- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

H άλλη πλευρά των παραμυθιών…

Μια φορά και έναν καιρό… «ήταν μία κοπέλα ορφανή»… «ο λύκος έφαγε τη γιαγιά»… «οι γονείς εγκατέλειψαν στο σκοτεινό και τρομακτικό δάσος τα παιδιά τους» … «και μια μάγισσα σκότωσε την όμορφη κοπέλα».

Οι παραπάνω φράσεις θα μπορούσε να είναι αποσπάσματα από μία ταινία ενηλίκων και μάλιστα στην κατηγορία του θρίλερ! Όμως είναι φράσεις παρμένες από παιδικά παραμύθια, που είναι φυσικά πολύ δημοφιλή ανάμεσα στα παιδιά.

Τα παραμύθια με έναν ασφαλή – αποστασιοποιημένο τρόπο φέρνουν μπροστά στο παιδί όλα τα ζητήματα εκείνα που του προκαλούν φόβο και άγχος: Θάνατος γονιού, δύσκολες σχέσεις ανάμεσα στα αδέλφια, εγκατάλειψη, ορφάνια.

Η ταύτιση με τον ήρωα του παραμυθιού επιτρέπει στο παιδί να βιώσει με έναν ασφαλή τρόπο αυτά τα συναισθήματα. Με ένα απλό και μαγικό τρόπο, τα παραμύθια επιτρέπουν στο παιδί να σκεφτεί τρόπους για να γλιτώσει ο ήρωας του παραμυθιού από τις όποιες παγίδες συναντήσει. Του δίνουν το μήνυμα ότι ο «μικρούλης» ήρωας μπορεί να νικήσει με την εξυπνάδα του, τους «μεγάλους» κακούς και του δημιουργεί την ελπίδα ότι το «καλό» θα επικρατήσει του «κακού». Παρ’ όλα αυτά θα υπάρξουν και απώλειες. Το μήνυμα είναι για να κερδίσεις κάτι χρειάζεται να χάσεις κάτι. (Ο κοντορεβυθούλης, για παράδειγμα, πρέπει να «χάσει» την τροφή του για να «βρει» το δρόμο του).

Τα παραμύθια επίσης δίνουν μία πρώτη γεύση στο παιδί για το ότι στη ζωή χρειάζεται να παίρνουμε αποφάσεις. Ένα παραμύθι συνήθως εμπεριέχει κάποιο ηθικό δίλημμα, το οποίο όταν απαντηθεί δίνει το μήνυμα, ότι χρειάζεται το παιδί να διαμορφώσει ένα χαρακτήρα που να του αρέσει.

Διδάσκει επίσης ότι κάθε πράξη ακολουθείται και από μία φυσική συνέπεια. Τα παιδιά ταυτίζονται με τον μικρό ήρωα ή ηρωίδα του παραμυθιού και μαθαίνουν ότι ακόμα και μέσα από τις πιο δύσκολες καταστάσεις μπορεί να βρεθεί λύση. Ταυτόχρονα τα παραμύθια ενισχύουν τη φαντασία του παιδιού αφού δεν εκτίθεται σε «έτοιμες εικόνες» όπως αυτές της τηλεόρασης. Το παιδί καλείται μέσω της αφήγησης να πλάσει και να «δει» αυτές τις εικόνες χρησιμοποιώντας τη δύναμη της φαντασίας του.

Το νόημα των παραμυθιών δεν θα πρέπει να δίνεται έτοιμο στο παιδί. Είναι καλό να αφήσουμε το παιδί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα και όχι να του υποδείξουμε εμείς το δίδαγμα. Το παιδί με αυτόν τον τρόπο θα πάρει αυτό που χρειάζεται από το παραμύθι αβίαστα και φυσικά.
Πολλές φορές μάλιστα, οι γονείς θα παρατηρήσουν ότι το παιδί έχει ένα αγαπημένο παραμύθι που θέλει να το ακούει ξανά και ξανά.

Προσπαθήστε να μην κρίνετε αυτή την ανάγκη του παιδιού για επανάληψη. Όσο και αν σας κουράζει, διαβάστε το παραμύθι όσες φορές χρειαστεί. Ο μικρούλης σας/η μικρούλα σας, μπορεί να επεξεργάζεται μέσω αυτής της επανάληψης, τα διάφορα συναισθήματα που έχει ανάγκη να βιώσει.

Εκτός από την ομορφιά και τη χρησιμότητα των παραμυθιών, ο χρόνος που περνάμε δίπλα στο παιδί διαβάζοντάς του παραμύθια είναι ένας χρόνος πολύ χρήσιμος. Το παιδί λαμβάνει την αμέριστη και αδιάσπαστη προσοχή μας και αυτό φέρνει μας φέρνει ουσιαστικά κοντά.

Τώρα στις γιορτές λοιπόν, δημιουργήστε λίγο χρόνο για να διαβάσετε τα αγαπημένα παραμύθια στα παιδιά σας και γιατί όχι… θυμηθείτε ποιο ήταν το δικό σας αγαπημένο παραμύθι και μοιραστείτε εικόνες και συναισθήματα από τη δική σας παιδική ηλικία. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να βλέπουν διαφορετικές πλευρές των γονιών τους. Μιλήστε τους για το δικό σας αγαπημένο παιδικό ήρωα και το πώς νιώθατε εσείς όταν σας διάβαζαν παραμύθια.

Συνδεθείτε μέσα από τον κόσμο των παραμυθιών με τα παιδιά σας. Είναι ένας εύκολος τρόπος για να δυναμώσετε και άλλο τη σχέση σας μαζί του.

Καλές – παραμυθένιες γιορτές…

Από τη Νάνσυ Ψημενάτου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
http://understanding-self.gr