Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η υπουργική απόφαση για την ψηφιακή πλατφόρμα όπου θα μπορούν να γίνονται καταγγελίες για περιστατικά bullying κατά παιδιών και εφήβων, όπως ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, Δόμνα Μιχαηλίδου απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού ΣΥΡΙΖΑ Ράνιας Θρασκιά αναφορικά με τα αλλεπάλληλα φαινόμενα βίας μεταξύ παιδιών κι εφήβων και την επιτακτική ανάγκη καλλιέργειας της ενσυναίσθησης.
Σύμφωνα με την Δόμνα Μιχαηλίδου η απόφαση θα θέτει τις προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα, στην οποία θα καταγράφονται περιστατικά bullying σε βάρος παιδιών και εφήβων.
Η υφυπουργός Παιδείας απαντώντα σε επίκαιρη ερώτηση της Ράνιας Θρασκιά, εξήγησε ότι στόχος είναι η ψηφιακή πλατφόρμα να βοηθήσει στο “σπάσιμο της σιωπής”.
Στην υπουργική απόφαση, που εκδίδεται τις επόμενες εβδομάδες, θα περιγράφεται πώς θα πρέπει να δημιουργηθούν πρωτοκόλλα, δηλαδή ποιος θα καταγράφει, τι θα καταγράφει, πώς θα χρησιμοποιείται η καταγεγραμμένη πληροφορία, με ασφάλεια και για το θύμα αλλά και για εκείνον που δίνει την πληροφορία. Ακόμα πιο σημαντικά, σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, θα είναι τα πρωτόκολλα διαχείρισης αυτών των περιστατικών για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού και την εύρεση πληροφόρησης, γιατί πολλές φορές μπορεί ένα παιδί να διαβιεί σε μία οικογένεια κακοποιητική ή παραμελητική.
Η ερώτηση της Ράνιας Θρασκιά για τα φαινόμενα bullying και ξυλοδαρμών ανηλίκων
Τα περιστατικά ξυλοδαρμών, βίας και επιθετικότητας μεταξύ παιδιών κι εφήβων στη χώρα μας, με ασήμαντες αφορμές, εντός κι εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, καταγεγραμμένα ή από φόβο συγκεκαλυμμένα, δεν είναι πλέον μεμονωμένα. Αντιθέτως, συνθέτουν την πραγματική εικόνα μιας κοινωνίας σφύζουσας από βία, αδύναμης να αφουγκραστεί τις βαθύτερες ανάγκες των ατόμων που προσφεύγουν στη χρήση της, τα κοινωνικοπολιτικά αίτια αυτής και την αδήριτη ανάγκη αντιμετώπισής της.
Η ρητή –παγκοσμίως- κατοχύρωση των δικαιωμάτων των παιδιών, η προστασία της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας κυρίως μέσω προληπτικής κι όχι κατασταλτικής ή τιμωρητικής δράσης και βεβαίως οι επιστημονικές παραδοχές –επιβεβαιωτικές της στενής σχέσης επιθετικότητας και χαμηλών επιπέδων ενσυναίσθησης- καθιστούν επιτακτική την κοινωνική αφύπνιση και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης ως της μοναδικής λύσης στο μείζον αυτό πρόβλημα.
Η συναισθηματική νοημοσύνη ως ένα σύνολο ικανοτήτων, μεταξύ των οποίων η ενσυναίσθηση, αναπτύσσεται, εξελίσσεται και μπορεί να αποκτηθεί μέσω μεθόδων, τεχνικών και κατάλληλων δραστηριοτήτων, προκειμένου να ενδυναμωθεί η ατομική αυτοεκτίμηση και να θεμελιωθεί η ενσυναίσθηση, ως το πλέον απαραίτητο εργαλείο αυτογνωσίας, ως ευαισθητοποίηση προς τον «άλλο» κι ως εφαλτήριο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων που μας δίνουν τη δυνατότητα να κατανοούμε τα συναισθήματα του άλλου και όχι να τον κρίνουμε σύμφωνα με τις δικές μας πεποιθήσεις, να λαμβάνουμε αποφάσεις, να βοηθάμε. Και το σχολείο, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένο, είναι το καταλληλότερο έδαφος για την ανάπτυξή της.
Με δεδομένο ότι:
• Μια σχολική κουλτούρα, βασισμένη στην ενσυναίσθηση δύναται να εξαλείψει κάθε είδους εκφοβισμό, καθώς, σύμφωνα με ειδικούς, η ενσυναισθητική ανταπόκριση προτρέπει συνήθως τα άτομα να συγκρατήσουν την επιθετική συμπεριφορά τους, γνωρίζοντας τις αρνητικές επιπτώσεις μιας ενδεχόμενης επιθετικότητας στα συναισθήματα ενός άλλου ατόμου.
• Η διδασκαλία της ενσυναίσθησης έχει πολλαπλά οφέλη: Μεταξύ άλλων, αναπτύσσει βαθύτερη κατανόηση στη συμπεριφορά και στα κίνητρα των άλλων, στις προσδοκίες και τις ανάγκες τους, γεγονός που ευνοεί την αποδοχή και βοηθά στο χτίσιμο πιο δυνατών και ουσιαστικών σχέσεων. Καλλιεργεί πρωτίστως μια νοοτροπία συνεργασίας και ομαδικότητας, ακόμη και σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα, πολύ περισσότερο από την προσωπική επιτυχία. Επίσης, όπως προκύπτει από έρευνες του Πανεπιστημίου MIT σε μαθητές μέσης εκπαίδευσης, δύναται να βελτιώσει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, καθώς και την ψυχική υγεία.
Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
Αν και σε ποιες άμεσες κι ενδεδειγμένες ενέργειες (όπως ένταξη ειδικού μαθήματος στο σχολικό πρόγραμμα) προτίθεται να προβεί, ώστε να καλλιεργηθεί η ατομική ενσυναίσθηση προς αποτροπή τυχόν ατομικής επιθετικής συμπεριφοράς αλλά και ως εργαλείο θεμελίωσης μιας συμπεριφοράς υπέρ του κοινωνικού συνόλου.
Διαβάστε επίσης: