Αρχική InfoSchool Λύκειο Οι Έλληνες μαθητές τολμούν και καινοτομούν στο επιχειρείν - Γνωρίστε το πρόγραμμα Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση»

Οι Έλληνες μαθητές τολμούν και καινοτομούν στο επιχειρείν - Γνωρίστε το πρόγραμμα Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση»

Η Μαθητική Επιχειρηματικότητα αποτελεί ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει το ενδιαφέρον της μαθητικής κοινότητας. Πρόκειται για ενδιαφέρουσα πρόταση βιωματικής μάθησης και δράσης για νέες επιχειρηματικές ιδέες, που θα δώσουν στους μαθητές τη γνώση αλλά και την εμπειρία του υγιούς επιχειρείν και θα τους φέρουν κοντά στην επιχειρηματική πραγματικότητα που καλούνται να ξεπεράσουν. Το πρόγραμμα δίνει στους μαθητές την πρωτοβουλία να βρουν μια επιχειρηματική ιδέα,  να κάνουν την έρευνα, να στήσουν τη δική τους μαθητική επιχείρηση, αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητα, την ομαδική εργασία, κριτική σκέψη και επιχειρηματικές δεξιότητες, που  θα τους οδηγήσουν σε κατάλληλες για αυτούς επιλογές σπουδών και επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
20151112_094658sdf
Το Infokids.gr μίλησε με τον κ. Αργύρη Τζικόπουλο, Γενικό Διευθυντή του ΣΕΝ/JA Greece για το πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα που αποδεικνύει εμπράκτως ότι οι μαθητές στην Ελλάδα έχουν καινοτόμες ιδέες, μεγάλες ικανότητες και επιχειρηματικό ταλέντο. Μάς παρουσιάζει τη σημασία της εκπαίδευσης για την επιχειρηματικότητα που συνιστά παράλληλα και επένδυση στη νέα γενιά, στις δεξιότητές της και στην ικανότητά της να προσαρμόζεται και να καινοτομεί, και εξηγεί γιατί η ενίσχυση της νοοτροπίας υπερ της επιχειρηματικότητας θα πρέπει να καλλιεργηθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από τις πρώτες βαθμίδες ως τις τελευταίες.
Πώς αποφασίσατε να εισάγετε τους διαγωνισμούς μαθητικής επιχειρηματικότητας στο ελληνικό σχολείο;
Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece λειτουργεί στην Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια και αποτελεί κομμάτι μιας παγκόσμιας δράσης, του Junior Achievement, που ξεκίνησε στην Αμερική πριν από σχεδόν έναν αιώνα. Σκοπός του είναι να προωθεί την ιδέα της  επιχειρηματικότητας σε παιδιά και σε νέους, από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο. Εχει διαδοθεί και στις 5 ηπείρους. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στη δράση συμμετέχουν 39 χώρες. Επομένως, μας δίνεται η δυνατότητα να εντάξουμε και στο ελληνικό σχολείο, κάποια εκπαιδευτικά προγράμματα που εφαρμόζονται επιτυχώς και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα εκπαιδευτικά προγράμματά του JA εστιάζουν στην εισαγωγή των παιδιών από τη σχολική κιόλας ηλικία στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας, με απλουστευμένο τρόπο και μέσα από μια βιωματική μαθησιακή διαδικασία, προετοιμάζοντας την είσοδό τους στον σύγχρονο παγκόσμιο επιχειρηματικό και οικονομικό στίβο. Σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς και στελέχη εταιρειών, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον κόσμο των επιχειρήσεων, διευρύνουν τους ορίζοντές τους και ενισχύουν τις δεξιότητές τους. Το διαγωνιστικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας δίνει ένα επιπλέον κίνητρο στα παιδιά να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, αλλά η διάκριση δεν είναι αυτοσκοπός. Πάντως οι ομάδες των μαθητικών «Εικονικών Επιχειρήσεων» που διακρίνονται πανελλαδικά και κερδίζουν βραβεία και στην Ευρώπη σίγουρα αποκτούν πολύ περισσότερες εμπειρίες και έχουν στον ενεργητικό τους μεγάλες επιτυχίες από τα μαθητικά χρόνια.
