- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Αυτό είναι το βασικότερο “ταλέντο” που πρέπει να έχει σήμερα ένας νέος για να είναι επαγγελματικά περιζήτητος

Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρει κανείς δουλειά. Όχι μόνο εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά – κυρίως – λόγω των συνεχών εξελίξεων και αλλαγών στην κοινωνία μας.

Παλιότερα, ένα πτυχίο και λίγη προϋπηρεσία πάνω στο αντικείμενο με το οποίο ήθελες να ασχοληθείς αρκούσαν. Έπιανες δουλειά και γινόσουν καλύτερος με την εξάσκηση, με την τριβή.

Πλέον, μετά και την τεχνολογική επανάσταση που βιώνουμε, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Στις ημέρες μας οι βαριές χειρωνακτικές εργασίες έχουν λιγότερη ζήτηση, ενώ τα επαγγέλματα που γνωρίζουν άνθιση είναι εκείνα που έχουν σχέση με τους υπολογιστές, τον προγραμματισμό και, φυσικά, τα social media.

Οι απαιτήσεις των εταιρειών και των εργοδοτών εστιάζουν, κατά κύριο λόγο, σε γνώσεις πάνω στην επεξεργασία video, ψηφιακού marketing και διαχείρισης ιστοσελίδων και εφαρμογών.

Υπάρχει, ωστόσο, και ένα χαρακτηριστικό που κάνει κάθε εργαζόμενο περιζήτητο. Και δεν είναι άλλο από την αφήγηση ιστοριών.

Από αρχαιοτάτων χρόνων εκείνος που κατάφερνε να κερδίσει το κοινό ήταν ο άνθρωπος που είχε καταφέρει να πει μια καλή ιστορία. Μια ιστορία που συγκίνησε και άγγιξε ευαίσθητες πτυχές στην ψυχή του κοινού του. Οι ιστορίες ήταν πάντα ένας μοχλός ανέλιξης και αλλαγής και σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι και οι ηγέτες έχουν την ευκαιρία να ξεχωρίσουν, να διαδώσουν μηνύματα και να κάνουν την αλλαγή, τη διαφορά μέσω της αφήγησης ιστοριών.

Όταν αναφερόμαστε στην αφήγηση ιστοριών, φυσικά, δεν μιλάμε για την αφήγηση παιδικών παραμυθιών. Εστιάζουμε περισσότερο στο πώς παρουσιάζει ο καθένας τον εαυτό του, την επιχείρησή του, το εμπόρευμά του, τον στόχο του: Σκεφτείτε πόσες φορές σας έχουν πείσει πωλήτριες να αγοράσετε ένα ρούχο, το οποίο αρχικά δεν πολυθέλατε. Πόσες φορές σερβιτόροι σας πρότειναν ένα πιάτο και εσείς έπειτα από την περιγραφή τους, το δοκιμάσατε. Πόσες φορές έχετε παρακολουθήσει videos σε Youtube, Facebook και Instagram για προϊόντα ή υπηρεσίες και τις έχετε αγοράσει ή ακολουθήσει. Αυτά είναι παραδείγματα καλής ιστορίας, καλού “story telling”, όπως είναι ο ακριβής όρος.

Οι καλές ιστορίες μας εκπλήσσουν, έχουν εντυπωσιακούς χαρακτήρες, μας κάνουν να σκεφτούμε και να νιώσουμε. Αποτυπώνονται στο μυαλό μας και μας βοηθούν να θυμόμαστε ιδέες, εικόνες και έννοιες με τρόπο που κανένα γράφημα ή πίνακας δεν το κάνουν.

Δυστυχώς, στην εποχή μας, που βάζουμε τα πάντα σε κουτάκια και έχουμε μάθει να δουλεύουμε κυρίως με Power Point και Excel, πολλοί από εμάς έχουμε χάσει το ταλέντο μας στο “story telling”. Και είναι παράδοξο, μιας και – πλέον – μπορούμε όλοι μας να εκφράζουμε ελεύθερα την γνώμη μας, να μοιραζόμαστε εμπειρίες και να γνωστοποιούμε όσα νιώθουμε, χωρίς κανένα οικονομικό κόστος.

Το story telling, όμως, είναι μια ικανότητα που κάθε επιχείρηση και κάθε εργαζόμενος πρέπει να έχει.

Οι ιστορίες πείθουν, εμπνέουν, παρακινούν. Λένε, ότι σημασία δεν έχει τόσο το τι λες, αλλά το πώς το λες και σήμερα με τα τόσα μέσα έκφρασης και προβολής, είναι η καλύτερη ευκαιρία, για όποιον θέλει να εξελίξει την ικανότητά του στις ιστορίες.

Άλλωστε, ήδη μέσω του διαδικτύου, όλοι μας με κάποιον τρόπο – ακόμα και αν δεν πουλάμε κάτι – έχουμε γίνει αφηγητές ιστορίων, έχουμε γίνει “story tellers”. Το θέμα, είναι πώς θα εκμεταλλευτούμε αυτήν την ικανότητα για δικό μας όφελος. Πάντα θα χρειαζόμαστε την επιστήμη, τις στατιστικές, τις χειρονακτικές εργασίες, αλλά ακόμα και τα καλύτερα βιβλία (επιχειρηματικά) και οι περισσότεροι ομιλητές, όταν πια τα στατιστικά ξεθωριάζουν από την μνήμη μας, χρησιμοποιούν ιστορίες για να κάνουν τα πιο σημαντικά τους στοιχεία να εντυπωθούν στο μυαλό μας.

Υπάρχει ένα ρητό στην Αμερική που λέει: «Εκείνοι που λένε ιστορίες, κυριαρχούν στο κόσμο». Τα παιδιά μας είναι οι επόμενοι υποψήφιοι “κυρίαρχοι” -ας τα εξοπλίσουμε κατάλληλα.