4 συμβουλές για να μη χάσουμε τα αυγά και τα πασχάλια στο πασχαλινό τραπέζι

pasxa3Η αλήθεια είναι ότι δε χωράνε οι συμβουλές όλες τις ημέρες του χρόνου, πόσω μάλλον το Πάσχα που κατά την παράδοσή μας είναι η στιγμή για ένα πλουσιοπάροχο ‘τραπέζι’. Δεν είναι τυχαία η ρήση: «κάναμε Πάσχα», υπονοώντας ότι φάγαμε πολύ. Το ζήτημα είναι ότι με τους δείκτες υγείας σε κακή κατάσταση, είτε ως αποτέλεσμα συλλογικής κατάθλιψης, είτε ως αποτέλεσμα ελλιπούς πρόληψης, είτε για πολλούς και συνδυαστικούς λόγους, ας μη χάσουμε την ευκαιρία να δώσουμε ορισμένες ρεαλιστικές συμβουλές διατροφής:

1. Μη φτάνετε νηστικοί στο πασχαλινό τραπέζι

Ένας τρόπος αποφυγής υπερκατανάλωσης φαγητού σε ‘μεγάλο τραπέζι’ είναι να μην είστε πολλές ώρες νηστικοί. Οπότε ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα πρωινό.

Μερικές ‘επίκαιρες’ ή ‘βολικές’ επιλογές:

-προτιμήστε ένα αυγό βραστό μαζί με μια φέτα ψωμί. Το Πάσχα προφανώς υπάρχουν πολλά αυγά, οπότε τιμήστε τα με το σκεπτικό ότι δε θα ακολουθήσει υπερκατανάλωση αρνιού, εντοσθίων και λιπαρών γλυκών (τούρτες, πάστες κλπ). Το αυγό αποτελεί άριστη επιλογή για πρωινό, καθώς φαίνεται να ρυθμίζει πολύ καλά την πείνα,

-εναλλακτικά, μπορείτε να ‘βουτήξετε’ 1-2 μικρά πασχαλινά κουλούρια στο ημιάπαχο γάλα σας. Άλλη μια ‘βολική’ επιλογή με την οποία εισπράτετε πατροπαράδοτη γεύση σχετικά πιο ομαλά

2. Μετρήστε το πιάτο σας 

Προτιμήστε ένα μικρό πιάτο. Προσπαθήστε να φτιάξετε μια διάταξη στην οποία το ½ του πιάτο να είναι σαλάτα εποχής, το ¼ με κρέας και το υπόλοιπο ¼ με ‘ορεκτικά’ της αρεσκείας σας. Προσπαθήστε να μην έχετε τσιμπήσει πολλά εδέσματα μέχρι να κάτσετε στο κύριο ‘τραπέζι’. Είναι μια συνήθεια να περνάμε μπροστά ή να δεχόμαστε κεράσματα διάσπαρτα στην ημέρα του Πάσχα. Εντάξει δεν είμαστε αυτόματοι θερμιδομετρητές, όμως οφείλουμε ψυχικά να είμαστε προετοιμασμένοι για την ανάγκη ‘διαισθητικής διατροφής’ (δηλαδή τρώω εφόσον πεινάω και όχι τρώω εφόσον έχω μπροστά μου φαγητό)

pasxalino-trapezi3. Διαχειριστείτε τα περισσεύματα

Τις επόμενες 1-2 μέρες μπορείτε να φτιάξετε ευφάνταστες σαλάτες εποχής και να διανθίσετε με αυτές το ψητό κρέας που έχει απομείνει. Εναλλακτικά, αν το κρέας που έχει περισσέψει είναι πολύ (δε μας πιάνει καμία ‘κρίση’ τέτοιες μέρες) τότε βάλτε το μεριδοποιημένα στην κατάψυξη και καταναλώστε το τις ημέρες που εσείς επιθυμείτε! Ασφαλώς το καλύτερο από όλα είναι το “less is more”, δηλαδή ψήστε όσο κρέας πρόκειται να καταναλώσετε είτε ανήμερα του Πάσχα, είτε όποια άλλη μέρα, άλλωστε το φαγητό ημέρας είναι συνολικά ανώτερο!

4.Χτίστε διατροφική συνείδηση

Αν ξέρετε ότι πέρα από το ‘μεγάλο μεσημεριανό τσιμπούσι’ έχετε και το βράδυ ‘μεγάλο τραπέζι’, τότε βάλτε τη διατροφική σας συνείδηση σε λειτουργία. Καταστήστε στον εαυτό σας κατανοητό ότι καλό είναι να ‘παίξετε’ με τις ομάδες τροφίμων. Για παράδειγμα πείτε στον εαυτό σας: «οκ, θα φάω υδατάνθρακες και αμυλώδη τώρα το μεσημέρι, θα φάω και λίγο κρέας, και θα γεμίσω και σαλάτα το πιάτο μου αν χρειαστεί και δεύτερη φορά», έτσι το βράδυ θα μπορείτε να πείτε «ωραία, για βράδυ δε θα φάω καθόλου υδατάνθρακες και αμυλώδη, το έκανα ήδη το μεσημέρι αυτό ..θα καταναλώσω αρκετό κρέας, θα βάλω και μπόλικη σαλάτα εποχής στο πιάτο μου». Αντίστοιχα παραδείγματα με συνδυασμούς ομάδων τροφίμων μπορεί να υπάρχουν πολλοί, βρείτε ποιοι σας ταιριάζουν. Απλά να θυμάστε να έχετε συνολικά μια σχετική ισορροπία με παρουσία όλων των ομάδων τροφίμων.

Η ‘διατροφική συνείδηση’ είναι κάτι που αποκτιέται αργά αργά, μην είστε υπεραυστηροί με τον εαυτό σας, και τα λάθη, ακόμα και στη διατροφή, είναι για να μαθαίνουμε! Χαρείτε ‘γευστικά’ το Πάσχα, όπως πρέπει να του αναλογεί. Χαρείτε όμως περισσότερο τη συνάντησή σας με φίλους παιδικούς, με συγγενείς και ακόμα περισσότερο τη συνάντηση με τη φύση. Πάσχα στο χωριό λοιπόν, με όλα τα συμπαραμαρτούντα !

Δημήτριος Μπερτζελέτος
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος