Αρχική Γωνιά του μαθητή Πότε το παιδί μου θα μπορεί να γράφει;

Πότε το παιδί μου θα μπορεί να γράφει;

girl_writingΈνα από τα ερωτήματα, που συχνά οι γονείς απευθύνουν στον Εργοθεραπευτή είναι «πότε ένα παιδί είναι έτοιμο για να διδαχθεί την γραφή». Αν ανατρέξουμε στη βιβλιογραφία, φαίνεται να μην υπάρχει ομοφωνία σε αυτό το ζήτημα. Κάποια παιδιά πιθανόν να είναι ικανά να γράψουν στην ηλικία των 4 ετών και άλλα ίσως να μην είναι ικανά μέχρι την ηλικία των 6 ετών. Κάποιοι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι τα παιδιά που διδάσκονται να γράφουν χωρίς να είναι ακόμη ικανά για τη γραφή, αποθαρρύνονται και αναπτύσσουν λανθασμένο τρόπο γραφής, που είναι δύσκολο να διορθωθεί αργότερα (Alston & Taylor, 1987 ; Wright & Allen, 1975)

Ένα παιδί είναι έτοιμο για τη γραφή όταν έχει αναπτυχθεί ικανοποιητικά στον οπτικό, κινητικό, αισθητηριακό και αντιληπτικό τομέα. Ο επαρκής συντονισμός της λεπτής κίνησης, δηλαδή των κινήσεων της άκρας χείρας, είναι επίσης απαραίτητος για το σχηματισμό γραμμάτων με ακρίβεια.

Υπάρχουν 6 βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να έχει ένα παιδί πριν ξεκινήσει η διδασκαλία γραφής:

  • Η ανάπτυξη των μικρών μυών της παλάμης
  • Ο οπτικό-κινητικός συντονισμός
  • Η ικανότητα του να πιάνει σωστά το μολύβι
  • Η ικανότητα του να σχηματίζει ομαλά τα βασικά σχέδια, όπως κύκλους και γραμμές
  • Η αντίληψη γραμμάτων, που συμπεριλαμβάνει την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει φόρμες ή να βρίσκει ομοιότητες και διαφορές.
  • Ο προσανατολισμός στη γραπτή έκφραση που περιλαμβάνει την οπτική ανάλυση των γραμμάτων και των λέξεων καθώς και τη διάκριση δεξιού-αριστερού.

little-girl-making-thank-you-cardsΆλλοι συγγραφείς καθορίζουν την ετοιμότητα γραφής με βάση την ικανότητα του παιδιού να αντιγράψει γεωμετρικά σχήματα. Ο Beery (1982) και οι Benbow, Hanft και Marsh (1992) πρότειναν ότι η διδασκαλία της γραφής πρέπει να αναβάλλεται μέχρι το παιδί να είναι ικανό να αντιγράφει τα εννέα πρώτα σχέδια στο Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI).

Τα σχέδια αυτά φαίνονται παραστατικά παρακάτω:

Αυτές τις θέσεις ενισχύει και έρευνα των Weil και Amundson (1994) σε παιδιά του νηπιαγωγείου με φυσιολογική ανάπτυξη. Τα παιδιά που μπορούσαν να αντιγράψουν τα παραπάνω σχέδια, κατάφερναν να αντιγράψουν σωστά το 78% των γραμμάτων, που τους παρουσιάστηκαν, παρά το γεγονός ότι δεν είχαν διδαχθεί τη γραφή.

Με βάση αυτά τα αποτελέσματα, τα περισσότερα παιδιά του νηπιαγωγείου που αναπτύσσονται φυσιολογικά θα πρέπει να είναι έτοιμα για διδασκαλία γραφής στο δεύτερο μισό της χρονιάς του νηπιαγωγείου.

Καραμπατζιάκης Κυριάκος,

Εργοθεραπευτής

http://www.paidiko-ergastiri.gr/


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.