Αρχική Γωνιά του μαθητή Τι φταίει για την κακή σχολική επίδοση;

Τι φταίει για την κακή σχολική επίδοση;

girl-in-school3Τα μαθήματα πλησιάζουν στο τέλος τους αλλά το παιδί σας φαίνεται ότι δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου. Η επίδοσή του χρήζει περαιτέρω βελτίωσης και εσείς ανησυχείτε για το πώς θα καταφέρει να τα βγάλει πέρα στις επόμενες σχολικές τάξεις. Μην στεναχωριέστε και δείτε τα πράγματα από μια άλλη οπτική.  Στο κείμενο που ακολουθεί ο Γρηγόρης Βασιλειάδης, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής, Διδάκτωρ Ψυχολογίας παρουσιάζει και παραθέτει αναλυτικά  ποιες είναι αιτίες που αναγκάζουν ένα παιδί να μην τα πηγαίνει καλά στα μαθήματα και προτείνει πώς ο δάσκαλος αλλά και ο γονεάς θα χειριστούν αυτή την ιδιαίτερη κατάσταση.

Σχολική ανωριμότητα

Για να αποφασίσουμε εάν ένα παιδί είναι ώριμο ή όχι για το σχολείο, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τους εξής παράγοντες:

  • την εξέλιξη της νοημοσύνης του
  • τη συναισθηματική του εξέλιξη
  • την κοινωνική του εξέλιξη
  • τη βιολογική του ωρίμανση

Αν και τις περισσότερες φορές η εξέλιξη στους παραπάνω τομείς συμβαδίζει, κάποιες φορές το παιδί μπορεί να παρουσιάζει επιβράδυνση στην εξέλιξη μιας, ή περισσοτέρων λειτουργιών, και γι’αυτόν το λόγο να θεωρείται ανώριμο για τη σχολική εργασία, (π.χ. το παιδί μπορεί να μην έχει την απαιτούμενη κινητική οργάνωση για την λεπτή επιδεξιότητα που απαιτεί η σχολική εργασία. Ίσως να μην έχει φτάσει ακόμα στα απαραίτητα επίπεδα γλωσσικής ανάπτυξης, κοινωνικής ωριμότητας, ή της απαιτούμενης ικανότητας συγκέντρωσης ή προσοχής). Όλα αυτά, ή και το καθένα ξεχωριστά, μπορεί να αποτελέσουν αιτίες σχολικής ανωριμότητας, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να ανταποκριθεί το παιδί στις απαιτήσεις του σχολείου.

Πώς εμφανίζεται;

To παιδί παρουσιάζει αδυναμία να παρακολουθήσει τα μαθήματα της τάξης του
Μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή
Το λεξιλόγιό του μπορεί να είναι φτωχό για την ηλικία του
Η κοινωνική του συμπεριφορά μπορεί να μην είναι ανάλογη της ηλικίας του

Εξαιτίας των παραπάνω, μπορεί το παιδί να είναι ανήσυχο μέσα στην τάξη και να δυσκολεύεται να αποδεχτεί τα όρια που του επιβάλλονται για τη λειτουργία του σχολείου (π.χ. να σηκώνεται άσκοπα από το θρανίο του και να κάνει βόλτες μέσα στην τάξη την ώρα του μαθήματος, κ.λ.π.).

Τι μπορείτε να κάνετε;

Πρώτα απ’όλα αναγνωρίστε μέσα σας τη συμβολή της ανωριμότητας του παιδιού στην προβληματική του συμπεριφορά, και μη θεωρήσετε ότι τα παραπάνω φαινόμενα οφείλονται σε αδιαφορία, τεμπελιά, χαμηλή νοημοσύνη, ή ακόμα και στο γεγονός ότι το παιδί είναι 'κακομαθημένο' Δείξτε στο παιδί ιδιαίτερη κατανόηση. Ενθαρρύνετέ το, και μην έχετε – σ’αυτό το στάδιο- πολλές απαιτήσεις για τη σχολική του επίδοση

Boredom

Ντροπή, δειλία

Πώς εμφανίζεται;

