- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Παιδική βία: Δεν κλείνουμε τα μάτια

Με αφορμή την θέσπιση της 6ης Μαρτίου ως Πανελλήνιας ημέρας κατά της σχολικής βίας, διεξήχθη ειδική εκδήλωση με θέμα: «Παιδική Βία: Δεν κλείνουμε τα μάτια» υπό την αιγίδα της Ελληνογερμανικής Αγωγής στο Ζάππειο Μέγαρο.
Σε μια όμορφη εκδήλωση στο Ζάππειο, όπου συμμετείχαν οι μαθητές της Ελληνογερμανικής Αγωγής παρουσιάστηκαν από τον κ. Χριστόφορο Βερναρδάκη, Επίκουρο Καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και επιστημονικό σύμβουλο της εταιρείας VPRC, τα αποτελέσματα μιας μεγάλης πανελλαδικής έρευνας που διενήργησε η εταιρεία ειδικά για την ημερίδα. Στόχος της έρευνας η αποτύπωση και καταγραφή των μορφών που μπορεί να πάρει η παιδική βία στη σύγχρονη εποχή, αλλά και η ανίχνευση των αιτιών που συντελούν στην πρόκληση αυτού αρνητικού κοινωνικού φαινομένου.

Στην έρευνα συμμετείχαν μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και όλων των τάξεων του Γυμνασίου που φοιτούν τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά σχολεία.

Την εκδήλωση πλαισίωσε η παιδική χορωδία της Ελληνογερμανικής Αγωγής, η οποία ερμήνευσε το τραγούδι «Φύγε μακριά», που γράφτηκε ειδικά για την εκδήλωση από τη Χρύσα Αποστολάτου. Στο τέλος της εκδήλωσης σε μια συμβολική κίνηση, οι μικροί μαθητές της Ελληνογερμανικής Αγωγής άφησαν να φύγουν στον ουρανό δεκάδες μπαλόνια που μετέφεραν τα μηνύματα που έστειλαν για την παιδική βία οι εκπρόσωποι των γραμμάτων και των τεχνών της χώρας.

Τα συμπεράσματα
Βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν ότι παρότι το φαινόμενο της παιδικής βίας έχει οξυνθεί τα τελευταία χρόνια, ωστόσο δεν είναι συχνές οι εκδηλώσεις ακραίας ή διευρυμένης βίας. Παράλληλα, αναδείχτηκε ο πρωταρχικός ρόλος του εκπαιδευτικού αλλά και του σχολείου στην αντιμετώπιση των φαινομένων σχολικής βίας.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας επτά στους δέκα μαθητές δηλώνουν ότι στη σχολική τους ζωή έχουν παρατηρήσει φαινόμενα καταστροφών και ενδοσχολικής βίας. Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των μαθητών λυκείου που φτάνει το 73%.

Εκδηλώσεις ενδοσχολικής βίας
Η ενδοσχολική βία εκδηλώνεται κυρίως λεκτικά. Χλευασμοί, εξυβρίσεις σε ποσοστό 88%, διάδοση αρνητικών σχολίων σε ποσοστό 67% ενώ εκφοβισμοί, απειλές κ.λπ. καταγράφονται σε ποσοστό 44%. Περιστατικά σωματικής βίας καταγγέλλουν ότι έχουν δει δύο στους τρεις μαθητές. Περιστατικά επιθέσεων με αυτοσχέδια όπλα έχουν χαμηλό ποσοστό μόλις 5% ενώ οι σεξουαλικές παρενοχλήσεις-προσβολές κλπ. έχουν καταγραφεί σε ποσοστό 33%. Τουλάχιστον το 26% των μαθητών έχουν υπάρξει θύματα κάποιας μορφής βίας στο σχολείο. Ένας στους 10 μαθητές δηλώνει ότι ο ίδιος έχει ασκήσει βία.

Ο Καθηγητής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και τ. Πρόεδρος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κ. Κλήμης Ναυρίδης, τόνισε το θέμα της σχολικής βίας είναι τεράστιο και πολυδιάστατο. «Οφείλεται σε ιδεολογικούς παράγοντες και χρωματίζεται πάντα από τις συνθήκες της κάθε εποχής. Σήμερα ωστόσο η σχολική βία συνοδεύεται και από μείωση της κοινωνικής ανοχής. Η σχολική εμπειρία είναι σημαντική για κάθε άνθρωπο. Όλοι θυμόμαστε από τα μαθητικά μας χρόνια περιστατικά σχολικής βίας. Ωστόσο η βία είναι μία κατάσταση που έχει να κάνει με την αδυναμία του ανθρώπου να εκδηλώσει και να εκφράσει συναισθήματα και καταστάσεις με άλλο τρόπο. Υπάρχουν μαθητές που έχουν δυσκολία να εκφράσουν όσα νιώθουν με διαφορετικό τρόπο και καταφεύγουν στη βία. Στη σχολική ζωή είναι δύσκολο να μιλήσουμε με όρους θύματος και θύτη, γιατί όσο μιλάμε για παιδιά οι δύο θέσεις δεν μπορούν να διαχωριστούν πλήρως» είπε ο κ. Ναυρίδης.

Χαιρετισμό απηύθυνε ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανδρέας Λοβέρδος, ο οποίος μίλησε για το ρόλο της πολιτείας στην αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας: «Η παιδική και η σχολική βία υπήρχαν σε κάθε εποχή όμως τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο έχει πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς η οικονομική κρίση έχει κάνει τα κρούσματα και τα φαινόμενα να είναι εντονότερα. Για το λόγο αυτό είναι ανάγκη να αντιμετωπίσουμε άμεσα το θέμα της παιδικής βίας. Η βία δεν είναι μόνο πράξη και ενέργεια, είναι πολύ περισσότερο μία πληγή που μένει στην ψυχή του ανθρώπου που την έχει υποστεί ανεξίτηλη.”

Η Ξένια Καλογεροπούλου διάβασε ένα λογοτεχνικό απόσπασμα σχετικά με την παιδική βία από το βιβλίο «΄Αγρια Παιδιά» του Στίβεν Κέλμαν (εκδόσεις Μεταίχμιο) υποψήφιο για βραβείο Booker 2011 και μοιράστηκε με το κοινό εμπειρίες της από τη συνεργασία της με τα παιδιά από το θεατρικό εργαστήρι του θεάτρου «Πόρτα».