Ποια είναι τα στάδια του διαγωνισμού και πώς προκύπτουν οι νικητές;
Επειδή η εικονική επιχείρηση είναι ένα σχολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα το βάρος των κριτηρίων είναι εκπαιδευτικό και πως μέσα από την ετήσια διαδικασία του προγράμματος οι μαθητές ωφελήθηκαν και απέκτησαν γνώσεις. Τα κριτήρια είναι πολλαπλά και έχουν να κάνουν τόσο με την γνώση και κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των επιχειρήσεων όσο και με το προϊόν και την μοναδικότητα των χαρακτηριστικών του. Επιπλέον λαμβάνονται υπόψη μεταξύ άλλων η ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων σε καινούριες καταστάσεις και οι δεξιότητες και πνεύμα συνεργασίας των ομάδων.
14606370_10154670879683274_1482338339581478753_n
Τι αποκομίζουν οι μαθητές που συμμετέχουν στο διαγωνισμό πέρα από την εισαγωγή τους στην επιχειρηματική κουλτούρα;
Πιστεύουμε στη μεγάλη σημασία της εκπαίδευσης για την επιχειρηματικότητα που συνιστά παράλληλα και επένδυση στη νέα γενιά στις δεξιότητές της και στην ικανότητά της να προσαρμόζεται και να καινοτομεί, αποτελώντας το βασικό μοχλό της μελλοντικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Η αλλαγή και η ενίσχυση της νοοτροπίας υπέρ της επιχειρηματικότητας θα πρέπει να καλλιεργηθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης από τις πρώτες βαθμίδες ως τις τελευταίες. Πέρα από αυτά, βέβαια, τα παιδιά που συμμετέχουν, μαθαίνουν να επικοινωνούν, να αλληλεπιδρούν, να ακούν με σεβασμό την άποψη των άλλων και να αποφασίζουν με δημοκρατικές διαδικασίες. Αποκτούν ηθικές αξίες, όπως η ισότητα όλων των μελών της ομάδας, η δικαιοσύνη και η αξιοκρατία. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι το ότι μέσα από τα προγράμματα ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους, καθώς δημιουργούν κάτι δικό τους, από την αρχική σύλληψη της ιδέας, μέχρι την τελική της υλοποίηση. Θέτουν δηλαδή έναν στόχο, τον οποίο τελικά πραγματοποιούν. Αυτό συμβάλλει στην ενίσχυση της ψυχικής ισορροπίας των παιδιών και τα βοηθά να μειώσουν το άγχος που βιώνουν συχνά, λόγω και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Η αβεβαιότητα, το φάσμα της ανεργίας, με το οποίο έρχονται αντιμέτωπες πολλές ελληνικές οικογένειες έχει σοβαρές συνέπειες στην ψυχοσύνθεση των παιδιών. Όταν νιώθουν ότι δεν έχουν τον έλεγχο της ζωής τους, συχνά οι έφηβοι ειδικά, οδηγούνται στην απογοήτευση και την παραίτηση. Τα προγράμματά μας έρχονται να αμβλύνουν αυτό το πρόβλημα. Τα παιδιά που συμμετέχουν, έχουν την σιγουριά που νιώθουμε όλοι μας όταν ξέρουμε ότι η κατάσταση είναι στα χέρια μας.  Επομένως, τα πάντα είναι στο χέρι τους, αρκεί να έχουν τη θέληση να πετύχουν. Αν η κρίση μας έκανε ένα μεγάλο κακό, ήταν το ότι στέρησε από τη νέα γενιά το όραμα για ένα καλύτερο μέλλον. Ό πρωταρχικός μας στόχος, επομένως, είναι να αντιστρέψουμε, στο μέτρο του εφικτού, αυτήν την κατάσταση. Το εφικτό, βέβαια, το αναφέρω για εμάς, τους “μεγάλους”. Ό στόχος για τα παιδιά μας, πρέπει να είναι να κυνηγούν αυτό που οι άλλοι θεωρούν ανέφικτο. Να φτάσουν εκεί που δεν μπορούν.
