- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Επαγγελματική και Παιδαγωγική κατάρτιση των Εκπαιδευτικών

Το Infokids.gr σας παρουσιάζει την παρουσίαση του κου Γιώργου Παπατριανταφύλλου, στο Υπουργείο Παιδείας στις 4 Ιουνίου 2011, όπου ήταν προσκεκλημένος του Πανελληνίου Συλλόγου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αποφοίτων Πανεπιστημίου (ΠΑ.ΣΥ.ΚΑ.ΓΑ.), στην Ημερίδα Επιμόρφωσης: «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»
Ο Γιώργος Παπατριανταφύλλου (www.papatriantafillou.com, http://georgepapatriantafillou.wordpress.com [2]/) είναι συγγραφέας των βιβλίων: 
1.  Προγράμματα Δημοσίων Σχέσεων, εκδόσεις Σταμούλης 2008
2.  Εταιρική Εικόνα, εκδόσεις Σταμούλης 2011.
Παραδίδει εισηγήσεις και ομιλίες εντός επιχειρήσεων και σε συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδος.
Η θεματολογία του αφορά στις Δημόσιες Σχέσεις και στη διοίκηση επιχειρήσεων. Όραμά του ο εξανθρωπισμός των επιχειρήσεων και η Ευτυχία αυτών και των ανθρώπων τους.

Η Κοινωνία αλλάζει. Και μαζί της οι άνθρωποι.
Τι λένε οι μαθητές;
Πως οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται και νοιάζονται είναι αυτοί που μιλούν μαζί τους, ακούν τις ανησυχίες τους, τους βοηθούν στις εργασίες τους και αποπνέουν στοργή και δικαιοσύνη.
Εκπαιδευτικός που αγαπούν οι μαθητές.
Αυτός που έχει ενθουσιασμό.
Ακούει προσεκτικά και δεν προσβάλλει.
Αυτός που βοηθά τους μαθητές να ανακαλύπτουν απαντήσεις.
Ο εκπαιδευτικός κάνει ενδιαφέρον το μάθημα και όχι η ύλη.

Η Κοινωνική Ευθύνη
Κοινωνική Ευθύνη είναι η οικειοθελής δέσμευση των οργανισμών για ένταξη στις πρακτικές τους κοινωνικών δράσεων που είναι πέρα και πάνω από όσα επιβάλλονται από τη νομοθεσία.

Ποιοι οι τομείς της Κοινωνικής Ευθύνης στο Σχολείο;
Μέσα στο σχολείο:
Όραμα
Στρατηγική
Συνεργασία

Εκτός Σχολείου
Κοινωνία
Περιβάλλον

Στρατηγική ανάπτυξη
Στατιστικά στοιχεία
To 84% της επιτυχίας διείσδυσης ενός μηνύματος έγκειται στη μη λεκτική επικοινωνία.
Στα 4 πρώτα λεπτά κάθε επαγγελματικής συνάντησης διαμορφώνεται και στα δύο μέρη το 90% της άποψης που το κάθε μέρος θα διατηρήσει για όλο το υπόλοιπο χρονικό διάστημα της γνωριμίας.
Τα περιφερειακά μέσα.
Σύμφωνα με την κοινωνική ψυχολογία, κάθε ομιλητής ή και παρουσιαστής έχει πολλαπλάσια ποσοστά επιτυχίας της διείσδυσης των μηνυμάτων του εάν έχει αναπτύξει τα περιφερειακά του μέσα:
Ελκυστικότητα
Συμπάθεια
Τόνος και ποιότητα φωνής
Καλή σωματική επικοινωνία
Θετικότητα προσωπικότητας

Πόσο καλά ακούμε;
Ο Αριστοτέλης είπε πως εάν θέλουμε μία καλή επικοινωνία, τότε θα πρέπει να ακολουθήσουμε τρεις κανόνες:
Κανόνας 1ος
Να Ακούμε
Κανόνας 2ος
Να Ακούμε
Κανόνας 3ος
Να Ακούμε

Ο εκπαιδευτικός μαθαίνει;
Και βέβαια.
Ανοιχτός στις προκλήσεις και στις αλλαγές πρέπει να είναι έτοιμος να επανεξετάσει τις απόψεις του και να αναθεωρήσει τις θέσεις του.
Η Αξιακή Βάση.
Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίζεται σε μία Αξιακή Βάση.

Μπορούμε να πείσουμε τα παιδιά να «χτίσουν» τη ζωή τους σε μία βάση αξιών:
Ήθος
Συνέπεια
Εντιμότητα
Αγάπη για το περιβάλλον
Ειλικρίνεια

Πώςο εκπαιδευτικός θα πετύχει;
Όταν κερδίσει το σεβασμό και όχι να τον επιβάλλει.
Όταν ο ίδιος φέρει αξίες.
Όταν παρακινεί.
Όταν αγαπά τα παιδιά και τη διδασκαλία.
Όταν μπορεί να ζει με το διαφορετικό.
Όταν είναι αποφασιστικός.

