Αρχική InfoTV Τα χαρισματικά παιδιά… ζητούν την προσοχή μας

Τα χαρισματικά παιδιά… ζητούν την προσοχή μας

28-3-2014 07-10-07 μμ

Ανέκαθεν το παιδί σας έμοιαζε στα μάτια σας «παιδί θαύμα». Άραγε ισχύει η γνωστή ρήση για την κουκουβάγια και το κουκουβαγιάκι της ή πράγματι το βλαστάρι σας είναι ένα παιδί χαρισματικό;

Το πρώτο ερώτημα που προκύπτει λοιπόν είναι «τι εννοούμε όταν λέμε ένα παιδί χαρισματικό»; Είναι ο εξαιρετικός μαθητής; Που έχει ένα απίστευτο ταλέντο; Που απομνημονεύει τα πάντα; Που έχει μαθηματικό μυαλό;

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Μένσα*, η χαρισματικότητα είναι η έννοια που περιγράφει πάρα πολύ υψηλές νοητικές ικανότητες οι οποίες εκτείνονται σε μια πληθώρα γνωστικών πεδίων. Τα χαρισματικά παιδιά μπορούν να διακριθούν σε ότι καταπιάνονται και η ευφυΐα τους συνδυάζεται με συναισθηματική σταθερότητα και ηγετικές ικανότητες.

Το χαρισματικό παιδί έχει μια διαφορετική οπτική απέναντι πράγματα. Έχει έναν τελείως αντισυμβατικό αλλά ταυτόχρονα αποδοτικό τρόπο σκέψης και αυτή η διαφορετική γωνία είναι που το διαφοροποιεί. Σκέφτεται έξω από την κοινή λογική και αυτό το βοηθάει να βλέπει λύσεις και σενάρια που παραμένουν αθέατα από ένα μέσο νου.

Καλύτερα όμως να μας τα πει ο υπεύθυνος της Μένσα για τα χαρισματικά παιδιά, Αλέξανδρος Παπανδρέου, που καθημερινά συναναστρέφεται αλλά και εκπαιδεύει μέσα από τα ειδικά master-classes δεκάδες από αυτά.

Δείτε το βίντεο

Συμβουλές προς τους γονείς

Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς όταν καταλάβουν ότι έχουν να διαχειριστούν ένα χαρισματικό παιδί; Πώς μπορούν να το βοηθήσουν και να μην «φρενάρουν» τις ιδιαίτερες ικανότητές τους; Ο Αλέξανδρος Παπανδρέου μας εξηγεί.

Δείτε το βίντεο

Λιλιπούτειοι Αϊνστάιν

Η κ. Λωρέττα Θωμαΐδου είναι η επιστημονική υπεύθυνη της Μονάδας Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο νοσοκομείο Παίδων «Αγλαϊα Κυριακού».

Στο τμήμα της παρακολουθούνται 25 ξεχωριστά παιδιά που όπως λέει η ίδια «δεν είναι απλώς έξυπνα αφού ο δείκτης  ευφυΐας τους που κυμαίνεται μεταξύ 148 έως 190, δεν αποτυπώνει τον πλούτο των ικανοτήτων τους, την ταχύτητα αντίληψης, την ευκολία αφομοίωσης, το κριτικό πνεύμα τους». Βεβαίως όπως επισημαίνει, κάποια από αυτά τα παιδιά έφτασαν έως το τμήμα της επειδή θεωρήθηκαν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Κι αυτό, γιατί όπως λέει η κ. Θωμαΐδου, τα χαρισματικά παιδιά δεν βρίσκουν απλώς λύσεις σε δύσκολα προβλήματα αλλά επινοούν νέες. Γι’ αυτά, τίποτα δεν είναι δεδομένο, αυτονόητο.

«Είναι σύνηθες οι δάσκαλοι να θεωρούν ότι τα προικισμένα παιδιά έχουν κάποια μαθησιακή διαταραχή, αλλά αυτά απλώς βαριούνται στην τάξη, επειδή τα έχουν αφομοιώσει όλα από την πρώτη στιγμή. Έχουν την τάση επίσης να κάνουν ‘δύσκολες’, άβολες ερωτήσεις στο δάσκαλο, αλλά και στους γονείς».