declic277
Σας έχουν εκπλήξει οι επιχειρηματικές προτάσεις των μαθητών;
Η ανάπτυξη της φαντασίας των παιδιών, εκτός από στόχο του προγράμματος, αποτελεί και στόχο της σύγχρονης εκπαίδευσης γενικότερα. Το πρόγραμμα αποτελεί απλά τον καμβά, στον οποίο τα παιδιά αφήνονται ελεύθερα να ζωγραφίσουν με τα δικά τους χρώματα. Στις επιχειρηματικές τους προτάσεις, κρύβεται η νεανική ευαισθησία, οι κοινωνικοί τους προβληματισμοί , τα υψηλά τους ιδανικά, τα όνειρά τους να δημιουργήσουν και να προσφέρουν στην επόμενη γενιά, έναν κόσμο καλύτερο, με σεβασμό στη διαφορετικότητα, αλληλεγγύη στο συνάνθρωπο και αγάπη για το περιβάλλον. Από τα παιδιά κανείς δεν μπορεί να κρύψει την αλήθεια. Είναι απολύτως συνειδητοποιημένα, αντιλαμβάνονται τα κακώς κείμενα, δεν προσπαθούν να συγκαλύψουν τίποτα και αγωνίζονται για να διορθωθούν τα προβλήματα. Oι προτάσεις τους, κάθε χρόνο γίνονται και πιο εντυπωσιακές, είναι καινοτόμες και συχνά μας αφήνουν άναυδους. Μπορεί κανείς να πει με βεβαιότητα ότι, αν κρίνουμε από τις ιδέες των παιδιών, το μέλλον μας είναι σε πολύ καλά χέρια!
 
Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διαδικασία στησίματος και οργάνωσης του όλου project;
Oι εκπαιδευτικοί, είναι αυτοί που καθοδηγούν τα παιδιά και οργανώνουν το πρόγραμμα. Κύριος ρόλος τους είναι να ενθαρρύνουν την προσπάθεια τους, να τα συνδράμουν στην ανακάλυψη των δεξιοτήτων τους, να προσπαθήσουν να ενεργοποιήσουν όλους τους μαθητές, ακόμα και τους διστακτικούς, ή όσους στα παραδοσιακά μαθήματα δεν έχουν υψηλές επιδόσεις, ούτως ώστε να αισθάνονται ενεργά μέλη της ομάδας. Η ικανοποίηση μας, όταν τελειώνει το πρόγραμμα, πηγάζει από τις θετικές αντιδράσεις τόσο των καθηγητών αλλά κυρίως των παιδιών που συμμετέχουν, γεγονός που μας δίνει δύναμη και κουράγιο να συνεχίζουμε. Μας προσφέρει μεγάλη χαρά ότι σε ένα περιβάλλον όπως το σχολικό, όπου τα παιδιά λειτουργούν ανταγωνιστικά, ως μονάδες, ιδίως στο Λύκειο όταν προετοιμάζονται για τις πανελλήνιες , εμείς τα προτρέπουμε να συνεργαστούν για πρώτη φορά, να ανταλλάξουν απόψεις και τελικά αποκτούν δεξιότητες που στο παραδοσιακό πρόγραμμα δεν αναπτύσσονται σε μεγάλο βαθμό. Είναιπολύ σημαντικό για εμάς όταν βλέπουμε την ικανοποίηση, ακόμη και την συγκίνηση των παιδιών. Ταδάκρυα χαράς τους, όταν βλέπουν να υλοποιείται η προσπάθεια. Να προσθέσω ότι η ομάδα που κερδίζει στον ελληνικό διαγωνισμό εκπροσωπεί την Ελλάδα στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό και αυτό είναι για τα παιδιά μια σημαντική εμπειρία ζωής.