Να διαβάζει ο Εκπαιδευτικός όχι μέσα στην τάξη αλλά την ίδια την τάξη.
Ο Εκπαιδευτικός πρέπει να «διαβάζει» την τάξη με τους μαθητές.
Να προσέχει τις κινήσεις.
Τη νευρικότητα.
Τη σωματική επικοινωνία.
Το βλέμμα.
Την επιθετικότητα.
Τις αντιδράσεις.

Οι αρετές
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι τρυφερός
Ψύχραιμος
Να απαντά σε ερωτήσεις

Η Κοινωνική Ευθύνη του Σχολείου
* Δεν είναι σωστό να διδάσκουμε την ύλη μας σαν να μην υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο.
* Ενθαρρύνετε τη φαντασία των μαθητών
* Να φανταστούν τον κόσμο τους
* Να φανταστούν το όραμα τους
* Να φανταστούν έναν κόσμο δημιουργικό, ελεύθερο, χαρούμενο, ευτυχισμένο

Σχέσεις μαθητή – εκπαιδευτικού
Κάνετε αυτό που λέτε
Μην περιορίζετε την ελευθερία των μαθητών
Να σεβόμαστε τους μαθητές για να σεβαστούν και αυτοί αύριο την κοινωνία
Μπείτε στον κόσμο τους αποκτήστε πρόσβαση στον τρόπο σκέψης τους.

Η Κοινωνική Ευθύνη του Σχολείου
Να ενισχύσει το ήθος
Την αγάπη για την κοινωνία
Την αποδοχή της διαφορετικότητας

Αποτελεσματικές Σχέσεις
Μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών
Όταν είναι ζεστές και αμοιβαίας κατανόησης
Όταν τα παιδιά αισθάνονται πως ο εκπαιδευτικός τα νοιάζεται

Περί Κοινωνικής Ευθύνης
Να είναι ειλικρινής
Να εμπνέει
Να είναι σαφής και όχι φλύαρη
Να είναι στρατηγικά σχεδιασμένη
Να υπάρχει σχεδιασμός υλοποίησής της

Το σχολείο
Είναι η κύρια πηγή κοινωνικής ευθύνης των επόμενων γενεών
Πρέπει να δημιουργεί όραμα
Να ενθαρρύνει την αγάπη για τον άνθρωπο

Θα θέλατε;
Να σας θυμούνται οι μαθητές σας ως πρότυπο;
Να μην μετανιώσουν ποτέ για τις επαγελματικές τους επιλογές;

Τότε
Δείξτε τους στην πράξη τι θα πει Κοινωνική ευθύνη.
Δείξτε τους πώς να συνεργάζονται μεταξύ τους.
Υπηρετήστε τους για να σας υπηρετήσουν.
Κοινωνική Ευθύνη στην πράξη.
Ας κάνουμε τα παιδιά να νιώσουν σημαντικά/
Να μοιράζονται να βοηθούν, να συνεργάζονται.
Ας μην επιδιώκουμε την επιτυχία των παιδιών μέσα από τα τεστ αλλά μέσω του «χτισίματος» σχέσεων.


Κοινωνική Ευθύνη στην πράξη. Μέσα στην αίθουσα.

Ενθαρύνετε τα παιδιά να δουλέψουν ομαδικά.
Να λύνουν τα προβλήματά τους.
Κάνετε μαζί τους ανοιχτές συζητήσεις.
Διασκεδαστικές και ουσιαστικές δραστηριότητες.
Δημιουργήστε διασκεδαστικές αυλές και όχι μονότονες.

Κοινωνική Ευθύνη στην πράξη. Παιδί και οικογένεια.
Κάποια παιδιά προέρχονται από οικογένειες στις οποίες οι εκπαιδευτικές αξίες είναι υψηλές. Κάποια άλλα όμως όχι.
Σκεφτείτε πως σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά που βλέπουν έναν άλλο κόσμο στο σπίτι και έναν άλλο στο σχολείο έχουν χαμηλή επίδοση και συναισθηματικά προβλήματα.

Οικογένεια
Μία συνεργασία του εκπαιδευτικού με τους γονείς μπορεί να φέρει θαυμάσια αποτελέσματα.
Όταν οι γονείς σέβονται τους εκπαιδευτικούς των παιδιών τους αυξάνουν τις πιθανότητες να έχουν καλές και στενές σχέσεις παιδιά και εκπαιδευτικοί.

