Αρχική Γωνιά του μαθητή Όταν η δυσλεξία άρχισε να πηγαίνει σχολείο…

Όταν η δυσλεξία άρχισε να πηγαίνει σχολείο…

study-192effe919758709d75bfd20a4679caea356d1f2-s6-c30Η Ε. είναι ένα παιδί 8 ετών. Είναι έξυπνη, ιδιαίτερα ευφυής, ικανή να εκφράζεται με σαφήνεια, αλλά αντιμετωπίζει δυσκολίες να διαβάσει, να γράψει σωστά και κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη σε σχέση με την ηλικία της. Συχνά δεν προσπαθεί αρκετά και δεν νοιάζεται για την μαθησιακή διαδικασία. Ενώ έχει φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης ,οι επιδόσεις της είναι χαμηλές. Έχει ταλέντο στη μουσική, τον αθλητισμό και τα τεχνικά . Χάνει τον προσανατολισμό της εύκολα όπως και την αίσθηση του χρόνου. Δίνει την εντύπωση ότι συνεχώς κάπου ο νούς της ταξιδεύει. Πολύ συχνά μπερδεύεται με γράμματα, αριθμούς, λέξεις και λεκτικές εξηγήσεις. Κατά την ανάγνωση ή την γραφή επαναλαμβάνει, προσθέτει, μεταθέτει, παραλείπει και αντιστρέφει γράμματα, αριθμούς και λέξεις. Διαβάζει και ξαναδιαβάζει χωρίς να κατανοεί το κείμενο. Τις περισσότερες φορές κατά την ανάγνωση, συλλαβίζει. Η μεγαλύτερη δυσκολία της είναι να μετατρέψει τις σκέψεις της σε λέξεις και αρκετές φορές μιλά διστακτικά. Όταν βρίσκεται σε συνθήκες πίεσης ή άγχους, τραυλίζει. Η Ε.. ξεχνάει βιβλία ,τετράδια όπως επίσης και τις εργασίες που πρέπει να λύσει στο σπίτι. Τα λάθη και τα συμπτώματα αυξάνονται εντυπωσιακά με τη σύγχυση, τη χρονική και συναισθηματική πίεση. Στο σχολείο η Ε. είναι αρκετά απομονωμένη , δεν μιλάει πολύ και δυσκολεύεται να κάνει φίλους. Οι γονείς στο σπίτι έχουν έντονες συγκρούσεις μαζί της λόγω της άρνησης της να ασχοληθεί με τα μαθήματα του σχολείου. Συχνά την χαρακτηρίζουν τεμπέλα και αδιάφορη.

girl_child_bookΤι συμβαίνει στην μικρή Ε. ;

Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν παρατηρήσει μια παρόμοια εικόνα ενός παιδιού μέσα σε μια σχολική αίθουσα . Η Ε. όπως και πολλά παιδιά που φοιτούν στις σχολικές τάξεις έχει δυσλεξία. Με τον όρο Δυσλεξία αναφερόμαστε σε μια σύνθετη νευρολογική κατάσταση, της οποίας τα συμπτώματα μπορεί να επηρεάζουν πολλούς τομείς της μάθησης και της δραστηριότητας, και μπορεί να περιγραφεί ως ειδική δυσκολία στην ανάγνωση, την ορθογραφία και τη γραπτή γλώσσα. Ένας ή περισσότεροι από τους τομείς αυτούς μπορεί να επηρεάζονται. Ο χειρισμός των αριθμών και των μουσικών σημείων, οι κινητικές λειτουργίες και οι οργανωτικές δεξιότητες μπορεί ακόμα να εμπλέκονται. Ωστόσο, σχετίζεται ιδιαίτερα με τον έλεγχο του γραπτού λόγου, αν και ο προφορικός λόγος επηρεάζεται σε κάποιο βαθμό’’ ( British Dyslexia Association

Πώς νιώθει ένα παιδί με δυσλεξία ;

Η δυσλεξία δεν αφήνει ανεπηρέαστο τον ψυχικό κόσμο των παιδιών. Σύμφωνα με έρευνες τα συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά με δυσλεξία προέρχονται από την αδυναμία τους να ανταποκριθούν στις προσδοκίες του κοινωνικού, σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος. Όσο πιο υψηλές είναι οι απαιτήσεις του περιβάλλοντος, τόσο περισσότερο το παιδί βιώνει μια ανεπάρκεια που επηρεάζει όλη την υπόσταση του. Ένα παιδί με δυσλεξία μπορεί να προσπαθεί πολύ περισσότερο από ότι φαίνεται για να επιτύχει τον στόχο της μαθησιακής διαδικασίας , οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πολλές φορές δεν είναι ικανοί να αξιολογήσουν το μέγεθος αυτής της προσπάθειας με αποτέλεσμα να ασκούν πίεση ως επακόλουθο να επιδεινώνει η συμπεριφορά τους τις συναισθηματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί. Γι ‘ αυτό τον λόγο τονίζουμε ιδιαίτερα ως ειδικοί την σημαντικότητα της έγκαιρης διάγνωσης και της κατάλληλης παρέμβασης.

