Αρχική Infokids Διατροφή & Fitness Τα παιδιά επιτρέπεται να γυμνάζονται με βάρη;

Τα παιδιά επιτρέπεται να γυμνάζονται με βάρη;

fun__fitness_weight_bench_for_kidsΑν μπούμε στο μυαλό ενός πατέρα, ο οποίος έχει νιώσει τα ευεργετικά αποτελέσματα της γυμναστικής με βάρη, θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα: «Ανυπομονώ να δω το γιο μου να γυμνάζεται με βάρη από μικρή ηλικία, έτσι ώστε τα αποτελέσματα να έρθουν πιο γρήγορα. Ποια θα ήταν η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα;» επισημαίνει ο Δημήτρης Καναβαράκης, γυμναστής.

Ο μύθος ότι τα βάρη καθυστερούν την ανάπτυξη ενός παιδιού εμφανίστηκε μόλις τη δεκαετία του ’60 στην Ιαπωνία. Μια μελέτη πράγματι έδειξε ότι πολύ νεαρά άτομα γυμνάζονταν με αντιστάσεις και είχαν μειωμένη πορεία ανάπτυξης. Αυτό όμως που για άγνωστους λόγους (ίσως πολιτικούς, ποιος ξέρει), αποκρύφτηκε, ήταν ότι τα παιδιά υποχρεώνονταν να σηκώνουν τεράστια φορτία (κάτι σαν καταναγκαστικά έργα δηλαδή), σε βραχώδης περιοχές, με λιγοστή τροφή και ακόμα λιγότερη ξεκούραση. Η έρευνα έδειξε ότι τα παιδιά παρουσίασαν δυσαρμονία στη σκελετική τους ανάπτυξη, οστεοπόρωση και χρόνια μυϊκά προβλήματα. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να σχολιάσουμε το συγκεκριμένο γεγονός.

072105-met-kidsfit-1Η αντίθετη άποψη λέει ότι η γυμναστική μα βάρη, όταν γίνεται σωστά, σε συνδυασμό ασφαλώς με καλή διατροφή και ξεκούραση, ενισχύει τη δομή των οστών, αυξάνοντας την πυκνότητα τους και προλαμβάνοντας από νωρίς τις πιθανότητες οστεοπόρωσης.

Η οστεοπόρωση είναι από μόνη της μια σοβαρή πάθηση. Τα πράγματα όμως γίνονται ακόμη χειρότερα με το πέρασμα του χρόνου αφού η πυκνότητα των οστών συνεχώς μειώνεται. Ένα άτομο όμως που δεν γυμνάζεται έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να χτυπηθεί από αυτή την πάθηση, ενώ αντίθετα η γυμναστική σε νεαρή ηλικία αποτελεί ισχυρό ανασταλτικό παράγοντα στην εμφάνιση του προβλήματος.

Η επιστήμη σε καμία περίπτωση δεν συμμερίζεται την άποψη ότι η γυμναστική με βάρη επιβραδύνει την ανάπτυξη, ενώ αντίθετα έχει σε πανεπιστημιακές έρευνες αποδειχθεί ότι ενισχύει τα οστά και τον οργανισμό γενικότερα.

Ποια είναι τα οφέλη από τη γυμναστική σε νεαρή ηλικία;

Η γυμναστική με βάρη αυξάνει τη δύναμη. Αυτό είναι γνωστό. Ενώ λοιπόν η ανάπτυξη των μυών είναι το λογικό αποτέλεσμα, εντούτοις και επειδή τα επίπεδα τεστοστερόνης σε ένα μικρό παιδί είναι χαμηλά, όλα τα κέρδη από την αύξηση της δύναμης δεν επικεντρώνονται στη μυϊκή υπερτροφία αλλά στο νευρικό σύστημα. Κάτι που σημαίνει περισσότερη δύναμη και θωράκιση του μυο-σκελετικού συστήματος.

