Διδασκαλία κατ’ οίκον, μια νέα τάση στην εκπαίδευση;

Το είχαμε ακούσει στο παρελθόν να συμβαίνει σε οικογένειες στο εξωτερικό και είχαμε απορήσει, καθότι πρόκειται για μια εκπαιδευτική διαδικασία, που δεν έχει εφαρμογή, πλην εξαιρέσεων, στη χώρα μας, αλλά ρωτήσαμε και ενημερωθήκαμε ότι σε κάποιες χώρες οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να αποφασίσουν για το μοντέλο εκπαίδευσης που θα ακολουθήσουν τα παιδιά τους, χωρίς τον περιορισμό της φοίτησης σε κάποιο σχολείο. Πριν λίγες μέρες, η εφημερίδα Ελευθεροτυπία, είχε εκτενές άρθρο, που αναφερόταν στο homeschooling. Το θεωρήσαμε πολύ ενδιαφέρον και ενημερωτικό και σας το παραθέτουμε:

“Εκατομμύρια παιδιά σε όλον τον κόσμο δεν ξυπνούν το πρωί για να πάνε στο σχολείο τους, προετοιμάζονται, όμως, το ίδιο, για να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους στο σαλόνι του σπιτιού τους. Είναι οι μαθητές που οι γονείς τους επέλεξαν να διδάσκονται τα παιδιά τους στο σπίτι τους, είτε με δάσκαλο που πληρώνουν είτε ενδυόμενοι αυτοί τον ρόλο του εκπαιδευτικού.

“Δεν είναι το σχολείο που είναι υποχρεωτικό, αλλά η εκπαίδευση», υποστηρίζουν όσοι επιλέγουν την κατ’ οίκον διδασκαλία για τα παιδιά τους. Αυτά πάλι, αν μη τι άλλο, γλιτώνουν το πρωινό, άγριο ξύπνημα…”
Ενισχύεται διαρκώς το φαινόμενο του homeschooling, όπως το λένε οι Αμερικανοί, πρωτοπόροι αυτής της μορφής εκπαίδευσης, με δύο εκατομμύρια παιδιά να τη λαμβάνουν στο σπίτι. Μερικές δεκάδες χιλιάδες είναι στη Βρετανία και αρκετά σε άλλες χώρες, όπου προβλέπεται αυτό το σύστημα. Γιατί στη Γερμανία και τη Βραζιλία, για παράδειγμα, δεν επιτρέπεται.
Πώς, όμως, ένα γονιός αποφασίζει να μην κάνει το αυτονόητο, δηλαδή να στείλει το παιδί του στο σχολείο; «Το σχολείο δεν σέβεται τις φυσικές ανάγκες των παιδιών», λέει στην ιταλική «Repubblica» ο Φραντσέσκο Ντ’ Ιντζούλο, γραμματέας του ιταλικού δικτύου «οικογενειακό σχολείο». «Και ενώ στη Βρετανία το δημόσιο σχολείο συμβουλεύεται το (αντίστοιχο αγγλικό δίκτυο) Education Otherwise, στην Ιταλία πολλοί προϊστάμενοι της εκπαίδευσης δεν γνωρίζουν τον νόμο και αρνούνται το δικαίωμα στις οικογένειες, εγείροντας χίλια εμπόδια».

Και σχολείο και σπίτι…
Στην Ιταλία είναι μόνο 200 τα παιδιά που δεν παρακολουθούν σχολείο, αλλά μένουν στο σπίτι και μελετούν, με υποχρέωση να παρουσιαστούν στις προαγωγικές εξετάσεις. Είναι, όμως, πολλοί περισσότεροι οι γονείς που συμβουλεύονται σχετικές ιστοσελίδες, προσπαθώντας σε πρώτη φάση να συνδυάσουν σχολείο και μελέτη στο σπίτι, ελπίζοντας μελλοντικά να απαλλάξουν τα παιδιά τους από το πρώτο. Σε ορισμένες χώρες, όπως στη Ρωσία, η κατ’ οίκον εκπαίδευση επιτρέπεται, αλλά τελεί υπό αυστηρές προϋποθέσεις. Στις ΗΠΑ, το πρόγραμμα σπουδών είναι πολύ πιο ελεύθερο.
Ενας από τους λόγους που κρατά τους… γονείς μακριά από το σχολείο είναι η δυνατότητα εξατομικευμένης εκπαίδευσης στο σπίτι, η επιλογή ωραρίων μελέτης, αλλά και θεματολογίας, η μεγαλύτερη συγκέντρωση του παιδιού, καθώς δεν αποσπάται η προσοχή του από άλλα παιδιά, αλλά και για πολλούς η ασφάλεια του μικρού. Σημαντικό είναι επίσης ότι πολλά παιδιά εξασφαλίζουν πολύ περισσότερο χρόνο για να καλλιεργήσουν άλλα ταλέντα, τα οποία συρρικνώνονται στο σχολείο.
“Δεν είναι το σχολείο που είναι υποχρεωτικό, αλλά η εκπαίδευση», είναι το μότο όσων επιλέγουν την κατ’ οίκον εκπαίδευση. Πολλοί εξ αυτών απαξιώνουν το δημόσιο σχολείο, όπως έχει «καταντήσει», λένε. Υπάρχουν, όμως, και εκείνοι που επισημαίνουν ότι ένα «κακό» σχολείο πρέπει να βελτιωθεί εκ των έσω. Δεν είναι λύση η αποχή. Επίσης, έχει βάρος η επισήμανση ότι εκτός σχολείου τα παιδιά δεν κοινωνικοποιούνται ομαλά, ενώ, δεδομένης της ανυπαρξίας ανταγωνισμού, το παιδί δεν προετοιμάζεται για την άκρως ανταγωνιστική κοινωνία.

Κατ’ οίκον διδασκαλία: Σε ποιες χώρες
ΗΠΑ: Υπολογίζονται σε περισσότερα των 2.000.000 τα παιδιά που παρακολουθούν μαθήματα στο σπίτι.
Η πρακτική εγκαινιάστηκε ουσιαστικά στις αρχές του 20ού αιώνα, εξαιτίας των μεγάλων αποστάσεων κατοίκων απομακρυσμένων χωριών από σχολεία. Σήμερα το homeschooling είναι διαδεδομένο και στα μεγάλα αστικά κέντρα.
ΓΑΛΛΙΑ: Στοιχεία του σχολικού έτους 2007-2008 δείχνουν ότι 3.240 παιδιά, ηλικίας από 6 έως 16 ετών, παρακολούθησαν μαθήματα στο σπίτι. Ενας μεγάλος αριθμός μελετούσαν με τη βοήθεια δημόσιου οργανισμού για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα υπόλοιπα με τη βοήθεια δασκάλων.
Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ: Είκοσι χιλιάδες παιδιά… φοίτησαν στο σπίτι το 2009, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία τα πραγματικά, όμως, μπορεί να είναι πολύ υψηλότερα.
ΙΤΑΛΙΑ: Η παρακολούθηση μαθημάτων στο σπίτι είναι αποδεκτή, ως εναλλακτική μορφή υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Για την ώρα αφορά μερικές εκατοντάδες παιδιά, το ενδιαφέρον, όμως, ενισχύεται τα τελευταία χρόνια.
Η εκπαίδευση κατ’ οίκον είναι διαδεδομένη επίσης σε Αυστραλία, Καναδά και Ν. Ζηλανδία.” Πηγή: Ελευθεροτυπία