- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Η άγνωστη ιστορία του Στρογγυλού Σχολείου όπου θα παρουσιαστεί απόψε από την Κεραμέως το πολυνομοσχέδιο

Στις 19:30 απόψε το απόγευμα στο Στρογγυλό Σχολείο στον Άγιο Δημήτριο η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, [2] παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη θα παρουσιάσει το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία. [3]

Η αναβάθμιση του σχολείου, η ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών – μέσα από διαδικασίες επιμόρφωσης και αξιολόγησης- η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής βιβλίου στα σχολεία, και η δυνατότητα αντικατάστασης των διαγωνισμάτων με άλλες μορφές, όπως η ομαδική εργασία, βρίσκονται ανάμεσα στις αλλαγές που θα ανακοινώσει η υπουργός.

“Στρογγυλό Σχολείο”: Ένα δημόσιο σχολείο με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον

Το σχολείο αποτελεί έργο του σπουδαίου μοντερνιστή αρχιτέκτονα Τάκη (Παναγιώτη) Ζενέτου . Ο Ζενέτος δεν ακολούθησε την τυπική γραμμική, αλλά πρότεινε μία κυκλική διάταξη των αιθουσών διδασκαλίας, στην οποία σχηματίζεται μια εσωτερική κυκλική αυλή που αποτελεί έναν δημόσιο χώρο για τη σχολική κοινότητα.

Στην ουσία σχεδίασε τη μετάβαση από μια εκπαίδευση, η οποία προσφέρει μόνο δύο επίπεδα σχέσεων (τάξη/σχολείο) σε μια πολυεπίπεδη, πολλαπλή οργάνωση του σχολείου που περιλαμβάνει την ιδιαίτερη λειτουργία εύκαμπτων και εξελισσόμενων μαθητικών ομάδων.

Πρότεινε μια εκπαιδευτική λειτουργία κατά την οποία, ο καθηγητής αναθέτει στους μαθητές ατομικές εργασίες, που σε ένα επόμενο στάδιο συντίθενται στο επίπεδο της τάξης, σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον, εφοδιασμένο με ψηφιακά μέσα, που επιτρέπει συλλογικές και ατομικές εργασίες.

Ο αρχιτέκτονας δεν ήθελε να διαμορφώσει μια νέα εποχή στα σχολικά κτήρια, αλλά μία ουσιαστική αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας

Αυτό που απαιτείται είναι ένας χώρος ο οποίος να μπορεί να εξελίσσεται συνεχώς και ορίζεται μεν από σταθερά δομικά στοιχεία (σκελετός), περιλαμβάνει όμως ένα σύστημα εσωτερικών στοιχείων (χωρίσματα) που είναι ευέλικτα και μπορούν να αλλάζουν συνεχώς, έτσι ώστε να ορίζονται οι αίθουσες οι οποίες επίσης αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου και τη λειτουργία του.

Επιπλέον, η πρόταση του Ζενέτου ήταν η λειτουργία του σχολείου σε φάσεις, ακολουθώντας την εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως αυτός την προέβλεπε.

Στην πρώτη φάση η διάταξη θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες των συμβατικών μεθόδων διδασκαλίας. Υπάρχουν αυτόνομες αίθουσες διδασκαλίας, ομαδοποιημένες σε ημικύκλια σε τρείς ορόφους γύρω από έναν κυκλικό χώρο. Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (τώρα αίθουσα εκδηλώσεων) βρίσκεται κάτω από το επίπεδο της εισόδου και η οροφή της υποστηρίζει την εσωτερική κυκλική αυλή. Τα γυμναστήρια τοποθετούνται κάτω από την εξωτερική αυλή, ώστε να μεγαλώσουν οι ακάλυπτες εκτάσεις επειδή η επιφάνεια του οκοπέδου θεωρήθηκε ανεπαρκής.

Στην τελική φάση λειτουργίας, στο κέντρο του κύκλου θα έπρεπε να διαμορφωθεί ένας «πυρήνας οπτικοακουστικού εξοπλισμού». Ο χώρος θα έπρεπε να ενοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να επιτρέπει τη συνύπαρξη και την εναλλακτική λειτουργία και των μικρών ομάδων και των τάξεων.

Η κυκλική διάταξη δίνει στην οικοδομή μια ξεχωριστή και δυναμική μορφή σε αντίθεση με το αστικό περιβάλλον της. Η ιδέα ενός αυτόνομου κτηρίου και μιας μορφής απομονωμένης και διαφοροποιημένης δεν είναι καινούργια.Συνιστά μια από τις ιδιαιτερότητες του «μοντερνισμού». Ο Ζενέτος ήταν πράγματι ένας «μοντέρνος» αρχιτέκτονας. Όμως, ταυτόχρονα, πρότεινε ένα ισχυρό κέντρο το οποίο μπορούμε να πούμε ότι επιτρέπει στη σχολική κοινότητα να αυτοκαθοριστεί.

Συγχρόνως, το γεωμετρικό κέντρο του κτηρίου θα αποτελούσε το σημείο ηλεκτρονικής εξόδου και διασύνδεσης με την ευρύτερη κοινότητα στην οποία ανήκει. Αυτό σημαίνει ότι ο κεντρικός χώρος του σχολείου δεν είναι κενός. Δεν είναι ένα αίθριο όπου μαθητές και καθηγητές μαζεύονται στα διαλείμματα.

Ο σκοπός ήταν να χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να δίνει νόημα στο «όλον» ως αυτόνομος οργανισμός και συγχρόνως να το συνδέει με τη γύρω κοινότητα

Το Κέντρο του συμπλέγματος σε κάθε όροφο θα έπρεπε να είναι ένας χώρος κεντρικής οργάνωσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών μέσων και δεδομένων σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, όπως ο Ζενέτος ήλπιζε.