Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου
bool(true)

Αλλαγές στο Λύκειο με στόχο την αξιοκρατία: Ενδοσχολικές «πανελλήνιες» και νέοι κανόνες για τα ΑΕΙ

Τι σημαίνει για τους μαθητές -και τις οικογένειες- η θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου και των νέων κανόνων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Το Υπουργείο Παιδείας προετοιμάζει σημαντικές αλλαγές στο λύκειο, με τη θεσμοθέτηση ενός εθνικού απολυτηρίου που θα αποκτήσει βαρύτητα και αξιοπιστία, αντίστοιχη με αυτήν που σήμερα έχουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις. Στόχος του νέου συστήματος είναι να ενισχυθεί το αδιάβλητο, να προστατευτεί η αξιοκρατία και το απολυτήριο λυκείου να γίνει ένας ουσιαστικός τίτλος σπουδών.

Οι 5 βασικοί άξονες του σχεδίου

  • Ανεξάρτητη εποπτεία: Οι εξετάσεις θα διεξάγονται υπό την ευθύνη ειδικής ανεξάρτητης αρχής.
  • Τράπεζα θεμάτων: Τα θέματα και στις τρεις τάξεις του λυκείου θα προέρχονται αποκλειστικά από την τράπεζα θεμάτων του ΙΕΠ, με πιθανή συμβολή πανεπιστημιακών.
  • Αξιολόγηση από ανεξάρτητους βαθμολογητές: Οι καθηγητές του σχολείου δεν θα έχουν λόγο στη βαθμολόγηση, ώστε να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα.
  • Ψηφιακός φάκελος μαθητή: Όλα τα γραπτά, τεστ, διαγωνίσματα και εργασίες θα ψηφιοποιούνται, δημιουργώντας ένα πλήρες «portfolio» για κάθε μαθητή.
  • Βάση του 10: Για να λάβει κανείς απολυτήριο θα απαιτείται μέσος όρος 10, που αντικαθιστά την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.

Με όσα γνωρίζουμε σήμερα, τα ΑΕΙ θα μπορούν να καθορίζουν ποια μαθήματα θεωρούν κρίσιμα για την εισαγωγή στα τμήματά τους – π.χ. Μαθηματικά για τις Πολυτεχνικές Σχολές ή Βιολογία–Χημεία για τις Ιατρικές. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ζητούνται και εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, ενώ σε άλλες θα αρκεί το νέο απολυτήριο.

Ο διάλογος για το νέο σύστημα αυτό ξεκινά το 2025 ωστόσο σε επίπεδο νόμου αναμένεται να συζητηθεί Μάιο του 2026, ενώ η εφαρμογή του θα ξεκινήσει από τη σχολική χρονιά 2026–2027, για τα παιδιά που φέτος αποφοιτούν από το Γυμνάσιο. Οι πρώτοι απόφοιτοι με το νέο απολυτήριο θα είναι η τάξη του 2030.

Γιατί μιλάμε για αξιοκρατία

Η μεγάλη αλλαγή που επιδιώκεται είναι ότι το απολυτήριο θα αποκτήσει πραγματική αξία. Δεν θα είναι απλώς ένα χαρτί, αλλά ένας τίτλος που θα αποτυπώνει με ακρίβεια τη δουλειά και τις γνώσεις των παιδιών. Η διαφάνεια που φέρνει η ψηφιοποίηση και η ανεξάρτητη βαθμολόγηση στοχεύει στο να μειώσει τις ανισότητες και να δώσει σε όλους ίσες ευκαιρίες.

Όλο αυτό για τους μαθητές, σημαίνει περισσότερη συνέπεια και μελέτη σε κάθε τάξη, αφού όλες θα μετρούν. Για τους γονείς, περισσότερη σιγουριά ότι η βαθμολογία του παιδιού τους είναι αντικειμενική και δεν επηρεάζεται από «εσωτερικές πιέσεις». Βέβαια, ο δρόμος αυτός φέρνει και νέες προκλήσεις: πιο συχνές εξετάσεις, περισσότερο άγχος, αλλά και τη δυνατότητα κάθε προσπάθεια να μετράει πραγματικά. Όλα είναι υπό αίρεση και όλα απαιτούν σωστό σχεδιασμό και εφαρμογή.

Διαβάστε επίσης:

Από Δευτέρα τα «ζωντανά» μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου

Νέα διδακτικά εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς – 210 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων

Ροή Ειδήσεων