Συνήθως τα παιδιά αυτά είναι συνεσταλμένα
Δεν κάνουν εύκολα φιλίες ή παρέα με τα άλλα παιδιά στο σχολείο
Παραμένουν απομονωμένα
Δεν συμμετέχουν στην τάξη και στις δραστηριότητες
Αποφεύγουν να παίζουν με τ’άλλα παιδιά στα διαλείμματα.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Επιδιώξετε να προσεγγίσετε το παιδί με διακριτικό τρόπο
Δώστε τους ιδιαίτερη προσοχή και κυρίως ενθάρρυνση
Διευκολύνετε τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες της τάξης
Ανακαλύψτε τις κλίσεις ή τα ενδιαφέροντα που μπορεί να έχει το παιδί (π.χ. ζωγραφική) και ενθαρρύνετέ το να ασχοληθεί μ’αυτά
Κινητοποιήστε το δυναμικό της ομάδας-τάξης, έτσι ώστε να διευκολυνθεί το παιδί να συμμετέχει περισσότερο
Δώστε του σταδιακά ορισμένες υπευθυνότητες μέσα στην τάξη
Φροντίστε να επέμβετε με θετικό τρόπο όταν κάποιο παιδί προσελκύσει την επιθετικότητα των άλλων παιδιών
Διατηρήστε καλή επικοινωνία με την οικογένεια του παιδιού
Μέσα από την συζήτηση με τους γονείς, προσπαθήστε να διαπιστώσετε εάν υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι που κάνουν το παιδί να αισθάνεται έτσι (π.χ. συχνοί οικογενειακοί καυγάδες, δυσκολίες στις σχέσεις με τα αδέρφια του, κ.λ.π.)
Διευκρινίστε εάν το παιδί ήταν πάντα δειλό, ή φοβισμένο, ή εάν το πρόβλημα εκδηλώθηκε μετά από κάποιο συγκεκριμένο γεγονός (π.χ. τη γέννηση ενός αδερφού, την αρρώστια ενός μέλους μέσα στην οικογένεια, κ.λ.π.).
Προσπαθήστε να πείσετε τους γονείς να μην ανησυχούν και να μην είναι απαιτητικοί και αυστηροί με το παιδί
Βοηθήστε τους να αναλάβουν υπευθυνότητα για τη δυσκολία του παιδιού τους, με το να είναι οι ίδιοι ενθαρρυντικοί μαζί του, και να το βοηθούν να ξεπερνά σιγά-σιγά τους φόβους του.

mom-son-homework

Αποθάρρυνση

Ένα από τα βασικά κίνητρα του παιδιού για να κάνει τη σχολική του δουλειά και να πετύχει, είναι να ευχαριστήσει όχι μόνο τον εαυτό του, αλλά και τους γονείς και τους δασκάλους του, αποφεύγοντας παράλληλα την αποδοκιμασία και την τιμωρία.Αν οι μεγάλοι, αντί να επαινούν τις προσπάθειες του παιδιού, κατακρίνουν μόνο τις αποτυχίες του, τότε αυτό μπορεί να πιστέψει πως ότι κι αν κάνει δεν μπορεί να τους ευχαριστήσει. Το αποτέλεσμα θα είναι να απελπιστεί και να αποσυρθεί από τον αγώνα. Συνήθως οι γονείς αυτών των παιδιών προσπαθούν να ικανοποιήσουν δικές τους εσωτερικές ανάγκες, ζητώντας από τα παιδιά τους πολλά, χωρίς να μπορούν να δεχτούν οποιαδήποτε αδυναμία τους. Τα παιδιά αυτά γίνονται πολύ ανασφαλή, δεν έχουν αρκετή εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, παρουσιάζουν αδυναμία συγκέντρωσης και προσοχής, είναι αγχώδη κι έχουν δυσκολίες στη μάθηση.

Πώς εμφανίζεται;

Συνήθως τα παιδιά αυτά μπορεί να γίνουν εξαιρετικά επιθετικά, ή αντίθετα, μπορεί να στρέψουν την επιθετικότητα στον εαυτό τους, με αποτέλεσμα να αισθάνονται ότι είναι άχρηστα και ότι δεν αξίζουν καθόλου την επιδοκιμασία και την προσοχή των μεγάλων.Τα παιδιά αυτά που αισθάνονται ότι τα έχουν απορρίψει, εμφανίζουν υπερβολικό άγχος, μεγάλη ανασφάλεια, είναι δυσπροσάρμοστα και παρουσιάζουν έντονες μαθησιακές δυσκολίες. Τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να συνυπάρχουν με ψυχοσωματικά προβλήματα, όπως αδυναμία, πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά, κ.λ.π.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Ενθαρρύνετε ολόψυχα το παιδί, επαινώντας κάθε του προσπάθεια, αδιαφορώντας για το αποτέλεσμα
Συνηθίστε να τονίζετε όλα τα θετικά στοιχεία της συμπεριφοράς και της προσωπικότητάς του
Μιλήστε με τους γονείς και εξηγήστε τους πόσο μεγάλη ανάγκη έχει το παιδί τους για επιβράβευση και αποδοχή
Έχετε υπόψη σας ότι συχνά χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση σ’όλη την οικογένεια, για να αλλάξουν οι στάσεις των γονιών προς το παιδί, και μερικές φορές επιπλέον ψυχοθεραπεία με το παιδί.

Βασιλειάδης Γρηγόρης,

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής, Διδάκτωρ Ψυχολογίας (Ph.D.)


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.