Πώς αξιολογείτε το ταλέντων των Ελληνόπουλων;
Στο παραδοσιακό σχολείο δίδεται βαρύτητα στη λογικομαθηματική και λεκτική νοημοσύνη των παιδιών. Σήμερα ξέρουμε ότι υπάρχουν παιδιά με νοημοσύνη άλλης μορφής, όπως, λ.χ. η συναισθηματική, η μουσική ή η κιναισθητική, η περιβαλλοντική. Το πρόγραμμα μας παρέχει την ευκαιρία να αναδειχθούν κρυμμένα ταλέντα, που η χώρα μας δεν έχει την πολυτέλεια να αφήσει να χαθούν. Κάποιοι θα πουν ότι η οικονομική συγκυρία στέκεται εμπόδιο. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι τα παιδιά μας μεγαλώνουν στη χώρα που γέννησε τη φιλοσοφία, το δράμα, τη δημοκρατία. Και αν οι συνθήκες στην Αρχαία Αθήνα ήταν ιδανικές, σε δύσκολα χρόνια, που η χώρα μάτωνε από τους πολέμους, δημιουργήθηκε η ποίηση του Ρίτσου, του Ελύτη και του Σεφέρη. Τα Ελληνόπουλα, γενικά όσα παιδιά μετέχουν της ελληνικής παιδείας, έχουν καινοτόμες ιδέες, πηγαίο αυθορμητισμό, έντονο ταμπεραμέντο και διάθεση για δουλειά, αρκεί να τους δοθεί η ευκαιρία να αναδείξουν αυτά τα χαρακτηριστικά.
13620922_10154397919778274_8099033345852779888_n
Μετά το τέλος του διαγωνισμού που "καταλήγουν" οι ιδέες που δεν κέρδισαν; Υπάρχουν παραδείγματα εικονικών επιχειρήσεων που έχουν εξελιχθεί σε κανονικές επιχειρήσεις όταν οι μαθητές ενηλικιώθηκαν;
Στην Ελλάδα πάνω από 20.000 μαθητές και μαθήτριες έχουν ζήσει μέχρι σήμερα αυτή τη μοναδική εμπειρία. Εχουν μάθει να στήνουν μια επιχείρηση, να σκέφτονται δημιουργικά, να δουλεύουν ομαδικά, να δικτυώνονται με άλλους δημιουργικούς νέους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα παιδιά που αξιοποιούν αυτές τις γνώσεις και τις εμπειρίες έχουν εντυπωσιακή πρόοδο. Χαρακτηριστικά παράδειγμα ιδεών που εξελίχθηκαν είναι το «My Pharmacy» και το «Blood-e». Tα παιδιά που παρακολουθούν το πρόγραμμα της εικονικής επιχείρησης είναι πολύ πιο εύκολο στατιστικά ως ενήλικες να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, αλλά και αυτά που δεν το κάνουν και είναι εργαζόμενοι σε κάποιες επιχειρήσεις, έχουν πιο γρήγορη εξέλιξη και λαμβάνουν πιο υψηλές θέσεις, προφανώς γιατί έχουν ήδη από μικρή ηλικία αναπτύξει την κουλτούρα της επιχείρησης και μπορούν πιο εύκολα να αντιληφθούν πως λειτουργούν τα πράγματα στο εσωτερικό της επιχείρησης.
Oι απόφοιτοι του προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση» έχουν:
  • 20% περισσότερη απασχολησιμότητα – χαμηλότερη πιθανότητα ανεργίας
  • 50% πιθανότητα να δημιουργήσουν δική τους επιχείρηση
  • 15% υψηλότερο μέσο εισόδημα
  • 20% μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν διευθυντικά στελέχη.