Ποια είναι τα κύρια συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά με δυσλεξία;

Άγχος και Φόβος είναι τα κυρίαρχα συναισθήματα που νιώθουν τα παιδιά με δυσλεξία λόγω της συνεχούς απογοήτευσης και δυσκολίας που έχουν στο σχολείο . Το σχολείο πολλές φορές μετατρέπεται σε εφιάλτη με αποτέλεσμα να αποφύγουν την κατάσταση που τους προκαλεί έντονο άγχος , πολλά παιδιά δείχνουν απάθεια και δεν επιθυμούν να συμμετέχουν σε μαθησιακές δραστηριότητες μέσα στην τάξη. Η φαινομενικά απαθής συμπεριφορά τους για τα μαθήματα ερμηνεύεται ως έλλειψη ενδιαφέροντος από εκπαιδευτικούς και γονείς. Ποιος όμως από εμάς δεν θα προσπαθούσε να αποφύγει μια κατάσταση που του προκαλεί έντονο φόβο και άγχος; Η απροθυμία τους είναι το αποτέλεσμα των συναισθημάτων φόβου και άγχους που προκαλεί μια ακόμη αποτυχημένη προσπάθεια.

httprdmmedia.topscms.comRDMCityTVPublishedimages8fe56b0091df4ac3b353271b7670c00a-475x315Θυμός

Το συναίσθημα της απογοήτευσης των παιδιών με δυσλεξία οδηγεί πολύ συχνά σε έντονα ξεσπάσματα θυμού. Η εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον είναι συχνή λόγω της ματαίωσης που βιώνουν καθημερινά στο σχολείο. Στο περιβάλλον του σπιτιού ο θυμός μπορεί να εκφράζεται με αδιαφορία για την μελέτη. Πολλές μητέρες αναφέρουν ‘’ δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τα διαβάσματα του, προτιμά να ασχολείται με εξωσχολικές δραστηριότητες, συνεχώς γίνονται καβγάδες στο σπίτι όμως το αποτέλεσμα είναι πάντα το ίδιο, δεν συνεργάζεται.’’ Οι συγκρούσεις μεταξύ της οικογένειας και του παιδιού είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο. Τα παιδιά προτιμούν δραστηριότητες συνήθως εξωσχολικές μέσα από τις οποίες βιώνουν μια βαθύτερη ικανοποίηση. Πόσοι από εμάς δεν επιθυμούν να ασχολούνται με δραστηριότητες που ξέρουν ότι θα τα καταφέρουν;

Πόνος-Θλίψη

Η ιδιοσυγκρασία του ατόμου και η προσωπικότητα είναι κύριος παράγοντας για τον τρόπο έκφρασης των αρνητικών συναισθημάτων. Πολλά παιδιά εξωτερικεύουν τα συναισθήματα της ανεπάρκειας που νιώθουν με ξεσπάσματα οργής, όμως υπάρχουν παιδιά που εσωτερικεύουν την οργή τους και την στρέφουν προς τον εαυτό τους με αποτέλεσμα να απομονώνονται , να δυσκολεύονται να δημιουργήσουν φιλίες. Παρουσιάζουν καταθλιπτική διάθεση χωρίς να έχουν κλινική κατάθλιψη εξαιτίας των έντονων συναισθημάτων πόνου και θλίψη.

happy-girl-doing-homeworkΧαμηλή Αυτοεκτίμηση

Το αποτέλεσμα των παραπάνω αρνητικών συναισθημάτων οδηγεί το παιδί να έχει αρνητική εικόνα για τον εαυτό του. Έχοντας ένα παιδί διαγνωστεί με δυσλεξία μπορεί η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση μπορεί να καταστραφεί . Σύμφωνα με τον Erickson μέχρι την ηλικία των 7 ετών τα παιδιά πρέπει να έχουν ξεπεράσει τις συγκρούσεις με τον εαυτό τους και τα συναισθήματα κατωτερότητας που νιώθουν κατά τα πρώτα μαθητικά χρόνια. Κατά ένα μεγάλο ποσοστό την εικόνα του εαυτού τους και την αξία τους ,τα παιδιά την αντιλαμβάνονται από τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Όσα δεν ανταποκρίνονται στην μαθησιακή διαδικασία έχουν εύθραυστη εικόνα του εαυτού τους σε αντίθεση με εκείνα που επιτυγχάνουν στο σχολείο αναπτύσσοντας θετικά συναισθήματα για τον εαυτό τους. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά με δυσλεξία αποδίδουν την ανικανότητα τους στον ίδιο τους τον εαυτό. Πλησιάζοντας στην εφηβεία είναι πολύ πιο δύσκολο να ανατραπεί η αρνητική εικόνα που έχει σχηματίσει το παιδί για τον εαυτό του με αποτέλεσμα να επισκιάζει όλη την ύπαρξη του..

Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλος , όπως και κάθε άλλος μυς μπορεί να αλλάξει , να ενισχυθεί και να βελτιωθεί , αν ασκηθεί κατάλληλα. Αυτό σημαίνει ότι η δυσλεξία δεν μπορεί πλέον να θεωρηθεί ως μια γνωστική διαταραχή που περιγράφεται ως ανίατη.

Δεν είναι ένα θέμα της νοημοσύνης , αλλά πώς κάποιος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που λαμβάνει από το περιβάλλον . Δεν θα πρέπει λοιπόν να ξεχνάμε ως εκπαιδευτικοί, ως γονείς όμως το κυριότερο ως άνθρωποι ότι η αποδοχή των ικανοτήτων αλλά και των δυσκολιών του παιδιού με δυσλεξία είναι ένα ισχυρό κίνητρο για εκείνο να συνεχίσει την προσπάθεια. Το παιδί με δυσλεξία χρειάζεται αγάπη, αποδοχή, προστασία ,κατάλληλη εκπαίδευση, πειθαρχία και την ελευθερία να μεγαλώσει και να μάθει. Η δυσλεξία δεν είναι ένα έλλειμμα αλλά ένας διαφορετικός τρόπος μάθησης.

Όλοι μαθαίνουμε αλλά με διαφορετικό τρόπο.
Ο σεβασμός στο παιδί με δυσλεξία είναι ο ήλιος που θα βοηθήσει το λουλούδι μας να ανθίσει…

Έλενα Παπαβασιλείου
Ειδική Παιδαγωγός


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.