Αρχική Ρωτήστε τον ειδικό «Ο γιος μου ξεκίνησε την Α’ Δημοτικού και όποτε διαβάζουμε, χαζεύει και αρνείται να πιάσει το μολύβι...»

«Ο γιος μου ξεκίνησε την Α’ Δημοτικού και όποτε διαβάζουμε, χαζεύει και αρνείται να πιάσει το μολύβι...»

«Το παιδί μου ξεκίνησε φέτος την πρώτη δημοτικού. Στην αρχή δεν είχε καθόλου δασκάλα και η δασκάλα του ήρθε την προηγούμενη εβδομάδα. Την προηγούμενη εβδομάδα πήγαιναν αργά, ενώ την τρέχουσα άρχισε να τους δίνει πολύ γράψιμο για το σπίτι, συν διάβασμα από το βιβλίο αρκετών λέξεων καθημερινά. Ο μικρός στην αρχή προσπαθούσε, ενώ χθες αρνιόταν να κάνει το οτιδήποτε. Χάζευε όση ωρα διαβάζαμε και αρνιόταν να πιάσει το μολύβι. Εγώ δυστυχώς σε κάποια φάση άρχισα να του φωνάζω και αυτό χειροτέρεψε τα πράγματα. Τι με συμβουλεύετε να κάνω για να τον κάνω να δείξει ενδιαφέρον;»

Απαντά ο Φώτης Παπαναστασίου, Ειδικός Παιδαγωγός, MSc Σχολική Ψυχολογία

Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που καλούνται οι γονείς να αντιμετωπίσουν, με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, είναι η επίμονη άρνηση του παιδιού να διαβάσει. Ως φαινόμενο παρουσιάζεται κυρίως στους μαθητές της πρώτης δημοτικού, μιας και καλούνται για πρώτη φορά να αντεπεξέλθουν σε ένα απαιτητικό εκπαιδευτικό σύστημα και πρόγραμμα. Η αιτία και ο λόγος εκδήλωσης της άρνησης ποικίλλει από παιδί σε παιδί, μιας και το κάθε παιδί είναι μοναδικό, όπως και το περιβάλλον στο οποίο ζει.

Στη συνέχεια, σας στέλνουμε ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές, που ελπιζουμε να σας βοηθήσουν και να σας φανούν χρήσιμες:

Αρχικά, είναι σημαντικό να εστιάσουμε την προσοχή και το ενδιαφέρον μας στο γιατί ένα παιδί αρνείται να διαβάσει. Να βρεθεί η αιτία που του πυροδότησε αυτή την αντίδραση. Σε αυτό θα σας βοηθήσει και η δασκάλα που θα σας δώσει τη σφαιρική οπτική της συμπεριφοράς του παιδιού σας. Ανάλογα λοιπόν με το λόγο στον οποίο μπορεί να οφείλεται η άρνηση του παιδιού να διαβάσει, προσαρμόζουμε και την αντιμετώπισή μας.
Καλό είναι να αποφεύγουμε να βάζουμε ταμπέλες και να προσδίδουμε στο παιδί αρνητικούς χαρακτηρισμούς και φράσεις, όπως «είσαι τεμπέλης», «άχρηστος», «κακός μαθητής», που μόνο αντίδραση και μεγαλύτερη άρνηση μπορούν να προκαλέσουν.
Καλό είναι να οργανώσετε μαζί με το παιδί ένα σταθερό χώρο μελέτης, αφαιρετικό και ευχάριστο για το παιδί.
Απαραίτητο είναι επίσης να ορίσουμε μια σταθερή και κατάλληλη ώρα διαβάσματος.
Θα πρέπει να φροντίζουμε να κάνει το παιδί συχνά και σύντομα διαλείμματα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε να επιβραβεύουμε και να ενισχύουμε θετικά την κάθε προσπάθεια του παιδιού, ανεξάρτητα από τους βαθμούς του, καθώς και τη διάθεση συνεργασίας.
Καλό θα είναι να διαβάζει αρχικά τα μαθήματα που δεν του αρέσουν ή τον κουράζουν.
Βασικό είναι να συνεργαζόμαστε σταθερά με τον δάσκαλο.
Σημαντικό είναι να υπάρχει αρκετός χρόνος για παιχνίδι και εκτόνωση.
Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι να σεβόμαστε τις ανάγκες του παιδιού, να επικεντρωνόμαστε στα συναισθήματά του, να μην του μεταφέρουμε το άγχος και την αγωνία μας για το σχολείο και να μην το πιέζουμε, επηρεασμένοι από τις προσωπικές μας προσδοκίες.
Να παραμένετε θετικοί και να προσδοκάτε την επιτυχία.

Αν η άρνηση για διάβασμα εκδηλώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα, καλό θα είναι να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού που θα αξιολογήσει και θα στηρίξει το παιδί και εσάς.

Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.