Τι είδους επιχειρήσεις προτιμούν να δημιουργούν οι μαθητές; Επικεντρώνονται στον κοινωνικό χαρακτήρα, στις καινοτόμες λύσεις, ή στην πράσινη ανάπτυξη;
Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι επιχειρηματικές ιδέες των παιδιών έχουν και τα τρία αυτά στοιχεία παράλληλα. Κι αυτό γιατί το ίδιο το πρόγραμμα έχει ως στόχο την κοινωνική ευαισθητοποίηση, την ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης των παιδιών, αλλά και την ενίσχυση της φαντασίας τους, προς την κατεύθυνση της πρότασης καινοτόμων λύσεων.
img_5711
Ποιο είναι το μυστικό επιτυχίας μας εικονικής επιχείρησης;
Ως επιτυχημένη δεν νοείται μόνο η εικονική επιχείρηση που κερδίζει το διαγωνισμό. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται πάνω από όλα για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Αν δεχτούμε ότι οι άνθρωποι μαθαίνουμε από τα λάθη μας, επιτυχημένη θα μπορούσε να θεωρηθεί και μια εικονική επιχείρηση που δεν έχει κέρδη και αποτυγχάνει. Οξύμωρο, αλλά αν τα παιδιά μάθουν από το λάθος τους, συνειδητοποιήσουν τι πήγε στραβά και το αποφύγουν στην πραγματική ζωή, όταν δημιουργήσουν μια πραγματική επιχείρηση, αυτό σημαίνει ότι το πρόγραμμα πήγε εξαιρετικά καλά. Το σημαντικό είναι να προσπαθούν για το καλύτερο, να ενδιαφέρονται για τη νίκη μεν, αλλά να μη γίνει η νίκη αυτοσκοπός. Η ανταγωνιστικότητα είναι κάτι που πρέπει να μάθουν, γιατί θέλουμε στο μέλλον οι επιχειρήσεις τους να μπορέσουν να σταθούν σε μια πολύ ανταγωνιστική αγορά. Αυτό όμως θα έρθει ως αποτέλεσμα της συνολικής προσπάθειας, του καλού συντονισμού, της αρμονικής συνεργασίας νμεταξύ των μελών της ομάδας και της σκληρής δουλειάς. Επομένως δεν υπάρχει μυστικό επιτυχίας, παρά μόνο καλές ιδέες και προσπάθεια για την υλοποίησή τους.
13882487_10154455801868274_8341547905567010734_n
Πώς αξιολογείτε την μέχρι τώρα πορεία του Smileybin;

H ομάδα του «Smileybin» του Γυμνασίου Αλωνίων Πιερίας κατέκτησε δύο πολύ σημαντικά βραβεία στο διαγωνισμό μαθητικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας «Company of the Year» του Junior Achievement Europe στη Λουκέρνη της Ελβετίας. Όι 15χρονοι έλληνες μαθητές -οι μικρότεροι σε ηλικία διαγωνιζόμενοι και από το μικρότερο σχολείο- κατάφεραν να κερδίσουν το κορυφαίο βραβείο καινοτομίας του διαγωνισμού. Επιπλέον πολύ μεγάλη επιτυχία ήταν και η κατάκτηση του βραβείου Ηγετικής Προσωπικότητας από τη μαθήτρια του Γυμνασίου Αλωνίων Πιερίας, Μαρία Κοκκάλα. Η Μαρία ξεχώρισε ανάμεσα σε 275,000 παιδιά που συμμετείχαν φέτος πανευρωπαϊκά στο πρόγραμμα μαθητική  «Εικονική Επιχείρηση» και βραβεύτηκε με το «Leadership Award» μαζί με μόλις άλλα 9 παιδιά. Η ομάδα του “Smileybin” παραμένει δραστήρια και αξιολογεί προτάσεις για τη μελλοντική υλοποίηση του έξυπνου κάδου στην αληθινή αγορά.


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.