Δεν είναι παράλογο αν σκεφτεί κανείς ότι στη νεαρή ηλικία το σώμα «σοκάρεται» (με την καλή έννοια) πολύ πιο εύκολα, με πολύ απλές ασκήσεις και μικρές αντιστάσεις. Η γυμναστική με βάρη μαθαίνει το νευρικό σύστημα πώς να ενεργοποιεί τον αριθμό των μυϊκών ινών που θα εμπλέκονται κατά τη διάρκεια της άσκησης. Η ικανότητα να ενεργοποιεί περισσότερες μυϊκές ίνες οδηγεί στην αύξηση της μυϊκής δύναμης.

Η γυμναστική με βάρη είναι επικίνδυνη για τραυματισμούς;

Άλλος ένας μύθος από αυτούς που λέγονται κυρίως ανάμεσα σε παρέες που έχουν «τουριστική» σχέση με τα βάρη είναι ότι τα νεαρά παιδιά μπορούν εύκολα να τραυματιστούν ή να αποκτήσουν κινητικά προβλήματα . Η κοινή λογική όμως συμβαδίζει με τις επιστημονικές έρευνες που αποδεικνύουν ότι τα παιδιά που κάνουν βάρη δεν κινδυνεύουν περισσότερο από τους συνομήλικους τους που κάνουν άλλα αθλήματα. Αντίθετα μάλιστα το σώμα ισχυροποιείται δηλώνει εμφατικά ο κ. Καναβαράκης. Βασικές μυϊκές ομάδες, ζωτικής σημασίας, θωρακίζουν το σώμα (σκελετό, τένοντες, ζωτικά όργανα) και το καθιστούν ικανότερο και αποδοτικότερο σε οποιοδήποτε άθλημα τελικά ακολουθήσουν.

9d520a9ad93eeba1f7b500727ade7123Άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα:

Σωματική κατάσταση (αναλογία μυών και λίπους)
Αντοχή στους τραυματισμούς
Καταπολεμά την υπέρταση
Καλύτερη ψυχολογία
Καλύτερη άποψη για την αθλητική δραστηριότητα γενικά.
Το σημαντικότερο όλων είναι η σωματική κατάσταση. Η καταπολέμηση της παχυσαρκίας, η οποία αποτελεί το Νο 1 πρόβλημα στις δυτικές κοινωνίες. Σίγουρα η αεροβική άσκηση βοηθά, επίσης όμως ένα ήδη υπέρβαρο παιδί είναι σχεδόν αδύνατο και επικίνδυνο να ασχοληθεί με κάποια αεροβική άσκηση.

kid-weight-liftingΠοια ηλικία είναι ιδανική;

Έχει αποδειχθεί ότι ένα παιδί μπορεί να γυμναστεί άνετα με βαράκια. Πρέπει βέβαια να τονιστεί (κι αυτό είναι πολύ σημαντικό) ότι ο νεαρός αθλητής θα πρέπει να είναι σχετικά ώριμος για την ηλικία του, έτσι ώστε να ακολουθήσει τις οδηγίες του προπονητή. Όπως κάθε άθλημα (οποιοδήποτε άθλημα) εγκυμονεί κινδύνους. Έτσι και η γυμναστική με βάρη, αν δεν γίνεται σωστά, μπορεί να επιφέρει τραυματισμούς. Γι αυτό και το παιδί που ξεκινά γυμναστική θα πρέπει να επιβλέπεται στενά από έναν ανάλογα ώριμο και έμπειρο γυμναστή.

Η υπευθυνότητα, η μεταδοτικότητα αλλά και η παιδαγωγική ικανότητα του προπονητή πρέπει να θεωρούνται δεδομένες και αποτελούν την καλύτερη εγγύηση για την ομαλή πορεία του παιδιού. Και βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πριν την ενασχόληση με οποιοδήποτε άθλημα οι γονείς θα πρέπει να συμβουλευτούν έναν γιατρό. Κάτι που επίσης δεν παρουσιάζει καμία διαφορά από την τακτική που πρέπει να ακολουθεί ένας ενήλικας αρχάριος αθλούμενος.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.