Αρχική InfoMommy Διατροφή & Fitness Τα μυστικά της σχάρας για ένα απολαυστικό barbeque

Τα μυστικά της σχάρας για ένα απολαυστικό barbeque

Family-BBQ-1Η αυριανή αργία της Πρωτομαγιάς είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για μια οικογενειακή συγκέντρωση στο σπίτι και με συνοδεία πάντα εκλεκτών εδεσμάτων. Και επειδή η καλοκαιρία μας κλείνει το μάτι, γνωστοί και φίλοι προγραμματίζουν να ψήσουν στην αυλή και στο μπαλκόνι.  Ψήσιμο στα κάρβουνα, δεν σημαίνει μόνο λιπαρά κρέατα, όπως παϊδάκια και λουκάνικα. Υπάρχουν πολλές επιλογές τροφίμων, όπως το κοτόπουλο, η γαλοπούλα, το ψαρονέφρι, τα λαχανικά, που επιλέγοντάς τα, θα τα απολαύσετε και δεν θα σας γεμίσουν με περιττά λιπαρά και τύψεις!

Τι γίνεται όταν ψήνουμε;

Κατά το ψήσιμο τροφίμων πλούσιων σε πρωτεΐνες, όπως το κρέας, το ψάρι κ.λπ. παράγονται δύο ειδών χημικές ουσίες, οι ετεροκυκλικές αμίνες (HCAs) και οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (PAHs, οι οποίες σύμφωνα με αποτελέσματα μελετών σε πειραματόζωα έχουν καρκινογόνο δράση. Οι HCAs παράγονται όταν τα κρέατα ψήνονται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, ενώ οι PAHs σχηματίζονται όταν οι χυμοί από το κρέας πέσουν στα κάρβουνα ή σε άλλες ζεστές επιφάνειες δημιουργώντας καπνό. Προς το παρόν, δεν έχει αποδειχθεί η καρκινογόνος δράση των συγκεκριμένων ουσιών στον άνθρωπο, καλό είναι όμως να γνωρίζουμε με ποιες πρακτικές μπορούμε να περιορίσουμε τη συγκέντρωσή τους στα ψητά.

barbequeΈτοιμα τα κάρβουνα;

Πριν ξεκινήσετε το ψήσιμο, βεβαιωθείτε ότι τα καρβουνά σας έχουν λαμπερό κόκκινο χρώμα, με μία γκρι επιφάνεια απ’ έξω. Αυτό σημαίνει ότι είναι αρκετά ζεστά και συνεπώς έτοιμα για να ξεκινήσετε το ψήσιμο. Δημιουργήστε μια λεπτή στρώση απο αυτά, στην επιφάνεια της ψησταριάς. Δεν σημαίνει ότι όσο περισσότερα βάλετε, τόσο πιο καλά θα ψηθεί το κρέας σας.

Καθαρίστε καλά προτού ψήσετε

Προτού ξεκινήσετε το ψήσιμο, είναι απαραίτητο να έχετε καθαρίσει πολύ καλά τη σχάρα που θα χρησιμοποιήσετε( π.χ με ένα λεμόνι), προκειμένου να μην κολλήσουν στο κρέας σας απανθρακωμένα υπολείμματα. Εάν κατά το ψήσιμο κάποια σημεία στο κρέας καούν, πρέπει οπωσδήποτε να τα αφαιρέσετε, καθώς περιέχουν HCAs στην πιο καθαρή μορφή τους.

barbeque_burgerΗ θέση της σχάρας

Η σχάρα ψησίματος και κατ’ επέκταση τα τρόφιμα που θα ψήσετε φροντίστε να απέχουν τουλάχιστον 15 εκατοστά από τα κάρβουνα. Για να μη στάζει το λίπος και τα υγρά των κρεάτων καθώς ψήνονται απ’ ευθείας πάνω στα κάρβουνα και δημιουργούνται μικρές αναφλέξεις, μπορείτε να χρησιμοποιήστε αλουμινόχαρτο στη σχάρα.

