Αρχική Γωνιά του μαθητή Όταν το διάβασμα στο σπίτι γίνεται πονοκέφαλος…

Όταν το διάβασμα στο σπίτι γίνεται πονοκέφαλος…

Children doing homeworkΓια πολλά παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και για τους γονείς τους το καθημερινό διάβασμα μετατρέπεται σε πονοκέφαλο, αφού οι συγκρούσεις και οι φωνές φαντάζουν αναπόφευκτες. Η μελέτη έχει σίγουρα τις δυσκολίες της. Αν όμως εφαρμόσουμε μια σειρά από παιδαγωγικές προτάσεις, η κατάσταση μπορεί να εξομαλυνθεί.

Αρχικά, καλό θα είναι το παιδί να ξεκουραστεί μετά το σχολείο, καθώς είναι αδύνατο να ξεκινήσει τη μελέτη μόλις επιστρέψει στο σπίτι, ακόμα κι αν ο χρόνος του γονιού είναι πιεστικά ελάχιστος. Μία ή μιάμιση ώρα, κατά την οποία θα φάει, θα παίξει και θα ασχοληθεί με ό,τι το ευχαριστεί, είναι απαραίτητη.

Η ώρα που θα ξεκινά η μελέτη καλό θα είναι να έχει καθοριστεί από πριν, να είναι η ίδια για κάθε ημέρα και να μην αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Αν είμαστε σταθεροί σε αυτό, το παιδί σταδιακά θα κατανοήσει ότι δεν έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες καθυστέρησης.

Σημαντικό είναι να επιλέγει ο μαθητής μόνος του τη σειρά με την οποία θα μελετήσει τα μαθήματά του. Αυτονόητο είναι ότι θα επιλέξει πρώτα το μάθημα στο οποίο δε δυσκολεύεται, κάτι το οποίο βοηθά στη δημιουργία θετικού κλίματος, αφού η αυτοπεποίθηση του παιδιού τονώνεται. Στη συνέχεια, θα προχωρήσει σε αυτά που τον δυσκολεύουν, στα οποία θα χρειαστεί η παρέμβασή μας.

child homeworkΤα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται βοήθεια στην καθημερινή τους μελέτη. Ο βαθμός και ο χρόνος εμπλοκής των γονιών είναι συνάρτηση του εύρους και του βάθους των δυσκολιών. Στην αρχή του δημοτικού – αλλά και στην αρχή κάθε σχολικού έτους – καλό θα είναι οι γονείς να παρέχουν βοήθεια στο παιδί, ώστε να κάνει ένα καλό ξεκίνημα. Ο στόχος βέβαια είναι η ανεξαρτητοποίηση, αλλά βαθμιαία. Σε κάποιους μαθητές αυτό μπορεί να συμβεί γρήγορα και για κάποιους άλλους πάντα να τους είναι απαραίτητη η έστω και διακριτική παρουσία ενός ενήλικα, προκειμένου να τους ασκηθεί ένα είδος ελέγχου για να μελετήσουν αποδοτικά. Σε κάθε περίπτωση, η εμπλοκή του γονιού είναι βοηθητική.

Η πολύωρη μελέτη σαφώς δε σχετίζεται με την αποδοτικότητα. Αν λ.χ. το παιδί που έχει δυσορθογραφία προετοιμάζεται για ένα διαγώνισμα ορθογραφίας επί πέντε ώρες, με στόχο να καλύψει όλη την ύλη, το αποτέλεσμα πιθανότατα να είναι απογοητευτικό. Πρέπει να επιλέγουμε τις μάχες μας και να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες. Μπορεί να επιλέξουμε να καλύψουμε τη μισή ύλη, προκειμένου να έχει κάποιο μακροπρόθεσμο θετικό αποτέλεσμα για το ίδιο το παιδί η συγκεκριμένη προσπάθεια.

homeworkΕίναι απαραίτητο ο γονιός να έχει ενημερώσει τον υπεύθυνο δάσκαλο για τις δυσκολίες του παιδιού, προκειμένου από κοινού να σχεδιάσουν ένα πλάνο για την καθημερινή μελέτη στο σπίτι, ειδικά όταν πρόκειται για επαναληπτικό διαγώνισμα, ώστε ο μαθητής να αισθάνεται ότι οι προσπάθειές του ανταμείβονται. Εάν το πολύωρο διάβασμα συνοδεύεται από απογοητευτικά αποτελέσματα, η αυτοπεποίθηση του παιδιού σταδιακά μειώνεται και η άρνηση για μελέτη αυξάνεται.

Συχνά κατά τη διάρκεια της μελέτης παρουσιάζονται οι λεγόμενες συμπεριφορές αποφυγής. Το παιδί διακόπτει συχνά με ποικίλες αφορμές, όπως η επιθυμία για νερό, φαγητό, τουαλέτα, άσχετες με το θέμα ερωτήσεις ή παρατηρήσεις. Τέτοιες συμπεριφορές είναι καλό να αντιμετωπίζονται με κατανόηση, καθώς αποτελούν μια εκδήλωση του μεγέθους της δυσκολίας που αντιμετωπίζει το παιδί, το οποίο αισθάνεται τόσο μεγάλη πίεση που έστω και η μονόλεπτη διακοπή του φέρνει ανακούφιση. Στην ίδια λογική, οι τιμωρίες και οι απειλές δεν αποτελούν ενδεδειγμένους τρόπους αντίδρασης, καθώς εντείνουν την ένταση που βιώνει το παιδί.

Εφαρμόζοντας με σταθερότητα – που δεν πρέπει να τη συγχέουμε με την αυστηρότητα – όλες τις παραπάνω προτάσεις, γίνεται φανερός στο παιδί ο υποστηρικτικός και ενθαρρυντικός μας ρόλος και ακολουθείται ένα πρόγραμμα μελέτης στο οποίο ο μαθητής προσαρμόζεται σταδιακά.

Πλακίδα Ελένη,

ειδικός εκπαιδευτικός


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.