- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Γνωρίστε καλύτερα το “δημιουργικό” παιδί σας και βοηθήστε το να εξελιχθεί

Ξεκινώντας να μιλάμε για ‘δημιουργικά παιδιά’ χρειάζεται πριν από όλα να απαντηθεί τι σημαίνει για εμάς δημιουργικότητα και με ποιους τρόπους εκφράζεται. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι αποτελεί συνώνυμη έννοια της μοναδικότητας και της παραγωγής νέων πραγμάτων γεγονός που μας κάνει εύλογα να αναρωτηθούμε πόσο εύκολο είναι σήμερα άραγε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παραμείνουν δημιουργικά τη στιγμή που γενικότερα διδάσκονται να συμμορφώνονται.  Σύμφωνα με το σημαντικό ψυχολόγο των ημερών μας, Ντύερ, τα χαρακτηριστικά που αποτελούν τον άξονα μιας δημιουργικής παιδαγωγικής προσέγγισης είναι τα εξής:
1. Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ-Με άλλα λόγια ο γονιός ή ο εκπαιδευτικός είναι ανάγκη να αφήνει περιθώριο στα παιδιά, ώστε να μην νιώθουν εξάρτηση. Η προώθηση ανεξαρτησίας περιλαμβάνει το να τους επιτρέπουμε να οργανώνουν κατ’αρχήν τα παιιχνίδια τους χωρίς την παρέμβασή μας στις μικρότερες ηληκίες και αργότερα σαν έφηβοι να έχουν την ελευθερία να εκφράζουν τις απόψεις τους και να επιλέγουν τις παρέες τους.
2. Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΩΝ – ή απλά η αποφυγή της ‘ετικέτας’ του μικρού, του πανέξυπνου , του χαριτωμένου κ.λπ. παιδιού. Και αυτό γιατί όταν τα παιδιά μάθουν να αποδέχονται χαρακτηρισμούς εγκαταλείπουν τις δικές τους απαιτήσεις από τον εαυτό τους και μετατρέπονται σε αυτό που οι άλλοι επιζητούν από αυτά.
3. Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ-δηλαδή της εμπιστοσύνης που έχει ένα παιδί στον εαυτό του,καθώς τα παιδιά έχουν ανάγκη να ειναι συμφιλιωμένα με τον εαυτό τους ακόμα και αν σφάλλουν.Όλοι μας γνωρίζουμε παιδιά που φέρονται απόλυτα επιτηδευμένα μόνο και μόνο για να βρουν την επιβράβευση από τους γύρω τους. Παραμερίζουν την εσωτερική τους ειλικρίνεια και κατά συνέπεια χάνουν από τη δημιουργική τους διαδικασία . Γι αυτο είναι σημαντικό να τα ενθαρρύνουμε να είναι ειλικρινή και χωρίς φόβο έτσι ώστε να μένουν μακριά από το άγχος της κριτικής των άλλων.
4. Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΦΟΒΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΗ ΜΑΣ-Το ‘δημιουργικό ‘ παιδί μαθαίνει να μην θεωρεί τους άλλους σπουδαιότερους από το ίδιο . Γνωρίζει πως ο,τι θελήσει να κάνει θα το καταφέρει . Τα παιδιά,κατά συνέπεια ,χρειάζονται να διδαχτούν πως το καθένα τους αποτελεί σπουδαία και ξεχωριστή προσωπικότητα και να απαγκιστρωθούν από τη νοοτροπία των ‘σπουδαίων , σούπερ ηρώων και διασήμων’. Αποτελεί σημαντικό κομμάτι της δημιουργικής παιδαγωγικής προσεγγισης , το να μην καλλιεργειται στα παιδιά η νοοτροπία ούτε της αλαζονίας αλλά και ούτε του σωτήρα σούπερ ήρωα.Οι διάσημοι όλων των εποχών , να παρουσιάζονται σαν ‘κανονικοί ‘ άνθρωποι που απλά έθεσαν στόχους και δούλεψαν προς αυτή την κατεύθυνση για να τους πετύχουν.
5. Η ΕΝΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ -Τα ‘δημιουργικά ‘ παιδιά συχνά απορροφούνται από τη δραστηριότητά τους ,περνούν ώρες γράφοντας, ζωγραφίζοντας κτλ και σε αυτές τις στιγμές γονείς και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να επιτρέπουμε να παίρνουν τα παιδιά το χρόνο τους ,μιας και είναι και αυτός ένας τρόπος των παιδιών να αναπτύσσουν τη δημιουργική διαδικασία .Τα παιδιά νιώθουν την ανάγκη να δημιουργούν μέσα από πολλούς τρόπους και παράλληλα βοηθιούνται πολύ .  Γι’ αυτό κι εμείς ας τα ενθαρρύνουμε να ασχολούνται με διηγήσεις , θέατρο , χορό που για εμάς ίσως φαίνονται ανόητες δραστηριότητες , αλλά που καλλιεργούν την δημιουργία παράλληλα με την αυτόνομη σκέψη.
6. Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΝΗΣ-Τα ‘δημιουργικά ‘ παιδιά σκέφτονται ότι δεν υπάρχει αδύνατο και αναζητούν μόνα τους τις λύσεις σε προβλήματα και θέματά τους. Η ανάπτυξη της υπομονής σαν στοιχείο του χαρακτήρα τους χρησιμεύει σε πολλές δραστηριότητες στη μετέπειτα ζωή τους.
7. Η ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ– που βλέπει κάτω από την επιφάνεια, θέλει να γνωρίσει περισσότερα και ρωτάει πολλά ‘γιατι’ είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό των παιδιών. Τα παιδιά θέλουν να έχουν κοντά τους ανθρώπους που δεν βαριούνται να τους απαντήσουν , αλλιώς ή αναζητούν αλλού την απάντηση ή χάνουν τον ενθουσιασμό τους για την απόκτηση της γνώσης .

