Αρχική Γωνιά του μαθητή Ώρα για γραμματική! Τα ρήματα που τελειώνουν σε «–ίζω» και ασκήσεις εμπέδωσης

Ώρα για γραμματική! Τα ρήματα που τελειώνουν σε «–ίζω» και ασκήσεις εμπέδωσης

HomeworkHelp1-08-24-11(1)Τα ρήματα που τελειώνουν σε «–ίζω» γράφονται με «ι» (γιώτα). Η ορθογραφία τους διατηρείται σε όλους τους χρόνους και τύπους του ρήματος. Για να δούμε αν ένα ρήμα ανήκει σε αυτόν τον κανόνα βάζουμε μπροστά τις λέξεις «εγώ τώρα» και βρίσκουμε τον ενεστώτα ώστε να «ακούσουμε» την κατάληξη «–ίζω».

Π.χ.
Α. Εγώ σκουπίζω το σπίτι.
Β. Έχεις καθαρίσει τις πατάτες («εγώ τώρα» καθαρίζω).

Ο κανόνας ισχύει και για την παθητική φωνή. Ελέγχουμε πώς είναι το ρήμα στην ενεργητική φωνή και αν τελειώνει σε «–ίζω» βάζουμε «ι» (γιώτα). Επίσης, το «ι» (γιώτα) μεταδίδεται και σε όλες τις λέξεις που βγαίνουν από το ρήμα.
Π.χ.
Α. Η Κυρία Μαρία χτενίστηκε στο κομμωτήριο (παθητική φωνή: «εγώ τώρα» χτενίζομαι.
Ενεργητική φωνή: χτενίζω).
Β. Βαριέμαι το πότισμα! (Εν. φωνή: «εγώ τώρα» ποτίζω. Άρα πότισμα με «ι»).

-6-728

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
αθροίζω, δακρύζω, δανείζω, πήζω, πρήζω, χρήζω, κατακλύζω, αναβλύζω, συγχύζω, γογγύζω,
σφύζω, κελαρύζω.

Οι λέξεις που βγαίνουν από αυτά τα ρήματα ακολουθούν την ορθογραφία του ρήματος.
Π.χ. ο σφυγμός, το άθροισμα, το πρήξιμο κλπ.

Συμπλήρωσε τα κενά με τη σωστή ορθογραφία και γράψε σε παρένθεση το ρήμα στο α΄ πρόσωπο (στο «εγώ») του ενεστώτα.

1. Διασχ___ζοντας βιαστικά τον δρόμο, έπεσαν τα κλειδιά (_____________).
2. Η Ελένη δακρ___ζει όταν βλέπει αυτήν την ταινία (_______________).
3. Ποιο είναι το τελικό άθρ___σμα του λογαριασμού; (_______________).
4. Χωρίς ελπ___δα δεν μπορούμε να προχωρήσουμε (_____________).
5. Τα παιδιά απαιτούν συνεχή φροντ___δα (_______________).
6. Η σούπα έγινε πολύ π___χτή (__________________).
7. Το κρύο άρχ___σε από νωρίς φέτος (______________).
8. Χρησιμοποιώ μαλακτική κρέμα για το χτέν___σμα των μαλλιών (____________).
9. Έφαγε τόσο που στο τέλος πρ___στηκε η κοιλιά του! (____________).
10. Ο γιατρός ελέγχει τους σφ___γμούς του ασθενή (______________).

Πηγή: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Δια βίου Μάθησης

Διαβάστε επίσης:

«Άνοιξε παιδί μου και κανένα βιβλίο»: Διάβασμα και καλοκαιρινές διακοπές συνδυάζονται;

Καλοκαιρινές διακοπές: Ευκαιρία για μάθηση μέσα από το παιχνίδι

Επανάληψη στη γραμματική: Τα ρήματα που τελειώνουν σε «–αίνω» και ένα κόλπο για να μάθουν τα παιδιά τις εξαιρέσεις


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.