Τι κρύβεται πίσω από την ελληνική επιτυχία στην Δ. Μαθηματική Ολυμπιάδα; Μιλά στο Infokids.gr ο γραμματέας της Ελ. Μαθ. Εταιρείας

Τι κρύβεται πίσω από την ελληνική επιτυχία στην Δ. Μαθηματική Ολυμπιάδα; Μιλά στο Infokids.gr ο γραμματέας της Ελ. Μαθ. Εταιρείας

 Η εβδομάδα που ολοκληρώνεται σε δύο μόλις ημέρες σημαδεύεται από την ανακοίνωση της σπουδαίας διάκριση των Ελλήνων μαθητών στην 58η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα που διεξήχθη στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, από 12 έως 23 Ιουλίου.

Τα μαθηματικά μυαλά της χώρας έδωσαν το καλύτερο τους εαυτό και έκαναν μια μεγαλειώδη παρουσία στο θεσμό ξεπερνώντας σε διακρίσεις και βαθμολογίες όλες τις αντίστοιχες προηγούμενες εμφανίσεις της ελληνικής αποστολής στον αντίστοιχο θεσμό αφού κατάφεραν να καταγράψουν την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών.

Με συγκομιδή  ένα χρυσό μετάλλιο, τέσσερα αργυρά και ένα χάλκινο η χώρα μας κατέκτησε τη δωδέκατη θέση στον κόσμο και την πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι μαθητές Βασίλης Γεωργιάδης (χρυσό), Δημήτρης Μελάς (αργυρό), Δημήτρης Λώλας(αργυρό), Ραφαήλ Τσιάμης (αργυρό), Δημήτρης Τσιντσιλίδας (αργυρό) και Ραφαήλ Ψυρούκης (χάλκινο) υπό την αρχηγεία του προέδρου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) καθηγητής του ΕΜΠ, Ανάργυρου Φελλούρη και την υπαρχηγία του μαθηματικού Σιλουανού Μπραζιτίκου πέτυχαν το ακατόρθωτο και έδειξαν ότι το μέλλον τους ανήκει δικαιωματικά.

Θέλοντας να μάθουμε περισσότερα για το έργο και την προσφορά της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) που προετοιμάζει –σε εθελοντική βάση–τους μαθητές τόσο για τους ελληνικούς μαθηματικούς διαγωνισμούς όσο και για τις Διεθνείς Ολυμπιάδες αλλά και για το πώς προετοιμάζεται ένας μαθητής για να μας εκπροσωπήσει διεθνώς και πώς ο γονιός μπορεί να αντιληφθεί και να βοηθήσει το χαρισματικό μαθητή στα Μαθηματικά, μιλήσαμε με τον κ. Γιάννη Τυρλή,  γενικό γενικό γραμματέα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, εκπαιδευτικό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ενεργό μέλος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας από το 1983.
Φέτος η ελληνική αποστολή έκανε τη σπουδαιότερη εμφάνισή της στο θεσμό της Διεθνούς Μαθηματικής Ολυμπιάδας καθώς κατέκτησε τη 12η θέση στον κόσμο, την τρίτη στην Ευρώπη και την πρώτη ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τι το ξεχωριστό είχε αυτή η φουρνιά των μαθητών;

H εν λόγω φουρνιά μαθητών έχει πάρει μέρος σε πολλούς μαθηματικούς διαγωνισμούς και αυτό τους καθιστά καλύτερα προετοιμασμένους, τους έχει δώσει την δυνατότητα να έχουν εμβαθύνει σε μαθηματικές έννοιες που απαιτούνται σε τέτοιου είδους διοργανώσεις και φυσικά είναι παιδιά που αγαπούν τα Μαθηματικά , τους αρέσει να ασχολούνται επισταμένως με τη μελέτη τους, είναι χαρισματικές προσωπικότητες με ήθος και σεβασμό.

