτοντας τις αιτίες δημιουργίας αυτής της υστέρησης, ο υπουργός Παιδείας φορτώνει την ευθύνη των χαμηλών εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων στα ίδια τα παιδιά και αποφασίζει να βάλει τελεία και παύλα στο λεγόμενο μαζικό Λύκειο. Οι "nullo labore" δεν έχουν θέση στο σχολείο του Κ. Αρβανιτόπουλου και, αφού δεν φεύγουν με το καλό, θα φύγουν με τις πολλές εξετάσεις. Οι εξετάσεις προαγωγής των μαθητών αυστηροποιούνται από εφέτος ιδιαίτερα στα Γενικά Λύκεια, με αποτέλεσμα την αναμενόμενη μείωση εκείνων που θα αποφοιτούν και τη στροφή πολλών στη νέα μορφή του Επαγγελματικού Λυκείου.

 
Αυτές τις μέρες έγινε πολύς θόρυβος για το αν θα ισχύσει από φέτος ο νόμος για το «Νέο Λύκειο» . Αφορμή η ανετοιμότητα του υπουργείου να εφαρμόσει την περίφημη «Τράπεζα Θεμάτων» από την οποία θα αντληθεί το 50% των θεμάτων των εξετάσεων του Μαΐου για την Α’ Λυκείου. Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων , ο αρμόδιος για την τράπεζα θεμάτων, τώρα πρόκειται να συγκροτηθεί, αν και το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε περιθώριο 2 μήνες μετά την ψήφιση του νόμου που έγινε αρχές Σεπτέμβρη. Δεν έχουν ορισθεί τα μέλη του, ούτε έχει συγκροτηθεί σε σώμα. Πότε λοιπόν θα ετοιμαστεί το εκπαιδευτικό υλικό και πότε θα πάει στα σχολεία ; Αλλά, κυρίως, πότε θα προλάβουν να διδαχθούν τα παιδιά όλο αυτόν το μεγάλο όγκο των θεμάτων που προβλέπεται ώστε να πάνε επαρκώς προετοιμασμένα στις κατά το ήμισυ πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις ;

Ο υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος είναι όμως απόλυτος : «Φυσικά και θα ισχύσει. Όπως έχω δηλώσει, ο Νόμος 4186/13 για το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο και τις Δομές Κατάρτισης, εφαρμόζεται ήδη και θα εφαρμοστεί πλήρως, σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, και γι' αυτό δουλεύουμε νυχθημερόν». Προλαβαίνει να συσταθεί η Τράπεζα Θεμάτων και ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων που είναι απαραίτητα όργανα, για την εφαρμογή του νέου θεσμού; «Στόχος της Τράπεζας Θεμάτων που θα συσταθεί είναι να εξαντλούν όλοι οι εκπαιδευτικοί τη διδακτέα ύλη, ώστε να μην υπάρχουν μαθησιακά κενά και ανισότητες στα παιδιά. Γιατί η τυχαιότητα των μισών θεμάτων που θα είναι υποχρεωμένος να αντλήσει ο καθηγητής την ημέρα των προαγωγικών εξετάσεων από την Τράπεζα Θεμάτων αποκλείει την πιθανότητα της μη κάλυψης της ύλης. Επιπλέον, όλος ο διοικητικός μηχανισμός, από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έως και τα Βαθμολογικά και Εξεταστικά Κέντρα, που υλοποιεί εδώ και χρόνια τις αδιάβλητες πανελλαδικές εξετάσεις, παραμένει σε δομή και διαδικασίες ο ίδιος».

Ο βαθμός της φετινής Α' λυκείου θα συνυπολογιστεί για την εισαγωγή των μαθητών που φοιτούν φέτος σε αυτήν την τάξη στα ΑΕΙ-ΤΕΙ; «Η εισαγωγή του φετινού μαθητή της Α' Λυκείου στο πανεπιστήμιο θα εξαρτηθεί 80% από το πώς θα γράψει στα τέσσερα μαθήματα που θα εξεταστεί. Το υπόλοιπο 20% θα εξαρτηθεί από τον μέσο όρο της βαθμολογίας του στα τρία χρόνια του Λυκείου, ο οποίος αντικειμενικοποιείται από την Τράπεζα Θεμάτων».

Οι εξετάσεις θα είναι λοιπόν σαφώς δυσκολότερες σε σχέση με τις έως τώρα ενδοσχολικές. Τους μαθητές θα δυσκολέψουν δύο αλλαγές. Η πρώτη είναι ότι ανεβαίνει από το 9,5 στο 10 ο μέσος όρος που απαιτείται για να προαχθεί ο μαθητής στην επόμενη τάξη. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι ότι ο μαθητής, για να προαχθεί, πρέπει να έχει τουλάχιστον 10 στα Μαθηματικά και στα Νέα Ελληνικά και τουλάχιστον 8 σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτά τα υψηλότερα εμπόδια σαφώς θα αυξήσουν την αποτυχία των μαθητών στην προσπάθειά τους να προαχθούν από τάξη σε τάξη και να απολυθούν. Έως τώρα σε πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, σταθερά τα τελευταία χρόνια ο ένας στους τρεις υποψηφίους (το 35,35% στις φετινές πανελλαδικές) συγκεντρώνει μέσο όρο κάτω από 10. Περίπου το 25% των σημερινών μαθητών αναμένεται να εγκαταλείψει πρόωρα το Λύκειο.