Τα παιδιά που παρακολουθούνται στη Μονάδα είναι 3 έως 15 ετών, ενώ από τα 25, τα 18 είναι αγόρια. «Ένα από τα σημάδια που μπορεί να ευαισθητοποιήσει τους γονείς ή τον παιδίατρο να υποπτευθεί τις εξαιρετικές τους ικανότητες από νωρίς είναι ότι μαθαίνουν να διαβάζουν μόνα τους πολύ πριν πάνε στο σχολείο χωρίς να τους έχει διδάξει κανείς» λέει η κ. Θωμαΐδου. Υπολογίζεται ότι το 50% των προικισμένων παιδιών, δεν αναπτύσσουν ποτέ τις ικανότητες και τα ταλέντα τους, γιατί δεν αντιμετωπίζονται σωστά. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι ένα τετράχρονο παιδί ίσως να μιλάει και να διαβάζει όπως ένα οκτάχρονο, αλλά οι συναισθηματικές του ανάγκες είναι ανάλογες με την ηλικία του.

Τετ α τετ με ένα χαρισματικό παιδί

Η Άντα είναι ένα εντεκάχρονο κορίτσι που πριν από δύο χρόνια βρήκε διέξοδο για τις ιδιαίτερες ανησυχίες της στα προγράμματα της Μένσα, αφού πρώτα πέρασε με επιτυχία το ανάλογο τεστ. Η μητέρα της μας εξηγεί γιατί θεώρησαν το παιδί τους χαρισματικό και πως βρέθηκαν στο κατώφλι της Μένσα;

Δείτε το βίντεο

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί, ένα παιδί που ανήκει στο περιβόητο 2% από ένα άλλο που ανήκει στο μεγάλο ποσοστό του 98%; Η Άντα είναι ένα απολύτως φυσιολογικό παιδί, με τις ανησυχίες και τα ερωτηματικά που έχουν τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας της. Η ευκολία της να μαθαίνει και η προσαρμοστικότητά της είναι μόνο δύο από τις ιδιαίτερες ικανότητες που διαθέτει. Δείτε τι λέει η ίδια για τη ζωή και τις συνήθειές της.

Δείτε το βίντεο

Όπως λέει η κ. Θωμαΐδου «κάνει εντύπωση ότι ενώ σε όλες σχεδόν τις αναπτυγμένες χώρες υπάρχει πρόβλεψη για τα παιδιά με χαμηλή νοημοσύνη, δεν υπάρχει κάτι ανάλογο για τα παιδιά με υψηλή νοημοσύνη. Λανθασμένα πιστεύουν πολλοί ότι είναι τόσο έξυπνα που μπορούν να τα βγάλουν πέρα μόνα τους». Μήπως το ανήσυχο παιδί σας, που δείχνει δυσκολία να προσαρμοστεί και να αποδεχτεί χωρίς ερωτήσεις όσα του λένε στο σχολείο, είναι ένα χαρισματικό παιδί; Δώστε του την ευκαιρία να ανακαλύψει τον κόσμο στον οποίο ανήκει.

*Η Μένσα (Mensa) είναι ένας διεθνής οργανισμός, μια παγκόσμια κοινωνία ανθρώπων, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα η οποία εστιάζει στην αναγνώριση και ανάπτυξη της ανθρώπινης ευφυίας.Μοναδικό κριτήριο για να γίνει κάποιος μέλος είναι να έχει Δείκτη Νοημοσύνης (I.Q.) που να τον κατατάσσει στο ανώτερο 2% του ανθρώπινου πληθυσμού. Ήτοι μεγαλύτερο ή ίσο του 148 στην Κλίμακα Cattel (που ισοδυναμεί με το 132 της κλίμακας Stanford-Binet και το 131 της κλίμακας Wechshler)


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.