Τα 3 ιδανικά πεδία σχέσεων
Εκπαιδευτικού – μαθητών
Μεταξύ συμμαθητών
Γονέων – εκπαιδευτικού

Συμμετοχή
Μπορείτε να εμπλέξετε τους μαθητές στις αποφάσεις.
Ποιες εργασίες επιθυμούν, πότε; Γιατί;

Το νόημα
Απαντήστε τους, γιατί πρέπει να σας παρακολουθήσουν.
Βοηθήστε τους να οραματιστούν τα οφέλη από το μάθημα.
Όταν οι μαθητές αντιλαμβάνονται πως μία δραστηριότητα έχει για αυτούς προσωπικό νόημα επικεντρώνονται περισσότερο.

Ο έλεγχος.
Δείξτε στα παιδιά πώς θα μπορέσουν να διαχειριστούν τη συμπεριφορά τους.
Σε αυτό θα βοηθήσει το να συμμετέχουν οι μαθητές στη διοίκηση της τάξης .

Οι προτάσεις
Δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Κάντε τους μαθητές, συνεργάτες σας

Πρακτικά
Το πρόγραμμα Promoting Alternative Thinking Strategies των Greenberg, Kusche, Mihalic, διδάσκει στα παιδιά συναισθηματική αγωγή, αυτοέλεγχο, κοινωνική επάρκεια και δεξιότητες επίλυσης διαπροσωπικών προβλημάτων.

Πρακτικά
Το πρόγραμμα Teaching Problem Solving to Students with Learning and Behavior Problems δείχνει πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενσωματώσουν στην εκπαίδευση την επίλυση προβλημάτων.

Η στρατηγική

Πώς θα φτάσετε από ένα σημείο Α σε ένα σημείο Β.
Όλες σας οι ενέργειες πρέπει να εστιάζουν στη στρατηγική.

Έρευνα – αξιολόγηση
Δεν παράγεται στρατηγική χωρίς έρευνα.
Ζητήστε να σας αξιολογήσουν.
Ζητήστε τους να γράψουν ανώνυμα τις απόψεις τους για εσάς.
Ζητήστε τις προτάσεις τους και βασιστείτε σε αυτές για αλλαγές.
Εκτός σχολείου.
Εθελοντισμός.
Σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Ειλικρίνια
Ακτιβισμός
Συνέπεια
Επιτυχημένη επαγγελματική επιλογή

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο προς το εξωτερικό περιβάλλον.
Να μάθει ο μαθητής να συνεργάζεται
Να προσεγγίζει ομάδες επαγγελματιών για συνεργασίες
Να εκπαιδευτεί να καταθέτει προτάσεις.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο προς το εξωτερικό περιβάλον 2.

Να αγαπά τον συνάνθρωπο του και να τον υπηρετεί.
Να αγαπήσει τον πολιτισμό και να μάθει να αγωνίζεται για την προώθηση πολιτιστικών αγαθών.
Να καταλαβαίνει και να συνεργάζεται με τη διαφορετικότητα.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 3.

Να αγωνιστεί για μία αειφόρο ανάπτυξη.
Να εργάζεται εθελοντικά για το περιβάλλον.
Να μάθει να είναι αφοπλιστικά ειλικρινείς.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 4.

Να μάθει να προσφέρει.
Να μάθει να καινοτομεί.
Να προσφέρει πάντα σπουδαίες ιδέες.
Να προετοιμαστεί για τη στιγμή που θα ενταχθεί στην εργασία και στο εργασιακό του περιβάλλον.


Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 5.

Δεν είναι οι επισκέψεις σε ιδρύματα. Είναι η δημιουργία της ανάγκης για ειλικρινή αγάπη πρός τον άνθρωπο.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο προς το εξωτερικό περιβάλον 6.

Είναι η κατεύθυνση για αποδοχή κάθε ανθρώπου από όπου και αν κατάγεται, με ότι και αν ασχολείται ή όποιες απόψεις και αν υποστηρίζει.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο προς το εξωτερικό περιβάλον 7.

Είναι η συνείδηση πως στον επαγγελματικό στίβο, πρέπει να αναπτύξουν οι άνθρωποι το ήθος, την ειλικρίνεια, τη συνέπεια, τις αξίες

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 8.

Είναι το να οδηγήσει το σχολείο τον μαθητή να πράττει πάντα με αειφορία.
Να προστατεύει το περιβάλλον, τη φύση, τα απειλούμενα είδη.

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 9

Να πράτει ο μαθητής το καθήκον του απέναντι στην κοινωνία

Κοινωνική Υπευθυνότητα από το σχολείο πρός το εξωτερικό περιβάλον 10

Να αρνείται να υποτάσσει την αλήθεια σε άλλες επιταγές.