Από όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά συμπεραίνουμε ότι τα ‘δημιουργικά ‘ παιδιά (τα παιδιά όλων μας) αναζητούν να βρουν τη δική τους αλήθεια αμφισβητώντας ερμηνείες και αποβάλλοντας την τυφλή εμπιστοσύνη στους ‘ειδικούς’. Η δημιουργικότητά τους δεν έχει να κάνει με το πρόωρο ταλέντο . Η δημιουργικότητα για την οποία μιλάμε δεν καθορίζεται από βιολογικούς παράγοντες, όμως, διαμορφώνεται από τη δική μας στάση απέναντί τους τη στιγμή που δεν αποδέχονται απλά κανόνες , αλλά προτιμούν να τους δημιουργήσουν. Επίσης η δημιουργική τους τάση διαμορφώνεται και από την στάση μας όταν επινοούν δικά τους παιχνίδια κι έχουν διαρκώς απορίες , κι όταν κάνουν πράγματα παράτολμα και με κάθε τους δραστηριότητα μας δίνουν κι ένα μάθημα για να ζήσουμε κι εμείς χωρίς το φόβο της αποτυχίας.Ας παρατηρήσουμε , λοιπον, τα ‘δημιουργικά ‘ μας παιδιά που δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να μας καθρεφτίζουν την ανάγκη μας να διδαχτούμε από τον ενθουσιασμό που διαθέτουν και κοντά τους να αναζητήσουμε με πάθος τη συμμετοχή μας στη ζωή.

Μαρία Σπύρου

Η Μαρία Σπύρου είναι εκπαιδευτικός επί σειρά ετών στον τομέα της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας με εξειδίκευση στις διδακτικές μεθόδους .Έχει κάνει μεταπτυχιακά στον τομέα της εκπαιδευτικής ψυχολογίας [ΜΑ ASHWOOD UNIVERSITY EDUCATIONAL PSYCHOLOGY -ΕΚΠΑ ΕΚΠΑΙΔ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ] όπου και αρίστευσε στο κομμάτι της ψυχολογίας του ατόμου. Εργάζεται ως συντονίστρια ομάδων γονέων και εκπαιδευτικών σε σχολεία και ιδιωτικούς χώρους . Άρθρα της έχουν συμπεριληφθεί σε πολλά έντυπα ιατρικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου. Διατηρεί τη σελίδα “ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ “ στο διαδίκτυο και το mail: [email protected]