Πώς κρίνετε το επίπεδο της μαθηματικής εκπαίδευσης που προωθείται μέσω του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος;

Είναι ικανοποιητικό το επίπεδο της μαθηματικής εκπαίδευσης γεγονός που αποδεικνύεται και από τις επιδόσεις που καταγράφουν οι μαθητές στους μαθηματικούς διαγωνισμούς. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να διευκρινίσω ότι τα παιδιά που έχουν διακριθεί στους διαγωνισμούς  δεν αποτελούν το μέσο όρο των μαθητών του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος καθώς έχουν ταλέντο στα Μαθηματικά και αφιερώνουν ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους σε αυτήν τους την ενασχόληση ταυτόχρονα με τις άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες. Το επίπεδο της μαθηματικής εκπαίδευσης του ελληνικού σχολείου αποτυπώνεται καλύτερα στα Ελληνόπουλα που πάνε να σπουδάσουν στο εξωτερικό όπου και παρουσιάζουν σημαντικές διακρίσεις. Σε γενικές γραμμές, το επίπεδο κρίνεται ικανοποιητικό αλλά πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και πάγια αντίληψη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι η αναβάθμιση της μαθηματικής παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Τελικά, το ταλέντο στα Μαθηματικά είναι έμφυτο ή είναι αποτέλεσμα εξάσκησης και συστηματικής μελέτης;

Προφανώς για να διακριθεί κάποιος σε μαθηματικούς διαγωνισμούς θα πρέπει να έχει το ταλέντο αλλά αυτό δεν αρκεί από μόνο του καθώς απαιτείται και συστηματική μελέτη. Ο συνδυασμός ταλέντου και συστηματικής μελέτης είναι το δίπτυχο που εγγυάται διακρίσεις στο τομέα των Μαθηματικών.
Ποιος είναι ο ρόλος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στην ανάδειξη των Μαθηματικών ικανοτήτων των μαθητών;

Ο ρόλος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι καθοριστικός. Πρόκειται για ένα φορέα που το 2018 συμπληρώνει 100 χρόνια  συνεχούς προσφοράς και παρουσίας στη προαγωγή και τη διάδοση των διαφόρων κλάδων της Μαθηματικής Επιστήμης. Αναφορικά με το ζήτημα των Μαθηματικών Διαγωνισμών ο ρόλος μας είναι υποστηρικτικός ως προς τους μαθητές. Οι μαθητές έχουν το ταλέντο, οι μαθητές κερδίζουν τα μετάλλια, σε αυτούς ανήκει η διάκριση. Εμείς ως Μαθηματική Εταιρεία, είμαστε στο πλευρό τους στην προετοιμασία και τη καθοδήγηση για τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς. Τους προσφέρουμε σωστή καθοδήγηση στο πώς θα διαβάσουν την ύλη που απαιτείται.

 

 

Πώς γίνεται η προετοιμασία των μαθητών για να πάρουν μέρος σε τέτοιου υψηλού επιπέδου διοργανώσεις;

Η προετοιμασία γίνεται από τους καθηγητές της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας σε συνεργασία φυσικά με την προσωπική προσπάθεια των μαθητών. Από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσουν εκ νέου τα δωρεάν μαθήματα προετοιμασίας για όσους μαθητές επιθυμούν να συμμετάσχουν στους Πανελλήνιους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς. Με τα μαθήματα αυτά οι μαθητές εισάγονται στις Μαθηματικές έννοιες και φτάνοντας στην τελική ευθεία προετοιμάζονται για τις μεγάλες διοργανώσεις. Τα παιδιά που παίρνουν μέρος σε αυτές τις διοργανώσεις, είναι σπουδαία μυαλά, είναι η ηγεσία που θα πάει μπροστά τη χώρα μας στο μέλλον.

Αληθεύει ότι πολλές χώρες προχωρούν σε μετεγγραφές μαθητών αλλά και προπονητών για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στις Ολυμπιάδες;

Είναι πράγματι γεγονός ότι πολλές χώρες κάνουν μετεγγραφές όχι μόνο προπονητών αλλά και παικτών. Ενδεικτικά, πολλές δυτικές ομάδες έχουν παίκτες από την Ασία που έχουν μετεγγραφεί στα σχολεία τους για τον λόγο αυτό.  Πολλές χώρες στους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς αυτού του επιπέδου έχουν επαγγελματίες μαθητές υπό την έννοια ότι οι μαθητές που τους εκπροσωπούν από μικρά παιδιά φοιτούν σε μαθηματικά σχολεία και ασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με το αντικείμενο των Μαθηματικών. Εμείς από την άλλη έχουμε μαθητές που απολαμβάνουν τις χαρές της ηλικίας τους και δεν στερούνται όλα όσα επιθυμούν στο βωμό της διάκρισης στα Μαθηματικά. Στο εξωτερικό, οι προπονητές των μαθητών είναι επαγγελματίες στο είδος τους και δεν ασχολούνται με τίποτα άλλο. Εμείς είμαστε μια ομάδα καθηγητών που βοηθά τα παιδιά αφιλοκερδώς με το μεράκι και τον εθελοντισμό της. Είμαστε περήφανοι για την μέχρι τώρα πορεία των Ελλήνων μαθητών.  Έχουμε μια σταθερή πορεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 15 είμαστε στη 2-3η θέση και στους 25 είμαστε από 3-7 θέση. Φέτος, κάναμε την υπέρβαση.