Επιλέγετε απλές μαρινάδες

Οι πολύ λιπαρές στην υφή μαρινάδες τείνουν να καίγονται, γεγονός που αυξάνει την έκθεση του οργανισμού σε καρκινογόνες ουσίες. Επιλέξτε λοιπόν μαρινάδες που έχουν σαν βάση το λεμόνι ή το ξύδι και το ελαιόλαδο, διότι τα συστατικά αυτά δημιουργούν ένα “αόρατο προστατευτικό κάλυμμα” που μεταβάλλει την οξύτητα του κρέατος και παρεμποδίζει την “προσκόλληση” των PAHs σε αυτό.

iStock_000000352423Medium_988_380Επιλέγετε κρέατα με προσοχή

Αποφύγετε να ψήνετε κρέατα με πολύ λίπος, όπως λουκάνικα και τα παϊδάκια. Επιλέξτε άπαχα κρέατα, τα οποία όταν ψήνονται παράγουν λιγότερο καπνό αλλά και υγρά. Μπορείτε επίσης να αφαιρείτε το εμφανές λίπος από τα κρέατα της επιλογής σας. Ενώ είναι καλή ιδέα να προτιμάτε για ψήσιμο μικρά και λεπτά κομμάτια κρέατος, που απαιτούν λιγότερο χρόνο μαγειρέματος.

Μειώστε τον χρόνο ψησίματος

Ξεπαγώστε πάντα το κρέας πριν το ψήσετε. Εάν “προμαγειρέψετε” το κρέας, μπορείτε να περιορίσετε την παραγωγή των βλαβερών PAHs. Συστήνεται λοιπόν, να τοποθετείτε τις πιο λεπτές φέτες κρέατος στο φούρνο μικροκυμμάτων για 60 περίπου δευτερόλεπτα, ενώ τις πιο παχιές για 90 δευτερόλεπτα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μειώνεται ο χρόνος ψησίματος και αποστραγγίζονται οι χυμοί του κρέατος, οπότε μπορείτε να ψήσετε τα κρέατα σας με μεγαλύτερη ασφάλεια.

barbeque-historyΓυρίζετε τακτικά τα ψητά σας

Για να είναι ασφαλής η κατανάλωσή τους, πρέπει να έχουν ψηθεί ομοιόμορφα, χωρίς να είναι απανθρακωμένα εξωτερικά και άψητα στο εσωτερικό τους. Επομένως, πρέπει να τα γυρίζετε τακτικά, ώστε να μην ξεροψηθούν, αλλά να ψηθούν ομοιόμορφα διατηρώντας τη γεύση τους. Μη ξεχάσετε να αφαιρέσετε τα καμένα σημεία, όσο νόστιμα και αν τα θεωρείτε!

Απολαύστε το!

Και αφού έχετε ολοκληρώσει τον ρόλο σας σαν ψήστης, ψήνοντας με την μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια τα κρέατα, για τους φίλους και την οικογένεια σας, ήρθε η ώρα να απολαύσετε το δημιούργημά σας. Τι σημαίνει αυτό; Ότι κατά την ώρα του ψησίματος, καλό θα ήταν, να μην τσιμπολογάτε, διότι μπορεί να φάτε πολύ μεγαλύτερη ποσότητα, χωρίς να το καταλάβετε, γεμίζοντας με περιττές θερμίδες. Και εκεί που είπατε να φάτε κάτι ψητό για να διατηρήσετε την σιλουέτα σας, μπορεί να βρεθείτε και ζημιωμένοι. Επίσης, συνοδεύστε το γεύμα σας με μια μεγάλη σαλάτα εποχής, με μικρή ποσότητα ελαιολάδου και ξεκινήστε πρώτα από αυτήν ή –εναλλακτικά- ψήστε τα αγαπημένα σας λαχανικά στα κάρβουνα!

Παγκράτη Κατερίνα,

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

http://www.mednutrition.gr/


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.