Παρασκευή 21 Μαρτίου

Αριστερόχειρο παιδί: Είναι πιο δύσκολο να μάθει να γράφει;

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το αριστερόχειρο μικρό μας στο ξεκίνημα του σχολείου.

Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, περίπου το 10,6% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι αριστερόχειρες. Παρότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τη χώρα μας, θεωρείται ότι και στη χώρα μας το ποσοστό κυμαίνετια σε αντίστοιχα ποσοστά.

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τα αριστερόχειρα παιδιά μας

Η διαφοροποίηση στους αριθστερόχειρες, μπορεί να σχετίζεται με τον ιδιαίτερο τρόπο που επεξεργάζονται τις πληροφορίες, καθώς τα παιδιά αξιοποιούν περισσότερο το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου. Αυτό το τμήμα του εγκεφάλου συνδέεται άμεσα με την αντίληψη του χώρου και τη δημιουργική σκέψη.

Πότε φαίνεται το κυρίαρχο χέρι;

Η επιλογή του κυρίαρχου χεριού αποτελεί ένα καθοριστικό στάδιο στην ανάπτυξη του παιδιού. Κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας (1 έως 5 ετών), το παιδί καλείται να σταθεροποιήσει τη χρήση ενός κυρίαρχου χεριού, είτε του δεξιού είτε του αριστερού. Τα αριστερόχειρα παιδιά συχνά εμφανίζονται ως λιγότερο επιδέξια, γεγονός που οφείλεται στο ότι τα περισσότερα εργαλεία, όπως ψαλίδια, μολύβια και χάρακες, έχουν σχεδιαστεί για δεξιόχειρες.

Επομένως, η αναγνώριση και η υποστήριξη των ιδιαίτερων αναγκών των αριστερόχειρων παιδιών είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς τους.

Πώς θα βοηθήσουμε τα αριστερόχειρα παιδιά στο ξεκίνημα του σχολείου

Αν και το ποσοστό των αριστερόχειρων στον παγκόσμιο πληθυσμό δεν είναι αμελητέο, η καθημερινότητά τους δεν έχει διευκολυνθεί ιδιαίτερα σε πρακτικό επίπεδο. Στο παρελθόν, μάλιστα, το να γράφει κάποιος με το αριστερό χέρι δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτό, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν το δεξί, αντιμετωπίζοντας σημαντικές δυσκολίες.

Σήμερα, όμως, η προσέγγιση έχει αλλάξει, με τους γονείς να ακολουθούν τις συμβουλές ειδικών και τους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους στις ανάγκες των αριστερόχειρων μαθητών. Για να διευκολυνθεί η εκπαιδευτική τους εμπειρία, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη τα εξής:

  • Οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να γνωρίζουν ότι η γραφή με το αριστερό χέρι διαφέρει από εκείνη με το δεξί.
  • Δεν πρέπει να ασκείται πίεση στον μαθητή για να αλλάξει χέρι, αλλά είναι ωφέλιμο να του προταθεί να τοποθετεί το τετράδιό του με ελαφρώς ανασηκωμένη την αριστερή γωνία, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση του χεριού του.
  • Ο αριστερόχειρας πρέπει να μάθει να ασκεί ήπια πίεση στο χαρτί όταν γράφει, κρατώντας το στυλό ή το μολύβι του λίγο ψηλότερα απ’ ό,τι ένας δεξιόχειρας, για να αποφύγει μουτζουρώματα.
  • Το φως πρέπει να πέφτει από την αριστερή πλευρά, ώστε να μην εμποδίζει τη γραφή.
  • Στην πρώτη σχολική τάξη, ο μαθητής χρειάζεται να εξασκείται σε μεγάλα γράμματα πάνω σε μεγαλύτερες επιφάνειες χαρτιού. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να τον καθοδηγεί, δείχνοντάς του ότι η σωστή κατεύθυνση γραφής είναι από τα αριστερά προς τα δεξιά, χωρίς όμως να τον πιέζει να ακολουθήσει συγκεκριμένη φορά γραμμάτων που είναι προσαρμοσμένη για δεξιόχειρες.
  • Τέλος, το σχολικό περιβάλλον πρέπει να παρέχει στον μαθητή όλα τα απαραίτητα μέσα, όπως κατάλληλη θέση και εξοπλισμό, ώστε να διευκολυνθεί η προσαρμογή του στη σχολική ζωή και να αναπτύξει άνετα τις δεξιότητές του στη γραφή.

Διαβάστε επίσης:

Το Squid Game και το σχολείο που δεν είναι πια όπως το ξέραμε – Μία ανάρτηση που δίνει τροφή για σκέψη

Σαν γονείς κάνουμε πολλά για τα παιδιά μας, η ψυχολόγος μας λέει τι να ΜΗΝ κάνουμε!

Ροή Ειδήσεων