Παράλληλα, με το νέο σύστημα θα ενισχυθούν οι ανισότητες των μαθητών με κριτήριο την οικονομική θέση της οικογένειάς τους, καθώς τα παιδιά οικογενειών από τα υψηλότερα οικονομικά στρώματα θα μπορούν να απευθύνονται ευκολότερα στο φροντιστήριο έναντι των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών.

Παρ' όλο που και τα προηγούμενα συστήματα δεν χαρακτηρίζονταν από την εξασφάλιση ίσων όρων και προϋποθέσεων για την παροχή της γενικής παιδείας σε όλους τους μαθητές, η δομή του νέου λυκείου συνιστά κυνική ομολογία πως δεν χρειάζεται η γενική μόρφωση για όλους τους μαθητές, με αποτέλεσμα η «γενική μόρφωση» να είναι τώρα εξαιρετικά περιορισμένη, τόσο ως προς το ίδιο το περιεχόμενό της όσο και ως προς την κοινωνική της απεύθυνση. Με τις πολλαπλές προαγωγικές εξετάσεις, με την πρώιμη (μεταγυμνασιακή) στροφή στην κατάρτιση και τις αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών στόχος είναι ο διαχωρισμός των μαθητών σε δύο διακριτές κατηγορίες. Σε μια μικρή ομάδα (π.χ. 20-30%), που από νωρίς θα φιλτράρεται και θα συνεχίζει έως την αποφοίτηση από το λύκειο και στη συνέχεια θα εισάγεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και μία μεγαλύτερη (π.χ. 70-80%), που θα της παρέχονται ελάχιστα στοιχεία γενικής παιδείας και που θα προορίζεται για την κατάρτιση και τη μαθητεία στις επιχειρήσεις.

Επί Αρσένη κατέβηκε στο Λύκειο ύλη πανεπιστημιακού επιπέδου. Ως ντόμινο, το φαινόμενο αυτό μεταφέρθηκε και στις μικρότερες τάξεις. Για παράδειγμα στην Ε’ Δημοτικού διδάσκονται έννοιες φυσικής που μπορούν να γίνουν κατανοητές από παιδιά ηλικίας Α’ Λυκείου ! Στη Φυσική του γυμνασίου απαιτούνται μαθηματικές γνώσεις που ακόμα δεν έχουν αποκτηθεί. Στη δε Φυσική του λυκείου, οι συγγραφείς των βιβλίων της γενικής παιδείας και της κατεύθυνσης δεν είχαν καμία συνεννόηση μεταξύ τους με αποτέλεσμα στην ύλη είτε να υπάρχουν άχρηστες επικαλύψεις, είτε στο μάθημα αυτό να μην υπάρχει καμία αλληλουχία μεταξύ των γνώσεων που αποκτώνται από τάξη σε τάξη. Αποτέλεσμα ; Όπως και σε πολλά άλλα μαθήματα (πχ. Ιστορία) να μην μπορούν να διακρίνουν τα παιδιά το κύριο από το δευτερεύον, να μην αντιλαμβάνονται καν γιατί διδάσκονται όλα αυτά.

Κακογραμμένα, δυσνόητα και ελλιπή σχολικά εγχειρίδια τα οποία τα παιδιά δεν μπορούν να διαβάσουν χωρίς βοήθεια, εκτός τόπου και χρόνου αναλυτικά προγράμματα με διδασκαλία μαθημάτων «όπως λάχει», απόλυτη έλλειψη σύνδεσης θεωρίας και πράξης αφού τα όποια εργαστήρια υπολειτουργούν συνήθως. Κι όλα αυτά μέσα σε συνθήκες με πληθωρικά τμήματα των 30 μαθητών, με καθηγητές οι οποίοι για να συμπληρώσουν ωράριο καλύπτουν μέχρι και πέντε σχολεία και χωρίς κανέναν υποστηρικτικό εκπαιδευτικό θεσμό.

Το σχολείο δεν μιλάει ούτε στην καρδιά ούτε στο μυαλό των μαθητών του. Λειτουργεί αποκλειστικά για μια μερίδα μαθητών που έχουν υψηλούς στόχους, καλό μορφωτικό οικογενειακό υπόβαθρο, αλλά και το βασικότερο : οικονομική δυνατότητα για να παροχή βοήθειας από ιδιαίτερα ή φροντιστήρια.

Μαθητές «χωρίς κόπο» λοιπόν ή μαθητές «χωρίς τρόπο» ;

 
Ντάλης Βαγγέλης,

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων «π ρ ο τ α σ η»

Βεΐκου 12 & Ήρας 2, Γαλάτσι,

Ι. Φωκά 102 Λαμπρινή

www. protasi-f.gr

LOGO-PROTASI-575x1631


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.