 Τι πρέπει να κάνει ένας γονιός βλέποντας ότι το παιδί του έχει έφεση στα Μαθηματικά;

Ένας τρόπος για να φανεί η έφεση του παιδιού στα Μαθηματικά είναι η συμμετοχή του και η βαθμολογία του στους διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Για μαθητές Δημοτικού υπάρχει ο διαγωνισμός «Παιχνίδι και Μαθηματικά» που έχει στόχο την ενθάρρυνση των μαθητών στα Μαθηματικά ενώ οι επίσημοι διαγωνισμοί ξεκινούν από τη Β Γυμνασίου και έχει τέσσερις φάσεις ο Θάλης που συμμετέχουν περίπου 15.000 παιδιά, η δεύτερη φάση είναι ο Ευκλείδης που συμμετέχουν 3.000 παιδιά και έχει πιο απαιτητικά θέματα ανά τάξη, τρίτη φάση είναι η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα που συμμετέχουν 300 -400 παιδιά και τέταρτος διαγωνισμός όπου συμμετέχουν 25 μεγάλοι (μαθητές Λυκείου) και 25 μικροί (μαθητές Γυμνασίου) που στελεχώνουν τις δύο Εθνικές Ομάδες (σ.σ των μικρών και των μεγάλων) που παίρνουν μέρος στην Ολυμπιάδα. Μάλιστα τους μεγάλους τους έχουμε και στην Βαλκανιάδα και στην Ολυμπιάδα εκεί συμμετέχουν τα παιδιά στην Βαλκανιάδα. Η αναπληρωματική ομάδα δίνει εκ νέου εξετάσεις και με τη βαθμολογία που έχει συγκεντρώσει κάθε μαθητής ξεκαθαρίζεται ποιοι θα πάρουν μέρος στην Ολυμπιάδα. Οπότε όποιο παιδί ενδιαφέρεται πραγματικά για τα Μαθηματικά έχει στη διάθεσή του μια σειρά από διαγωνισμούς για να ξεδιπλώσει αυτό το ταλέντο. Στόχος στους εν λόγω διαγωνισμούς δεν είναι ο ανταγωνισμός, όπως πολλοί γονείς εσφαλμένα νομίζουν. Αντιθέτως, είναι η δημιουργική απασχόληση και η πρόκληση για το μυαλό, ώστε τα χαρισματικά μυαλά να αναδειχθούν. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω ότι εάν ένα παιδί δεν τα καταφέρει σε κάποιο διαγωνισμό επ΄ουδενί δεν πρέπει να πτοείται και να στεναχωριέται , γιατί αυτά συμβαίνουν. Οι γονείς καλό θα είναι να αφήνουν τα παιδιά να κάνουν αυτό που τους αρέσει και να μην τα πιέζουν να ακολουθούν τις επιλογές που οι ίδιοι επιθυμούν. Όταν κάτι γίνεται κατόπιν επιβολής και εξαναγκασμού αποτυπώνεται στις επιδόσεις.

Θεωρείτε ότι πρέπει να δημιουργηθούν και στην Ελλάδα, Μαθηματικά Σχολεία κατά τα πρότυπα του εξωτερικού;

Δεν θα ήταν κακό να δημιουργηθούν αλλά θα πρέπει να κουβεντιάσουμε σοβαρά το παιδαγωγικό μέρος και τις συνθήκες του εγχειρήματος. Μας ενδιαφέρει να έχουμε ανθρώπους (παιδιά) υγιείς και ισορροπημένους, τόσο από άποψη υγείας όσο και από άποψη πνεύματος. Η αριστεία πρέπει να επιβραβεύεται και να ενισχύετααι. Το πώς θα γίνει είναι μια μεγάλη συζήτηση. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει μια σειρά τεκμηριωμένων απόψεων επί του θέματος . Είναι μια ενδιαφέρουσα σκέψη το όλο εγχείρημα αλλά θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στους όρους υλοποίησής του καθώς πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή που θα συνδυάζει τον πρωταθλητισμό με την ισόρροπη ανάπτυξη του παιδιού.