Αλάτι ή ζάχαρη: ποιο από τα δύο βλάπτει περισσότερο την υγεία;

salt-sugarΗ απάντηση στο ερώτημα είναι ότι σε υπερβολικό βαθμό τόσο το αλάτι όσο και η ζάχαρη κάνουν κακό στην καρδιά και στην υγεία μας γενικότερα.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης είναι χειρότερη επειδή μπορεί να καταστήσει τις αρνητικές επιδράσεις του νατρίου ακόμα πιο επιβλαβείς για τον οργανισμό. Η βασική ανησυχία γύρω από τα υψηλά επίπεδα νατρίου είναι η υπέρταση.

Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, η πρόσληψη νατρίου στην Αμερική προέρχεται από 4 κύριες πηγές: 75% από συσκευασμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα, 12% από φυσικά τρόφιμα, 6% από την ποσότητα αλατιού που προστίθεται στο πιάτο την ώρα του γεύματος και 5% που προστίθεται την ώρα του μαγειρέματος.

Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να περιορίσουν την πρόσληψη αλατιού, μειώνοντας την ποσότητα που περιέχεται στο σπιτικό φαγητό, θα λέγαμε ότι δεν πρόκειται για αποτελεσματική στρατηγική αφού η ποσότητα νατρίου στην περίπτωση αυτή θεωρείται αμελητέα.

Ο καλύτερος τρόπος για να μειωθεί η κατανάλωση αλατιού είναι να περιορίσετε τα επεξεργασμένα και προσυσκευασμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, η οποία είναι επίσης μία εύκολη λύση για να χάσετε ή να διατηρήσετε το βάρος σας και να έχετε μία υγιή συνολικά διατροφή.

fotolia_3032147_sΣυχνά ακούμε για τη βραχυπρόθεσμη (αύξηση βάρους) και τη μακροπρόθεσμη επίδραση της ζάχαρης στον οργανισμό μας (διαβήτης), αλλά υπάρχουν πολλές αρνητικές επιπτώσεις μεταξύ αυτών των δύο άκρων.

Εκτός από σημαντική πηγή θερμίδων, που σε υπερβολική δόση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού λίπους, η ζάχαρη μπορεί να προκαλέσει επιταχυνόμενη κυτταρική γήρανση και σοβαρές φλεγμονές, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο κίνδυνος για πολλές χρόνιες παθήσεις. Μπορεί επίσης να προκαλέσει βλάβες στον εγκέφαλο, επηρεάζοντας την ικανότητα της μνήμης, της μάθησης και της σκέψης.

Επιπλέον, η υπερβολική ποσότητα ζάχαρης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αρτηριακή πίεση. Όταν καταναλώνουμε ζάχαρη (ή οποιαδήποτε άλλη πηγή υδατανθράκων) σε μεγάλες ποσότητες, το σώμα μας απελευθερώνει περισσότερες ποσότητες από την ορμόνη ινσουλίνη, η οποία απομακρύνει τη γλυκόζη από το αίμα μας.

Παρόλο που η ζάχαρη και κατά συνέπεια το νάτριο έχουν αρνητικές επιδράσεις στον οργανισμό, δεν χρειάζεται να την εξαλείψουμε εντελώς από τη διατροφή μας. Εκείνο που έχετε να κάνετε για να επωφεληθείτε είναι να υιοθετήσετε το ρητό «παν μέτρον άριστον» στην καθημερινότητα σας.